رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق بجنورد در نشست با سرکنسول ترکیه در مشهد خواستار شد

دفتر صنایع خراسان شمالی در ترکیه دایر شود

رئیس اتاق بجنورد در دیدار با سرکنسول ترکیه در مشهد، ایجاد دفتر صنایع استان خراسان شمالی در ترکیه و دایر شدن دفتر متقابل صنایع ترکیه در این استان را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه مؤثر دانست.

23 بهمن 1402
کد خبر : 69104
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بجنورد در نشست با سرکنسول ترکیه در مشهد خواستار شد

دفتر صنایع خراسان شمالی در ترکیه دایر شود

رئیس اتاق بجنورد در دیدار با سرکنسول ترکیه در مشهد، ایجاد دفتر صنایع استان خراسان شمالی در ترکیه و دایر شدن دفتر متقابل صنایع ترکیه در این استان را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه مؤثر دانست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد با تأکید بر اهمیت ایجاد دفتر صنایع این اتاق در ترکیه، گفت: ترکیه نیز می‌تواند در استان خراسان شمالی دفتر صنایع دایر کند.

مازیار زند در نشست با اعضای هیات نمایندگان اتاق بجنورد که با حضور سرکنسول ترکیه در مشهد در محل اتاق بجنورد برگزار شد، افزود: صنایع و فعالان بخش اقتصادی ۲ کشور می‌توانند با مراجعه با این دفاتر خواسته‌ها و نیازهای خود را در راستای برقراری ارتباط دوجانبه بیان کنند و این دفاتر می‌تواند زمینه فعالیت هرچه بیشتر حوزه اقتصادی را گسترش دهد.

وی تصریح کرد: استان خراسان شمالی در بخش کشاورزی دارای ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی است و حتی بخشی از تولیدات این خطه جزو محصولات پاک و سالم به شمار می‌رود که این حوزه می‌تواند مورد توجه فعالان اقتصادی ترکیه قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد همچنین خواستار سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی ترکیه در بخش گردشگری زمینه هتلداری، صنایع تبدیلی، تکمیلی و فراوری محصولات کشاورزی در این استان شد و افزود: بسترهای لازم ازجمله شهرک‌های صنعتی، تسهیلات و تشویق‌ها نیز برای این مهم فراهم است.

وی خواستار گسترش هرچه بیشتر ارتباطات استان با تجار و فعالان اقتصادی ترکیه شد و گفت: در این زمینه مقدمات سفرهای بیشتر و حتی جلسه‌های وبیناری را فراهم خواهیم کرد تا منجر به مراودات تجاری بیشتر شود.

تجارت ایران و ترکیه سالانه حدود ۶.۵ میلیارد دلار است

سرکنسول ترکیه در مشهد نیز در این نشست گفت: تجارت ایران و ترکیه سالانه حدود ۶.۵ میلیارد دلار است و باید میزان مراودات تجاری بین ۲ کشور بیش از این افزایش یابد.

«سینان جم باش» اظهار کرد: کشور ترکیه با ایران دوست و برادر و دارای مشترکات زیادی ازجمله زبان و فرهنگ است و باید از این فرصت برای برقراری هرچه بیشتر تبادلات تجاری و بازرگانی استفاده شود.

وی ظرفیت استان خراسان شمالی را برای ایجاد مراودات تجاری با ترکیه مطلوب دانست و افزود: ترکیه نیز بازار بسیار بزرگی برای ایران و این استان دارد و تجار می‌توانند از این فرصت‌ها استفاده کنند.

سرکنسول ترکیه در مشهد تصریح کرد: کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی خراسان شمالی نیاز به نوسازی و خرید تجهیزات به‌روز دارند و در این خصوص همکاری مشترک خواهیم داشت.

وی گفت: لیست کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نیازمند قطعات و ماشین‌آلات جدید در اختیار ما قرار گیرد تا این زمینه برای تجار ترکیه فراهم شود.

جم باش در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بیشتر تجار و فعالان اقتصادی ترکیه علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند یادآور شد: شرایط و بسترها برای ارتباط هرچه بیشتر طرفین باید فراهم شود.

وی، فرآیند تولید در ایران را مناسب و ارزان دانست و گفت: دستمزد نیروی کار، حمل‌ونقل و تأمین انرژی در ایران مناسب است و این شرایط زمینه حضور سرمایه‌گذاران ترکیه را در این کشور فراهم کرده است.

در پایان هریک از اعضای هیات نمایندگان به بیان فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در بخش صنایع و تولیدات مختلف استان پرداختند.

موضوعات :
در همین رابطه