رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

شافعی در همایش تجاری عمان-ایران در مسقط

ایران برای عمان، دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه است

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، در صدر هیاتی تجاری به مسقط، پایتخت عمان، سفر کرد.

06 بهمن 1395
کد خبر : 6583
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، در صدر هیاتی تجاری به مسقط، پایتخت عمان، سفر کرد. شافعی در این سفر ضمن دیدار با مقام های دولتی عمان، در همایش تجاری عمان-ایران سخنرانی کرد و در نشستی با رئیس اتاق بازرگانی عمان، زمینه های همکاری بخش های خصوصی دو کشور را مورد بررسی قرار داد. همزمان، بازرگانان ایرانی از استان های مختلف در نمایشگاه اختصاصی ایران در مسقط به ارائه محصولات صادراتی خود پرداختند.

 متن کامل سخنرانی رئیس اتاق ایران در همایش تجاری عمان-ایران در ادامه آمده است:

 مایه خوشوقتی است در این گردهمائی در خصوص بررسی فرصتهای همکاری تجاری و سرمایه گذاری فیما بین فعالان اقتصادی ایران و عمان با نگاه ویژه به جایگاه بخش خصوصی شرکت نموده ام.

از طرف خود و فعالان اقتصادی ایران حاضر در این گردهمائی از استقبال گرم و دوستانه برادران عمانی و برگزار کنندگان گردهمائی سپاسگذاری و از کلیه اقداماتیکه برای موفقیت این نشست مبذول داشته اید تقدیر و تشکر می نمایم.

قطعاً این گونه نشست ها ما را در راه رسیدن به اهدافمان که همانا توسعه و بسط همکاریهای دو جانبه است یاری خواهد نمود.

با وجود مشترکات تاریخی و فرهنگی بین دوکشور دوست و برادر ایران و عمان و گسترش روابط درسطوح مختلف ، باید اعتراف کنیم روابط اقتصادی و مبادلات بازرگانی بین دو کشور هنوز شایسته ظرفیت های اقتصادی و توانائیهای دو کشور نیست ، حجم مبادلات دو کشور از 350 میلیون دلار در سال 2014  به 400 میلیون دلار در سال 2015  افزایش یافته که قطعا" پتانسیلهای همکاری اقتصادی میان دو کشور فراتر  از این میزان است.

به یُمن وجود اراده سیاسی مشترک رهبران دو کشور ، روابط ایران و عمان طی سالهای اخیر شاهد پیشرفت فراوانی بوده است . ظرفیت های وسیع همکاری و فرصتهای فراوان مشارکت و سرمایه گذاری در بخشهای مختلف اقتصادی و تجاری برای دو کشور فراهم است که در صورت بهره برداری بهینه از آنها می توانیم شاهد دستیابی به سطح قابل قبول روابط فیمابین باشیم .

فرصت را مغتنم شمرده  به استحضار میرسانم نظر به بازنگریهای سالهای اخیر  و تغییر رویکرد اقتصاد دولتی به خصوصی و موظف شدن بخش خصوصی ایران در ایفای نقش جدی در اقتصاد کلان کشور ، بابهره گیری از قوانین جدید زمینه های بسیار مناسبی جهت همکاری تدوین شده که در این راستا اتاق بازرگانی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی کشور نقش مهمی در سازمان دهی روابط اقتصادی تجاری بر عهده دارد.

لازم میدانم ضمن اشاره به نقش مهم بخش خصوصی دو کشور در توسعه و تعمیق روابط تجاری وبازرگانی ،  پیشنهادات زیر را جهت توسعه روابط اعلام می دارم :

  • قطعاً افزایش تبادل هیاتهای تجاری و سرمایه گذاری میان دو کشور منجر به توسعه روابط تجاری میان بخش های خصوصی ایران وعمان خواهد شد واین نیازمند حمایت و پشتیبانی مسئولین محترم دولتی از توافقات انجام گرفته میان بخش های خصوصی و همکاری و مساعدت در جهت رفع موانع موجود می باشد.
  • با توجه به مطالعات صورت گرفته بر بازار عمان تعداد زیادی از کالاهای وارداتی عمان از بازار ایران قابل تأمین هستند. اما نباید فقط به‌دنبال تجارت باشیم، بلکه باید به‌دنبال سرمایه‌گذاری مشترک نیز باشیم؛ چراکه همکاری درازمدت را تضمین می‌کند. سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌هایی مثل صنعت دارو، مصالح ساختمانی، موادغذایی بسته‌بندی‌شده، شوینده‌ها ، لوازم‌خانگی واستخراج معادن در دو کشور را راهکاری برای افزایش روابط طولانی‌مدت می باشد.
  • بخش خصوصی ج.ا.ایران جهت همکاری در بخش توسعه و نوسازی زیرساختها و بخش های صنعتی و معدنی عمان و همچنین ارائه خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری مشترک در زمینه های مختلف عمرانی کشور عمان از جمله ساخت و ساز ، فرودگاه ، جاده سازی ، شبکه ریلی ، سد سازی ، کشاورزی ، صنایع غذایی ،گردشگری ، زیارتی ، توریسم درمانی آمادگی کاملی دارد.
  • انتظار داریم بسترهای لازم و اعطای تسهیلات برای حضور پر رنگ شرکت های صدور خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه توسعه پروژه های زیر ساختی عمان و بالخصوص منطقه آزاد تجاری دقم فراهم گردد.
  • همکاری مشترک در زمینه تحقیق وتوسعه غذای حلال بر اساس استانداردهای مصوب OIC از زمینه های مستعد همکاری است ، اتاق ایران با تجربه چندین ساله در بخش غذای حلال آمادگی همکاری مشترک را دارد.
  • بخش خصوصی ایران دارای تجارب ارزشمندی در زمینه اکتشاف و استخراج معادن و تولید مصالح ساختمانی است که آمادگی دارد این تجارب را در اختیار برادران عمانی قرار دهند.
  • برگزاری همایش ها و نمایشگاههای تخصصی در دو کشور می تواند زمینه ساز شناخت بیشتر تجار دو کشور از امکانات یکدیگر و ظرفیت های همکاری گردد. لذا برگزاری این قبیل رویدادها مورد حمایت ما می باشد. در این ارتباط تسهیل صدور روادید تجاری برای فعالین اقتصادی بخش خصوصی دو کشور بسیار حائز اهمیت می باشد.
  • ساماندهی و گسترش روابط بانکی میان دو کشور به منظور تسهیل مراودات تجاری فعالین بخش خصوصی ایران و عمان باید در اولویت برنامه های اقتصادی دو کشور قرار گیرد ، در این ارتباط پیشنهاد می نماید ضمن فعال نمودن شعب بانکی ج.ا.ایران در شهر مسقط ، ایجاد شعبات بانکی در نقاط مرزی دو کشور بطور جدی مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.
  • با عنایت به سند چشم انداز اقتصادی 2020 عمان و تصریح بر ایفاء نقش پررنگ بخش خصوصی در تحقق اهداف چشم انداز، بخش خصوصی ایران آمادگی خود را جهت مشارکت در طرح ها و پروژه های زیرساختی مرتبط با این سند اعلام می دارد.
  • از سرمایه گذاران عمانی دعوت می کنیم در صنعت نفت وگاز ، معدن و توریسم برای سرمایه گذاری کامل بصورت مستقل یا با مشارکت سرمایه گذاران ایرانی حضور فعالی داشته باشند.
  • نگاه به ایران به عنوان دروازه ای به کشورهای آسیای میانه (CIS) و استفاده از مسیر ترانزیتی ایران برای دسترسی به این بازار بزرگ مخصوصاً با توجه به وجود امنیت و کوتاهی مسیر میتواند امکانات خوبی در جهت همکاریهای گسترده ترانزیتی بین دوکشور بوجود آورد.
  • ایجاد دروازه مشترک گمرکی بین ایران و عمان.
  • انتظار داریم مدیریت واحد مرزی به منظور ایجاد رویه واحد و همکاری وانسجام بیشتر دستگاههای موجود در مرز تشکیل شود.
  • ایجاد فروشگاهها و یا نمایشگاههای دائمی کالاهای صادراتی ایران در مناطق مختلف عمان نقش مهمی در تسهیل و روانسازی مبادله کالا میان تجار و مصرف کنندگان عمانی ایجاد می کند.چنانچه این نمایشگاهها با سرمایه گذاری مشترک صورت پذیرد،ایمنی آنها تضمین خواهد شد.
  • ضمن تشکر از توجه حضار محترم، امید است که با مساعدت مقامات و مسئولین بازرگانی و دیگر نهادهای مرتبط و با ادامه برگزاری نشست ها و ملاقات های دو جانبه، و ارائه راهکارهای عملی، توسعه روابط تجاری میان ایران و عمان محقق شده و شرایط حضور تجار و فعالان اقتصادی در بازارهای مستعد یکدیگر بیش از پیش فراهم گردد.

 

موضوعات :
در همین رابطه