در کارگاه آموزشی «راهکارهای عملی و مؤثر تجارت با روسیه» در اتاق اصفهان، عدم وجود شرکتهای بزرگ صادراتی یکی از مشکلات ایران در تجارت با روسیه عنوان شد.
مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران و رایزن سابق بازرگانی ایران در روسیه، عدم وجود شرکتهای بزرگ صادراتی را یکی از مشکلات ایران در تجارت با روسیه عنوان کرد.
سید مجتبی موسویان بابیان اینکه ایران از نظر تعداد همسایگان رتبه سوم در دنیا را دارد، گفت: ایران بعد از روسیه و چین که به ترتیب دارای 17 و 16 همسایه هستند دارای 15 کشور همسایه است که اینیک سرمایه و ثروت اولیه برای شرکتی است که قصد انجام امور صادراتی دارد.
موسویان، افزود: یکی از مهمترین مزیت ایران، همسایگی با روسیه است زیرا این کشور کشوری صنعتی، برخوردار از تکنولوژی، صادرکننده انرژی و مواد خام، تأثیرگذار در مناسبات جهانی، دارای منابع طبیعی با اقتصادی نوظهور، مصرفی و متکی به واردات و با تراز تجاری مثبت است.
مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران، تصریح کرد: در حال حاضر ایران فقط یکهزارم بازار روسیه را در دست دارد و این در حالی است که روسها یکهشتادم بازار ایران را گرفتهاند.
وی بابیان اینکه مواد غذایی، مصالح ساختمانی، مواد پتروشیمی، خودرو و قطعات خودرو مهمترین اقلام مورد مبادله ایران و روسیه است، گفت: مهمترین اقلام وارداتی ایران از روسیه شامل گندم و جو، کاغذ و چوب، انواع آهنآلات و فولاد، روغن آفتابگردان، ماشینآلات و تجهیزات صنعتی و مهمترین اقلام مبادله شده بین دو کشور نیز شامل سیمان، رب گوجه، کلم قرمز و سفید، محصولات پتروشیمی، پسته، مربا، ژله و خمیر میوه، کشمش، سیر خشک، آب سیب، کیوی، پلی استالین، خیار و خیار ترشی، پیاز و موسیر، سیبزمینی، آب انگور و خرما است.
موسویان، گفت: روسیه از لحاظ ذخایر ارز و طلا ششمین کشور دنیا، میزان صادرات آن 333 و واردات آن 177 میلیارد دلار بوده و جزو ده اقتصاد بزرگ دنیاست.
مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران کلید ورود به روسیه را شناخت آستارا خان و مسکو دانست و افزود: آستارا خان بهعنوان مهمترین بندر روسیه در دریای خزر دارای زیرساختهای تجاری و حملونقلی، وجود جامعه تجار ایرانی مقیم و وجود سرکنسولگری، بانک و دفاتر کشتیرانی است.
موسویان در بیان اهمیت شهر مسکو نیز گفت: مسکو، یکی از گرانترین شهرهای جهان و پرجمعیتترین شهر اروپا و یک شهر نمایشگاهی و توریستی است. بیشترین گردش مالی روسیه در مسکو انجام میشود.
وی راه آغاز تجارت با روسیه را شامل مزیت یابی کالای صادراتی، بررسی شیوههای مناسب حمل کالا با در نظر گرفتن ماهیت آن و اقلیم روسیه، کسب اطلاع از تخفیفات گمرکی کالا از سوی روسیه، بررسی قوانین صادراتی کشورمان و روسیه برای اطلاع از ممنوعیت و محدودیتها، اطلاع از میزان تعرفههای گمرکی مالیاتها و عوارض متعلقه بر کالا در روسیه، داشتن لیست قیمت بر اساس شرایط مختلف تحویل و مشتری یابی از طریق شرکت در نمایشگاههای تخصصی، عضویت در هیات تجاری اعزامی به روسیه، از طریق شرکتها و تجار ایرانی مقیم در این کشور و همچنین از طریق نهادهای سیاسی و تجاری دو کشور، عنوان نمود.
مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران بابیان اینکه برای تجارت در این کشور باید به استعلام مشتریان و طرفهای تجاری روسی پرداخت گفت: توجه به مشخصات تماس شرکت، بازدید از محل ساختمان و امکانات شرکت روسی، برگزاری جلسات مذاکره رسمی در محل سفارت در مسکو، استعلام شرکت مذکور از اتاق بازرگانی و سفارت و اجتناب از هرگونه پیشپرداخت، حق واسطهگری و رشوه تحت هر عنوان خارج از قرارداد بسیار ضروری است.
رایزن سابق بازرگانی ایران در روسیه از جمله نکاتی که باید در تنظیم مفاد قرارداد رعایت شود را شامل ضمیمه کردن کپی اسناد دو شرکت به قرارداد و ممهور شدن اسناد هر یک توسط دیگری، درج ضرر و زیان در صورت عملی نشدن قرارداد در هر یک از مراحل، ثبت نسخهای از قرارداد در مراجع و نهادهای دولتی یا اتاقهای بازرگانی دو کشور، درخواست تضمین بانکی از بانکهای معتبر در قبال هرگونه پیشپرداخت، درج شرط تحویل کالا حتیالمقدور قبل از گمرک روسیه ذکر کرد.
وی مهمترین مراکز نمایشگاهی روسیه را مرکز نمایشگاهی وطنخواه، مانیژ، اکسپو سنتر و کروگس اکسپو عنوان نمود و گفت: زمان برگزاری نمایشگاه کالاهای مصرفی 20 ژانویه، پلاستیک و لاستیک 28 ژانویه، پروداکسپو (موادغذایی) 10 فوریه، کفش و مصنوعات چرمی 18 مارس، ساختمان 1 آوریل، شیشه 3 ژوئن، جهانی غذا 15 سپتامبر و مبلمان 24 نوامبر و همچنین زمان برگزاری نمایشگاه مانیژ که به عرضه کالاهای لوکس برای ثروتمندان میپردازد، لوازم خانگی 21 مارس، کفش و کیف 25 مارس، ساختمان 2 آوریل، گل و گیاه 9 سپتامبر، سرامیک 29 اکتبر است.
موسویان نرخهای گمرکی روسیه را بین صفرتا صد درصد عنوان کرد و افزود: میانگین نرخ گمرکی محصولات عمدتاً بین 5 تا 20 درصد ارزش گمرکی است.
وی بابیان اینکه بازار روسیه مصرفی بوده و برخی از مناطق آن تا 85 درصد مصرفکننده محصولات وارداتی است، تصریح کرد: مصرفکنندگان روسی قبل از کیفیت به قیمت توجه دارند، بستهبندی تأثیر مستقیمی در فروش داشته و مشارکت در نمایشگاههای این کشور برای یافتن طرف تجاری مفید است.
رایزن سابق بازرگانی ایران در روسیه در پایان وجود یکدیدهبان برای بررسی نوسانات قیمت بازار را ضروری دانست.