رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در همایش تجاری ایران و پاکستان مطرح شد

طراحی سازوکارهای جدید برای ارتقای مناسبات ایران و پاکستان ضروری است

ایران و پاکستان در مسیر توسعه سطح مناسبات خود باید روی سرمایه‌گذاری مشترک و حرکت به سمت تجارت آزاد متمرکز شوند؛ رسیدن به این هدف محور سخنرانی‌ها در همایش تجاری ایران و پاکستان بود.

سارا ترابی

خبرنگار
20 اردیبهشت 1402
کد خبر : 56347
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش تجاری ایران و پاکستان با حضور هیاتی از فعالان اقتصادی کراچی، لاهور و کویته پاکستان در اتاق ایران برگزار شد. اعضای این هیات بیش از ۱۰۰ نفر و از حوزه‌های مختلف بودند.

در ابتدای این نشست نیلوفر اسدی، سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران به اشتراکات، روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور اشاره و متناسب با آن، از رضایت‌بخش نبودن سطح مناسبات بین ایران و پاکستان انتقاد کرد. به باور او ضرورت دارد با طراحی سازوکارهای جدید حجم مناسبات بین دو کشور را ارتقا دهیم.

او با اشاره به روابط خوبی که بخش‌های خصوصی دو کشور با یکدیگر برقرار کردند، از اهمیت برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری و تولید مشترک و صادرات به کشورهای دیگر و تمرکز بر گسترش روابط در حوزه گردشگری به ویژه گردشگری سلامت، سخن گفت.

سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران احیای مجدد توافقات تجارت ترجیحی، همکاری در حوزه نساجی و کشت فراسرزمینی و تمرکز بر طراحی هرچه سریع‌تر مکانیسم تهاتر را مورد توجه قرار داد.

امکان تحقق تجارت 5 میلیارد دلاری بین ایران و پاکستان منوط به ایجاد زیرساخت‌ها

در ادامه عبدالحکیم ریگی، رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان با نگاهی به افزایش میزان تجارت بین ایران و پاکستان طی سالیان گذشته و تحقق تجارت ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تصریح کرد: با توجه به آنچه تا به امروز تجربه کردیم، امکان توسعه سطح مناسبات تا 5 میلیارد دلار هم وجود دارد. برای رسیدن به این هدف باید زیرساخت‌هایی فراهم شود، اجرای توافقات تجارت ترجیحی، افزایش تعداد کالاهای مشمول این تعرفه‌ها، کاهش ممنوعیت‌های تعرفه‌ای و گمرکی و استفاده بهینه از بازارچه‌های مرزی از جمله اقداماتی هستند که باید اجرایی شوند.

این فعال اقتصادی خواستار تقویت مرزها، ساخت پایانه‌های مجهز، فراهم شدن زیرساخت‌ها برای تولید مشترک در خاک ایران که مزیت‌های بیشتری به دنبال دارد، شد.

ریگی همچنین به حوزه حمل‌ونقل اشاره و بر لزوم فعال شدن کارنه‌تیر در پاکستان تاکید کرد.

او در ادامه پیچیده شدن موضوع تهاتر را مانع جدی در برابر تجارت بین ایران و پاکستان عنوان کرد و گفت: سازوکاری که اتاق زاهدان درباره تهاتر تعریف کرده بسیار ساده است و باید آن را در حد صادرات در مقابل واردات ببینیم. متاسفانه ورود بانک‌های مرکزی دو کشور به این وادی، کار را پیچیده کرده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان امکان صادرات محصولات شیلات ایران از طریق پاکستان را پیشنهاد داد و در عین حال بر اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی از سوی پاکستان در ایران به ویژه استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد چراکه این مهم به معرفی توانمندی‌های این کشور کمک می‌کند.

پیشنهاد طراحی مدلی برای روابط پایدار بین ایران و پاکستان

سحر ملک، رئیس اتاق بازرگانی زنان لاهور در ادامه این همایش سطح پیشرفت‌ها در ایران را مورد توجه قرار داد و گفت: خوشبختانه ایران توانسته در سطح اقتصاد به پیشرفت‌ها و قوانین ارزشمندی دست پیدا کند که این تغییرات قابل توجه است.

او در ادامه به مجموعه اقدامات اتاق بازرگانی زنان لاهور اشاره کرد و افزود: با توجه به تجربیاتی که در دوران فعالیت خود کسب کردیم لازم است اصل آموزش را جدی بگیریم و بر حضور فعال زنان تاکید کنیم.

این فعال اقتصادی بر طراحی سازوکار مدلی برای رسیدن به روابط پایدار و عمیق بین ایران و پاکستان تاکید کرد.

پیشنهادهای راهبردی برای تقویت روابط تجاری ایران و پاکستان

هادی طالبیان مقدم، مدیرکل آسیای جنوبی سازمان توسعه تجارت، فعال شدن مراکز تجاری در پاکستان، برگزاری فعالانه کمیسیون مشترک ایران و پاکستان، حضور در نمایشگاه‌های تخصصی دو طرف، تمرکز بر اجرای پرقدرت موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی و رفتن به سمت موافقت‌نامه تجارت آزاد، اجرای تهاتر، تقویت ظرفیت بازارچه‌های مرزی و برقراری ارتباط بین تجار دو کشور با نهادهای دولتی را مورد توجه قرار داد.

تاکید بر سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نساجی، کشاورزی و ساخت دارو

عبدالاحد آقا، نایب‌رئیس اتاق کویته، با بیان این مطلب که ایران علی‌رغم چالش‌ها از امکانات و توانمندی‌های خود بهره گرفته و رشد خوبی را تجربه کرده است از امکان توسعه مناسبات بین دو کشور سخن گفت و یکی از راه‌هایی که به ارتقای همکاری‌ها کمک می‌کند را سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نساجی، کشاورزی و ساخت دارو دانست. به اعتقاد او برای تقویت روابط، رفع موانع و هموارسازی زیرساخت‌ها و حفظ تعادل در تراز تجارت دو طرف بسیار مهم است.

او ارائه تسهیلات ویژه در زمینه گمرکی و نقل‌وانتقال کالا را پیشنهاد داد و گفت: در این مسیر، کاهش بروکراسی در مرزها برای تردد سریع‌تر کامیون‌ها، تقویت امنیت مرزها، افزایش سطح روابط گمرکات دو کشور با یکدیگر، کاهش سطح تعرفه‌ها از سوی دو طرف، تسهیل صدور روادید برای تجار و توسعه روابط در بخش گردشگری، توصیه می‌شود.

اثرات مثبت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی بر توسعه همکاری‌ها

در بخش دیگری از این همایش، حسین امینی، رایزن بازرگانی ایران در پاکستان به دو مشکل اساسی در این وادی اشاره کرد؛ اول مسائل بانکی که دغدغه جدی برای تجار سرشناس شده و دیگری نبود اطلاعات دقیق و جامع نسبت به ظرفیت‌های دو کشور است. یکی از راهکارها در این مسیر برگزاری نمایشگاه و مشارکت در آنهاست.

بر اساس اظهارات او از طرف ایران نمایشگاه‌های متعددی در شهرهای مختلف پاکستان برگزار شده که نتایج خوبی به دنبال داشته است.

رایزن بازرگانی ایران در پاکستان، از علاقه تجار پاکستانی برای همکاری با ایرانیان خبر داد و توصیه کرد: به دلیل پیچیده شدن ارتباطات بانکی، چنانچه شرکای تجاری خود را در از طریق نمایشگاه‌ها و مسیرهای رسمی پیدا کنید نسبت به نقل‌‌و‌انتقالات مالی هم دغدغه‌ها کاهش می‌یابد.

تعریف تسهیلات ویژه برای ورود ایرانیان به بازار پاکستان

حمدالله خان‌ترین، رئیس اتاق مشترک پاکستان و ایران ابتدا از برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو و نتایج خوبی آن سخن گفت و در ادامه به تسهیلات تعریف شده برای تجار ایرانی به منظور ورود به بازار این کشور اشاره کرد.

به اعتقاد او ایران و پاکستان می‌توانند با همکاری هم به بازار سایر کشورها وارد شده و این بازارها را در اختیار بگیرند که برای تحقق آن ضرورت دارد خط‌مشی و اهداف دقیقی تعریف و اجرا شود.

این فعال اقتصادی پاکستان پیشنهاد کرد: مرز تفتان و میرجاوه ۲۴ ساعته فعالیت کند، عوارض و تعرفه‌ها تا حد ممکن کاهش پیدا کند تا شاهد مدیریت روند قاچاق باشیم و در فصول تولید و صادرات میوه این امکان فراهم شود که کامیون‌ها با سرعت بالا از مرز عبور کرده و شاهد فساد کالاها نباشیم.

در همین رابطه