رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

مجید عشقی در نشست اتاق کرمان

سهم تأمین مالی بخش خصوصی از بازار سرمایه افزایش می‌یابد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست بررسی تأمین مالی طرح‌های اولویت‌دار استان کرمان از بازار سرمایه، یکی از هدف‌گذاری‌های بورس در سال جاری را افزایش سهم تأمین مالی بخش خصوصی از این بازار اعلام کرد.

16 اردیبهشت 1402
کد خبر : 56268
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سال گذشته 120 هزار میلیارد تومان انتشار اوراق دولتی انجام شد که نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته بود و در مقابل انتشار اوراق شرکتی افزایش داشت.

مجید عشقی در نشست بررسی تأمین مالی طرح‌های اولویت‌دار استان کرمان از بازار سرمایه، افزود: انتشار اوراق شرکت‌های بورسی و غیربورسی را به‌شدت گسترش خواهیم داد و هدف این است که این ارتباطات برقرار و ایجاد شود و در ادامه به‌صورت عملیاتی برای شرکت‌ها کار کنیم.

عشقی اظهار کرد: عدم آشنایی فعالان اقتصادی با شرایط و ابزارهای بازار سرمایه باعث شده که شرکت‌های کمتری وارد این بازار شوند و از امکانات آن استفاده کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در نظر داریم با سفر به استان‌ها پیشنهادهایی برای توسعه تأمین مالی شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های متوسط و کوچک به‌منظور رفع موانع و نقش پررنگ‌تر بازار سرمایه در تأمین مالی آنها مطرح کنیم.

وی سهم شبکه بانکی در تأمین مالی را 75 تا 80 درصد و سهم بازار سرمایه را 20 تا 25 درصد عنوان کرد و افزود: در حال حاضر به دلیل شرایط شبکه بانکی و اختلاف بین سود بانکی و تورم، شبکه بانکی قادر به اعطای تسهیلات لازم نیست که در بازار سرمایه می‌توان با ابزارهای نوین این تأمین مالی را فراهم کرد.

عشقی تصریح کرد: در بازار سرمایه می‌توان برای هر یک از فعالیت‌های فعالان اقتصادی در صنایع مختلف مدل و نسخه هر شرکت را پیشنهاد داد و عملیاتی کرد.

وی در پاسخ به پیشنهاد اتاق کرمان در رابطه با راه‌اندازی شرکت‌های سهامی عام پروژه گفت: از این موضوع استقبال می‌کنیم، پیشنهادها را مطرح، مدارک را تکمیل کنید مجوز سازمان بورس به‌سرعت صادر خواهد شد.

 تأمین مالی از بازار سرمایه باید فرهنگ‌سازی شود

استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: شرکت‌های کرمانی ظرفیت بسیار خوبی دارند اما روش‌های تأمین مالی مانند دریافت تسهیلات کاملاً سنتی است و یکی از اقدامات مهم ما در کرمان تأمین منابع مالی شرکت‌هاست.

محمدمهدی فداکار افزود: باید روش‌های تأمین مالی گذشته را کنار بگذاریم که راه مهم آن تأمین مالی از محل بازار سرمایه است که در استان باید ابزارهای آن را فراهم کرد و همچنین آموزش و فرهنگ‌سازی را گسترش داد.

وی ادامه داد: اتاق کرمان جزء اتاق‌های برجسته کشور است که به دلیل پیگیری‌ها و برگزاری جلسات متعدد توسط اتاق، اعتماد شرکت‌ها به این نهاد وجود دارد و قطعاً از پیشنهادات اتاق در حوزه بازار سرمایه استقبال خواهند کرد. فداکار، حمایت خود را از شرکت‌های استان و ظرفیت آنها برای فعالیت در بازار سرمایه اعلام کرد.

صنایع کوچک و متوسط چگونه به بورس راه یابند؟

در ادامه این نشست، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: در شرایطی که بانک‌ها محدودیت‌های بسیاری در تأمین منابع مالی دارند و سرمایه‌گذاران نیز به دلیل بهره بردن از سود بیشتر، تمایل کمتری برای سرمایه‌گذاری دارند ضرورت استفاده از تأمین مالی از بازار سرمایه برای کرمان حیاتی است.

سیدمهدی طبیب زاده افزود: در چنین شرایطی بسیاری از پروژه‌های کرمان از نظر تأمین مالی با مشکل روبرو شده‌اند اما به دلیل عدم آشنایی لازم با بازار سرمایه در کرمان استقبال چندانی از این بازار نشده و فقط شرکت‌های بزرگ فعال هستند.

وی ادامه داد: این پرسش در نشست مطرح است که چطور صنایع کوچک و متوسط می‌توانند به بازار سرمایه راه پیدا کنند و از ابزارها استفاده کنند؟

 کرمان فاقد نهاد مالی است

رئیس کمیسیون امور زیربنایی و سرمایه‌گذاری اتاق کرمان نیز در این نشست گفت: استان کرمان بااین‌همه ظرفیت کشاورزی، صنعتی، معدنی و ... فاقد هرگونه نهاد مالی است و برای راه‌اندازی شرکت سهامی عام در استان با ترکیبی از سهامداران خصوصی، معتبر و حرفه‌ای تصمیماتی اتخاذ شده است.

علی نقوی ابراز امیدواری کرد: تأمین مالی نهادی مانند تأمین سرمایه با شکل‌گیری از بنگاه‌های استان انجام شود و در سطح ملی فعالیت نماید. وی بیان کرد: انتظار استان کرمان این است که در تشکیل این نهاد مالی مسیر کوتاه‌تری تعریف شود.

استفاده از ابزار مالی زمین و ساختمان برای رونق در مسکن

عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان در این نشست با اشاره به اینکه یکی از ابزارهای تأمین مالی ابزار زمین و ساختمان در بحث مسکن است و ضامن هم نمی‌خواهد که می‌تواند به رونق مسکن و خروج از رکود این بازار کمک کند اما به نظر می‌رسد سازمان بورس به دلیل مسائلی که در گذشته به وجود آمده، چندان با این ابزارها همراه نیست.

محسن ضرابی افزود: همچنین سازمان بورس به دلیل برخی نگرانی‌های ایجاد شده در پذیرش شرکت‌های پیمانکاری نیز مقاومت دارد که همراهی در این موضوع نیز مجدداً درخواست می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بخش خصوصی بخواهد رشد کند باید شرکت‌های کوچک و متوسط بتوانند از این ابزارهای مالی استفاده کنند و اوراق منتشر شده مسیری برای شرکت‌های کوچک و متوسط است.

راه‌اندازی 5 شرکت سهامی عام پروژه در کرمان

عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق کرمان خاطرنشان کرد: در کرمان منابع بسیاری وجود دارد اما این منابع نقشی در توسعه صنعتی استان ندارند که در همین راستا اتاق کرمان در نظر داشت شرکت‌های عام سهام پروژه را ایجاد کند که متأسفانه شرکت‌های معدنی و تولیدی بزرگ استان از مشارکت با بخش خصوصی استقبال نکردند.

حمید عزت‌آبادی پور تصریح کرد: گروهی از فعالان اقتصادی استان با حمایت اتاق در حال ایجاد شرکت‌های عام سهام پروژه هستند و پیشنهاد داریم که 5 شرکت سهامی عام پروژه را با سرمایه 10 هزار میلیارد تومان همراه با سازمان بورس پیش ببریم.

وی افزود: لازم است که فرآیند پذیرش در سازمان بورس تسهیل و نگاه سازمان به افراد برای کمک به فرهنگ مشارکت در بازار سرمایه بهبود یابد.

موضوعات :
در همین رابطه