رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران مطرح شد

ادغام مرکز ملی فرش با اداره کل صنایع خلاق اسباب‌بازی، خلاف منافع ملی است

حاجی‌آقا میری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران گفت: جایگاه صنعت فرش در کشور جایگاه مهمی است و ادغام مرکز ملی فرش با اداره کل صنایع خلاق اسباب‌بازی و پویانمایی و لوازم ورزشی خلاف منافع ملی و قانون است.

17 آبان 1402
کد خبر : 68354
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران با موضوع مد و پوشاک و اقتصاد این حوزه برگزار شد. در ابتدای نشست، غزال بهمنی، طراح لباس و داور ملی فرش از اهمیت مد در اقتصاد ایران گفت؛ مد بازتاب‌دهنده نگرش اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و ما هیچ‌وقت مدساز نبودیم. مد به برندها نشان محدود نمی‌شود مد با شهرسازی، جهانی‌شدن، هویت اجتماعی، بازنمایی گرایش‌های اجتماعی، طبقات اجتماعی، فرهنگ، جنسیت و قومیت و غیره مرتبط است.

بهمنی گفت: برندهای ما هیچ‌کدام اتاق طراحی ندارند که بدانند که چند سال آینده در کجا قرار می‌گیرند و چه جایگاهی دارند. مد برای کشور می‌تواند سودآور باشد و به‌جای محصول محوری، طراحی محور باشد. باید با نقوش خود، داستان‌هایی جهانی تولید کنیم. مد داستان و قصه لازم دارد؛ وجهه ابتذال و زودگذر بودن آن را نباید موردتوجه قرار داد. باید به اثرگذاری حوزه مد

بهمنی ادامه داد: در اقتصاد باید به حوزه و کاری که تبحر داریم، وارد شویم. هنر این است که مد را به اقتصاد و صنعت نزدیک کنیم. در حوزه آموزش باید به استادانی مراجعه شود که واقعاً حوزه مد را بشناسند، نقوش ایرانی را بشناسند و به‌صورت هوشمندانه در لباس، بیلبورد، فرش، لباس مردانه، زنانه و کودکان و غیرها از آن‌ها استفاده شود. در این حوزه می‌توانیم از تمام ظرفیت‌های دانشگاهی وزارت فرهنگ، و ارشاد اسلامی استفاده کنیم.

در ادامه مرتضی حاجی‌آقا میری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران گفت: اتاق ایران و کمیسیون می‌تواند در حوزه آموزش، شبکه‌سازی، مشارکت در جشنواره‌ها، پیگیری مصوبه‌هایی در حوزه مد و پوشاک، برگزاری نشست‌های علمی با کارگروه مد و پوشاک با فعالان این حوزه همکاری کند. تمام سعی ما این است که خود را به بازارهای بین‌المللی نزدیک کنیم و این ظرفیت در حوزه مد و پوشاک بسیار بالاست.

در ادامه آرش حیدریان، یکی از فعالان حوزه صنعت فرش و صنایع‌دستی گفت: من در نمایشگاه گردشگری (Japan Association of Travel Agents (JATA)) شرکت کرده بودم؛ در این نمایشگاه به هنر سنتی کشورهای مختلف توجه شده بود که بیشتر موردتوجه گردشگران بود نه صنعت. در این نمایشگاه عربستان حضور پررنگی داشت و بیشتر برند آن‌ها در نمایشگاه حضور داشت. در ژاپن توریست سبز و سلامت مور د توجه است و عربستان هم این نکته را درک کرده است. در این نمایشگاه ظرفیت توریست‌های شرق آسیا نشان داده‌شده بود، ظرفیتی که باید از آن استفاده کنیم و به‌جای توجه به توریست اروپایی، به این حوزه هم توجه شود.

جواد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران گفت: یکی از مشخصه‌های فرش قم، تنوع در این حوزه است ولی امروز تغییرات جدی‌ای باید در حوزه فرش دستباف اتفاق بیفتد. تحول در فرش ماشینی باعث شده که تولیدکنندگان فرش دستباف باید به فکر بیفتند. ما در حوزه فرش دستباف بااینکه شهرت جهانی داریم، ولی هیچ مقاومتی برای یادگیری و طراحی و نقاش‌های استان و کشور ندارد. اکثر طراحان فرش قم، سعی می‌کنند کتابخانه‌های بزرگ دنیا را رصد کنند. صنعت گران تا آخر عمر نیاز به آموزش دارند.

کاظمی گفت: شاید بتوانیم با تجمیع هنر مد و پوشاک و فرش مسیر تازه‌ای خلق کنیم که این دو صنعت به تغییرات لازم برسند. اگر در حوزه فرش تغییر جدی صورت نگیرد، این حوزه با افول روبه‌رو خواهد شد. باید از تمام ظرفیت آموزش و زوایای هنری برای بهبود این حوزه بهره ببریم.

او ادامه داد: با تلفیق و هم‌افزایی حوزه‌ها اتفاق‌های خوبی رخ می‌دهد. باید در این حوزه از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

یکی از اعضای حاضر در این نشست گفت: در حوزه طراحی پوشاک ضعف‌های جدی داریم و باید برای رفع ضعف برندها در مقایسه با برندهای خارجی تلاش شود. ما اصرار داریم حوزه طراحی هنرهایی مثل فرش و پوشاک در این کمیسیون موردتوجه جدی قرار گیرد.

حمیدرضا ذولانواری، نایب‌رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران در ادامه این نشست گفت: در حوزه فرش دستباف هر کدام از استان‌ها ظرفیت بسیار بالایی در حوزه خود دارند و موتیفای خاص خود را دارند. دنیای نقوش اقیانوسی است که در آن هر بار به نوتیفای جدیدی می‌رسید که معانی بااهمیتی دارند. این موتیفای در فرش‌های عشایر بسیار ارزشمند هستند. نقاط اشتراک فرش و پوشاک موتیفاست. طرح ساده گاهی بیانگر کلام‌های بسیار والایی است. همه دنیا به دنبال هویت هستند و ما این هویت داشته را گم کرده‌ایم.

حامد چمن‌رخ، عضو کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران هم گفت: ما درگیر به‌روز بودن و اصالت هستیم؛ به‌روز بودن را با تغییرات غلطی انجام داده‌ایم و تأثیرات آن را در آینده خواهیم دید. ما مسئول سرنوشت محصول فرهنگی خود هستیم. از سفال تا فرش و پارچه باید درست به آینده برسد. باید در جریان تغییرات به مسئله اصالت توجه داشته باشیم. اصالت ریشه هنر است و باید از آن پاسداری شود. ولی اصالت منافاتی با به‌روز شدن ندارد.

در ادامه محمد زائری هم گفت که ما از ظرفیت قوانین بودجه، برنامه توسعه و سایر قوانین موجود در راستای بسترسازی برای رشد صنعت فرش و هنر و مد استفاده می‌کنیم.

در این نشست حاجی‌آقا میری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران تصریح کرد: باید ادبیات و موضوع‌های مرتبط با کمیسیون را به فضای اتاق ایران و هیات نمایندگان، اکوسیستم اقتصادی و مدیران و مسئولان ببریم تا آن‌ها با این ادبیات آشنا شوند. در حوزه مد و پوشاک ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد که می‌توانیم در این حوزه تمرکز کنیم. موضوع جدول را در حوزه صنایع خلاق پیگیری می‌کنیم. همچنین باید از ظرفیت‌های نمایشگاه برای هم‌افزایی استفاده کنیم.

او ادامه داد: برای پیگیری خواسته‌های فعالان صنعت فرش، هنر و صنایع‌دستی باید از ظرفیت‌های مجلس شورای اسلامی، هنرهای دیداری، سینما و غیره بهره بود. مثلاً در حوزه سینما، یکی از کارگردان‌ها می‌خواهد مستندی درباره کارآفرین‌ها بسازد. ایده‌ای از موسیقی‌دان‌ها که آهنگی در حوزه فرش ایران بسازد و رونمایی از اولین قطعه در نمایشگاه اصفهان خواهد بود.

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران ادامه داد: باید زا ظرفیت همه نمایشگاه‌ها در حوزه فرش، هنر و صنایع‌دستی بهره برد؛ به‌عنوان‌مثال سی و چهارمین دوره نمایشگاه دموتکس هانوفر در سال ۲۰۲۴ و در تاریخ ۱۱ تا ۱۴ ژانویه (پنج‌شنبه، ۲۱ دی لغایت یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد. دموتکس بزرگ‌ترین پلتفرم فرش و کف‌پوش جهان است که بیش از دو دهه از شروع به کار آن می‌گذرد. باید نمایشگاه دموتکس دبی در کنار زنجیره نمایشگاه تأمین در راستای هم پیش ببرد.

در ادامه این نشست فعالان صنعت فرش از ادغام اداره کل صنایع خلاق ورزشی با مرکز ملی فرش، زیرمجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و تبدیل آن‌ها به مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران انتقاد کردند.

آن‌ها دراین‌باره گفتند: معنای این ادغام تنزل جایگاه مرکز ملی فرش است که موردپذیرش ما نیست و خواستار واگذاری امور حوزه فرش به سازمان متولی فرش هستیم و لغو این ادغام در پیگیری‌های جدی ما قرار دارد.

همچنین تأکید شد: جایگاه صنعت فرش در کشور به آن میزان نازل نیست که از اسباب‌بازی و پویانمایی و لوازم ورزشی با هم دیده شود و این ادغام هم خلاف منافع ملی و هم برخلاف قانون است.

درنهایت قرار شد که درباره چیستی و موضوع این ادغام، استعلامی از معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری انجام شود. نظر معاونت حقوقی لازم‌الاجراست.

در همین رابطه