رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

هم‌زمان با برگزاری اولین همایش تجاری ایران و موریس در اتاق ایران

تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق‌های ایران و موریس امضا شد

همزمان با برگزاری اولین همایش تجاری ایران و موریس در اتاق ایران، تفاهمنامه همکاری میان اتاق‌های ایران و موریس امضا شده و طرفین بر حل مشکلات حمل‌ونقل و موانع پولی و بانکی تاکید کردند.

22 مرداد 1401
کد خبر : 43437
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

هم‌زمان با سفر هیات عالی‌رتبه تجاری موریس به ایران، اولین همایش تجاری ایران و موریس در اتاق ایران برگزار شد. در این نشست که غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، مسعود برهمن رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا، مجتبی مدرس‌زاده دبیرکل اتاق ایران، معصومی فر رئیس اداره آفریقای وزارت خارجه، قنادزاده مدیر بخش آفریقای سازمان توسعه تجارت، کریشنا رئیس سازمان توسعه تجارت موریس، یوسف اسماعیل دبیرکل اتاق بازرگانی این کشور، دیلام معاون وزیر خارجه موریس و جمعی از تجار و فعالان اقتصادی دو کشور حضور داشتند، راه‌کارهای توسعه همکاری‌های تجاری میان دو کشور و موانع موجود بررسی و تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق ایران و اتاق بازرگانی موریس امضا شد.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این همایش با تأکید بر اینکه دولت و اتاق ایران تأکید راهبردی برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی دارند بیان کرد: ما بسیار مصمم هستیم که بتوانیم مسیر دست‌یابی به بازار 1.2 میلیارد نفری آفریقا برای تجار کشورمان را هموار کنیم.

او موقعیت جمهوری موریس در اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند با 23 کشور عضو که در یکی از حیاتی‌ترین نقاط ژئوپلیتیکی جهان قرار گرفته و دارای اقتصادی‌های پیشرو و رو به رشد هست را یکی از ظرفیت‌های مهم این کشور توصیف کرده و ادامه داد: این امر می‌تواند به توسعه همکاری‌های ایران با موریس و دیگر کشورهای عضو این اتحادیه منجر شود. شافعی افزود: موقعیت ممتاز، راهبردی و ژئوپلیتیک ایران در منطقه غرب آسیا و دسترسی به بازار 400 میلیونی کشورهای منطقه حتماً فرصت مناسبی برای تجار و شرکت‌های تجاری موریس در تجارت با ایران خواهد بود.

رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه موریس دروازه اقتصادی قاره آفریقا شناخته می‌شود ادامه داد: گردشگری، خدمات بانکی و بیمه و حمل‌ونقل دریایی از مهم‌ترین پتانسیل‌های همکاری میان دو کشور است. موریس هرسال بالغ بر یک میلیارد دلار سوخت و فرآورده‌های نفتی خریداری می‌کند که این امر نیز زمینه دیگری برای توسعه روابط دو کشور فراهم خواهد کرد.

شافعی با اشاره به سرانه بیش از 7 هزار دلاری تولید ناخالص داخلی موریس گفت: امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های موریس در توسعه گردشگری، تأمین کالاهای مصرفی، حمل‌ونقل و بانک و بیمه استفاده کنیم.

او با بیان اینکه حجم تجارت میان دو کشور با وجود ظرفیت‌های موجود بسیار پایین و دور از انتظار است تأکید کرد: باید با بررسی موانع و رفع آن‌ها در گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور گام‌های جدیدی برداشت.

رئیس اتاق ایران، عدم شناخت طرف‌های تجاری دو طرف از یکدیگر، مشکلات حمل‌ونقل و عدم موجود خط کشتیرانی به ویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به موریس، عدم وجود روابط پولی و بانکی و عدم برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را به عنوان مهم‌ترین موانع پیش روی توسعه روابط تجاری ایران و موریس برشمرد که باید با همکاری دولت‌های دو کشور و همراهی بخش‌های خصوصی مرتفع شوند.

شافعی ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌های وزارت امور خارجه و مسئولان شاهد ارتقا سطح روابط دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری باشیم تا از این رهگذر روابط بخش‌های خصوصی دو کشور بهبود یابد.

در ادامه این نشست کریشنا رئیس سازمان توسعه تجارت موریس با تأکید بر علاقه مندی موریس برای افزایش سطح روابط تجاری با ایران گفت: موریس مقصد سرمایه‌گذاری خیلی خوبی برای کشورهای دنیاست و در حال حاضر ما شرکای تجاری از آمریکا، اروپا، چین، هند و ... در این کشور داریم و مایل به همکاری‌های بیشتر با یاران نیز هستیم.

او با بیان اینکه هر تولیدکننده جنس تولید شده خود با لیبل «ساخت موریس» را می‌تواند به همه جای دنیا از جمله آمریکا صادر کند گفت: خوشبختانه از دو ماه پیش لغو ویزا برای ایران از سوی دولت موریس اجرایی شد. چرا که ما مایل به گسترش همکاری‌ها به ویژه در حوزه گردشگری و کشاورزی هستیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت موریس با بیان اینکه در حال حاضر 1500 محصول در موریس تولید و به 140 کشور دنیا صادر می‌شود تأکید کرد: علاقه مندیم تا وارد بازار ایران شویم. از منسوجات تا جواهرات و تجهیزات پزشکی محصولات متنوعی هستند که برای ایرانی‌ها جذاب خواهد بود. همچنین ما نیازمند واردات نفت و گاز هستیم و این روابط می‌تواند برد-برد باشد.

طرح تجارت متقابل با موریس برای حل مشکلات بانکی ارائه شده است

پس از او مسعود برهمن رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا با اشاره به امکانات بسیار خوب موریس برای واردات، صادرات و سرمایه‌گذاری گفت: ایران هم موقعیت‌های خوبی به ویژه در زمینه گردشگری دارد. ما دهمین کشور در زمینه گردشگری اکوسیستم و هفتمین کشور در زمینه گردشگری میراث فرهنگی در دنیا هستیم و لذا ظرفیت‌های بالایی برای همکاری در این زمینه میان دو کشور وجود دارد.

او بیان کرد: با وجود این اما تجارت با آفریقا و به ویژه با موریس به دلیل وجود مشکلات حمل‌ونقل، مسائل پولی و بانکی و عدم تشکیل اتاق مشترک میان دو کشور در توسعه روابط مشکل‌ساز شده است.

برهمن تأکید کرد: اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا تا زمان حل مسائل مالی و پولی، طرح تجارت متقابل را تهیه کرده که امیدوارم در این نشست مقدمات اجرایی شدن آن فراهم شود.

اتاق بازرگانی موریس آماده تسهیل شرایط برای تجار ایرانی است

در ادامه این نشست نوبت به یوسف اسماعیل دبیرکل اتاق بازرگانی موریس رسید. او با برشمردن مزایای تجاری موریس از جمله عضویت در کمسا و SADK گفت: ما می‌توانیم تسهیل‌کننده مناسبی برای تجار ایرانی برای توسعه تجارت خود با کشورهای آفریقایی باشیم.

اسماعیل با اشاره به اینکه در 5 سال گذشته تنها 500 هزار دلار از موریس به ایران صادرات انجام شده و میزان واردات از ایران نیز از 300 هزار دلار فراتر نرفته است ادامه داد: ما می‌خواهیم این روند را تغییر دهیم و لذا با یکی از بزرگ‌ترین هیات‌های تجاری خود به ایران سفر کرده‌ایم.

او حوزه‌های نفت و گاز، فرهنگ و گردشگری را از جمله حوزه‌های مستعد برای همکاری‌های دو کشور برشمرد و گفت: بخش‌های خصوصی دو کشور باید از این فرصت‌ها استفاده کنند. ما در اتاق بازرگانی موریس قول می‌دهیم تا دشواری‌ها را برطرف کنیم.

احمد معصومی‌فر رئیس اداره آفریقای وزارت خارجه نیز در این همایش با تأکید بر اینکه سیاست وزارت خارجه تلاش برای لغو روادید و تسهیل تردد تجار ایرانی است بیان کرد: خوشبختانه این اتفاق در موریس رخ داده و دولت این کشور برای نشان دادن حسن نیت خود اقدامات خوبی انجام داده است.

او با اشاره به زندانی و بعد آزاد شدن 9 صیاد ایرانی در موریس گفت: بعد از این اقدام مثبت دولت موریس از دو ماه پیش به صورت یک طرفه لغو روادید با ایران را اعلام کرده است. همچنین دولت این کشور برای تجار ایرانی در بدو ورود ویزای 15 روزه صادر می‌کند که قابل تمدید است. در مقابل دولت ایران نیز قرار لغو روادید با موریس را در دستور کار قرار داده رفت‌وآمد تجار این کشور به ایران را تسهیل کند.

آماده هستیم تا پرواز مستقیم میان ایران و موریس را راه‌اندازی کنیم

در ادامه این همایش دیلام قائم‌مقام وزیر امورخارجه موریس با اشاره به امضای توافقنامه همکاری میان اتاق‌های بازرگانی دو کشور گفت: این توافق می‌تواند اولین نتیجه این نشست و مقدمه‌ای برای توسعه همکاری‌ها خواهد بود.

او با تأکید بر اهمیت روابط مستقیم میان دو کشور گفت: آماده هستیم تا پروازهای مستقیم میان ایران و موریس را راه‌اندازی کنیم. دو کشور مقاصد خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند و ما آماده همکاری‌های بیشتر هستیم.

قائم‌مقام وزیر خارجه موریس شورای توسعه تجارت موریس به دنبال ایجاد دفتری در تهران برای ارائه تسهیلات بیشتر به تجار دو کشور است.

او با بیان اینکه دسترسی به تجارت ترجیحی برای بسیاری کشورها نظیر ترکیه، پاکستان، هند و ... در موریس فراهم شده گفت: امیدواریم با ایران هم به چنین توافقاتی دست پیدا کنیم.

بسته پیشنهادی تسهیل‌گرانه در تجارت با آفریقا در انتظار تصویب ستاد آفریقاست

همچنین در این نشست قنادزاده مدیر بخش آفریقای سازمان توسعه و تجارت با تأکید بر اینکه توسعه روابط با افریقا برای ایران تصمیمی راهبردی است بیان کرد: منابع طبیعی در آفریقا به تولید محصولات اساسی در ایران کمک می‌کند و بازار خوب ایران و کشورهای منطقه برای موریس می‌تواند جذابیت بالایی داشته باشد. اما متأسفانه تاکنون فرصت سوزی کرده‌ایم.

او با بیان اینکه برای گسترش روابط تجاری با آفریقا فاقد بسیاری از زیرساخت‌ها از جمله حمل‌ونقل هستیم ادامه داد: تا کنون برای برقراری خطوط منظم کشتیرانی با موریس تلاش زیادی کردیم و امیدوارم با تصویب این موضوع در ستاد آفریقا که عالی‌تریم مرجع تصمیم‌گیری در کشور در رابطه با مسائل آفریقاست شاهد عملیاتی شدن این امر باشیم.

قنادزاده افزود: خطوط منظم هوایی به زودی با آفریقای جنوبی فعال خواهد شد و امیدوارم در شرق آفریقا بتوانیم این اتفاق را ممکن کنیم.

او از ارائه بسته پیشنهادی تسهیل‌گرانه برای تجارت با آفریقا خبر داده و گفت: امیدوارم با تصویب این بسته پیشنهادی در ستاد آفریقا شاهد گسترش فعالیت‌های تجاری با موریس باشیم.

قنادزاده همچنین از امضای موافقت‌نامه همکاری‌های مشترک میان سازمان توسعه و تجارت ایران و موریس هم‌زمان با برگزاری اولین مجمع اقتصادی ایران و موریس در صبح فردا خبر داده و گفت: با امضای این موافقت‌نامه که در آن تأمین زیرساخت‌های لازم برای حمل‌ونقل نیز دیده شده است مقدمات لازم برای توسعه همکاری‌های تجاری فراهم خواهد شد.

در همین رابطه