میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۳

رشد تولید ناخالص داخلی چین، تلاش دولت نیجریه برای دریافت وام ۲٫۲۵ میلیاردی، بهبود اقتصاد اروپا درنتیجه بهبود اقتصاد آلمان و کاهش نرخ رشد اقتصادی آمریکا از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته اول اردیبهشت سال ۱۴۰۳ بوده است.

09 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69723
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

 ۵٫۳ درصد

براساس گزارش اداره ملی آمار چین، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه‌ماهه اول سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۵٫۳ درصد رشد داشته است. این رقم بیش از برآورد رشد ۴٫۶ درصدی نظرسنجی رویترز بوده است. همچنین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور نسبت به ۵٫۲ درصد ماه گذشته هم شتاب گرفته است. به گفته مرکز آمار چین،‌ اقتصاد این کشور در سه ماه اول سال شروع خوبی داشت و پایه خوبی برای دستیابی به اهداف کل سال ایجاد کرد؛ اما بنیان ثبات و بهبود اقتصادی هنوز محکم نشده است. تولید صنعتی در سه‌ماهه اول نسبت به سال قبل ۶٫۱ درصد افزایش یافت که به دلیل رشد قوی در تولید با فناوری پیشرفته تقویت شد. به‌طور خاص، تولید تجهیزات چاپ سه‌بعدی، ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی (EV) و قطعات الکترونیکی همگی در  مقایسه با سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش‌یافته است. ماه گذشته، یک نظرسنجی رسمی نشان داد که شاخص مدیران خرید تولیدی چین برای اولین بار در ۶ ماه گذشته افزایش‌یافته است. چین هدف رشد سالانه حدود ۵ درصد را برای سال ۲۰۲۴ تعیین کرده است که بسیاری از تحلیلگران آن را جاه‌طلبانه می‌دانند، زیرا اعتماد مصرف‌کنندگان و کسب‌وکار ضعیف است و بخش املاک و مستغلات در رکود طولانی‌مدت غرق‌شده است.

۶٫۹۵ درصد

تورم مواد غذایی کره جنوبی در ماه فوریه به ۶٫۹۵ درصد رسید که رتبه سوم بالاترین نرخ تورم در میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ، OECD ، به شمار می‌رود. آمار OECD برای ماه فوریه نشان می‌دهد که کره در میان ۳۸ کشور عضو OECD ازنظر تورم مواد غذایی و نوشیدنی‌ها در رتبه سوم قرار دارد و تنها ترکیه با ۷۱٫۱۲ درصد و ایسلند با ۷٫۵۲ درصد پس‌ازآن قرار دارند. این اولین بار طی بیش از دو سال گذشته است که تورم مواد غذایی کره از میانگین OECD فراتر رفته است که در حال حاضر ۵٫۳۲ درصد ثبت‌شده است. افزایش جهانی قیمت مواد غذایی پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد که باقیمت بالای انرژی و خشک‌سالی شدید همراه شد. درنتیجه، میانگین افزایش قیمت مواد غذایی در کشورهای OECD که در سال ۲۰۲۱ زیر ۵ درصد بود، تا نوامبر ۲۰۲۲ به ۱۶٫۱۹ درصد افزایش یافت.

۲٫۲۵ میلیارد

دولت نیجریه به دنبال نشست‌های بهاری صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن دی سی در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیجریه به دنبال وام ۲٫۲۵ میلیارد دلاری بانک جهانی است و انتظار دارد هیئت‌مدیره این بانک در ماه ژوئن این درخواست را تصویب کند. وزیر دارایی نیجریه در این بیانیه گفت که نیجریه همچنین قصد دارد اواخر امسال اوراق قرضه دیاسپورا (خارج از کشور) منتشر کند تا ارز خارجی موردنیاز را به کشور جذب کند. در این بیانیه آمده است که وام بانک جهانی شامل ۱٫۵ میلیارد دلار در تأمین مالی سیاست توسعه و 750 میلیون دلار در تأمین مالی «برنامه برای نتایج» خواهد بود و افزود که بانک در ماه ژوئن برای بررسی تصویب نهایی بسته تشکیل جلسه خواهد داد. نیجریه، که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت آفریقاست، با بحران کمبود ارز مواجه است و این موضوع باعث شد ارزش نایرا در سال جاری در مقایسه با دلار آمریکا به پایین‌ترین حد خود برسد.

 ۵۱٫۴ واحد

بازگشت اقتصاد آلمان منجر به بهبود بخش خصوصی در منطقه یورو شده است و روند رشد آن را به بالاترین سطح طی ۱۱ ماهه گذشته رسانده است. گزارش‌های جدید نشان می‌دهند رشد بخش خدمات و بازگشت اقتصاد آلمان به مسیر رشد، فعالیت بخش خصوصی در منطقه یورو به بالاترین سطح در تقریباً یک سال گذشته رسانده است. داده‌های جدید نشان دادند که شاخص مدیران خرید S&P Global در ماه آوریل به ۵۱٫۴ افزایش یافت که قوی‌تر از ۵۰٫۷ پیش‌بینی‌شده توسط اقتصاددانان و بالاتر از سطح ۵۰ (معیار رشد) است که نشان‌دهنده رشد برای دومین ماه متوالی است. آلمان برای اولین بار از ماه ژوئن بالاتر از این نقطه کلیدی قرار گرفت و پیش‌بینی تحلیلگرانی را که انتظار عقب‌نشینی بیشتری از آلمان را داشتند را به چالش کشید. شکاف بین شرکت‌های خدماتی و کارخانه‌ها نیز در تجزیه کشور آلمان و فرانسه، دو اقتصاد بزرگ بلوک و تنها کشورهایی که قرائت اولیه این نظرسنجی را منتشر کردند، مشهود بود. به گفته اقتصاددانان به نظر می‌رسد اقتصاد منطقه یورو به رشد بازگشته است. فعالیت بخش خصوصی در آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، در این ماه به رشد بازگشت که ناشی از افزایش قابل‌توجه فعالیت در بخش خدمات این کشور و کاهش نرخ کاهش تولید کارخانه‌ها بوده است.

2000 میلیارد

شرکت آلفابت، شرکت مالک گوگل، روز جمعه به نقطه عطف جدیدی دست‌یافت و به باشگاه شرکت‌های ارزش بازار ۲ هزار میلیارد دلاری پیوست. گوگل در حال حاضر چهارمین شرکت سهامی عام باارزش جهان است، درست پس‌ازآنکه، اپل و مایکروسافت که دارای ارزش بازاری اندکی بیش از ۳ هزار میلیارد دلار است و اوایل امسال از اپل پیشی گرفت و مقام اول را به دست آورد. این اولین تلاش Alphabet برای پیوستن به با باشگاه ۲ هزار میلیارد دلاری نیست. طبق گزارش بلومبرگ، این شرکت برای مدت کوتاهی در نوامبر ۲۰۲۱ و اوایل این ماه به آستانه ۲ هزار میلیارد دلار رسید، اما برای اولین بار در روز جمعه از این رقم فراتر رفت. این خبر پس از گزارش درآمد سه‌ماهه اول آلفابت در روز پنجشنبه منتشر شد، که نشان داد درآمد این شرکت به دلیل موفقیت موتور جستجوی گوگل از انتظارات تحلیلگران پیشی گرفته است. ساندار پیچار، مدیر اجرایی آلفابت، همچنین به کمک و تأثیرگذاری گوگل کلود که از طریق مدل هوش مصنوعی گوگل، جمینی، به خدمات هوش مصنوعی مولد مجهز شده است، اشاره کرد. این شرکت همچنین با اعلام اینکه برنامه بازخرید سهام خود را تا ۷۰ میلیارد دلار افزایش خواهد داد، سرمایه‌گذاران را خوشحال کرد.

۱۲ درصد

براساس تحقیقات بانک مرکزی اروپا تعداد فزاینده‌ای از اروپایی‌های کم‌درآمد انتظار دارند طی ماه‌های آینده به دلیل افزایش نرخ‌های بهره، اجاره‌بها و هزینه‌های آب و برق، توان پرداخت قبوض اصلی خود را از دست بدهند. محققان در مقاله بولتن اقتصادی بانک مرکزی اروپا با ارائه تصویری کوتاه از بار مسکن خانوارها در ۱۱ اقتصاد بزرگ منطقه یورو نوشتند که توانایی خانوارها برای پرداخت هزینه‌های مرتبط با مسکن و پرداخت وام مسکن، به‌ویژه برای خانوارهای کم‌درآمد، منبع نگرانی است. این گزارش نشان می‌دهد که از زمانی که بانک مرکزی اروپا شروع به افزایش نرخ بهره در جولای ۲۰۲۲ کرد، هزینه‌های مسکن برای مالکان واقعی ۶ درصد افزایش‌یافته است، اما برای رهن و مستأجر به ترتیب ۱۲ درصد و ۹ درصد افزایش‌یافته است.

۱۴۴٫۹ میلیارد

کاهش کالاهای صادرات کشاورزی و محموله‌های نیمه‌هادی باعث شد تا حجم صادرات کالاهای آمریکایی به چین در سال ۲۰۲۳ در بحبوحه ادامه تنش‌ها بین دو اقتصاد بزرگ جهان کاهش یافت. براساس گزارش شورای بازرگانی آمریکا و چین، آمریکا در سال گذشته مجموعاً ۱۴۴٫۹ میلیارد دلار کالا به چین صادر کرد که نسبت به سال گذشته که این رقم به رکورد ۱۵۱٫۴ میلیارد دلار رسیده بود، ۴٫۳ درصد کاهش داشته است. به گفته این شورا، درحالی‌که صادرات آمریکا به اکثر اقتصادهای خارجی در سال ۲۰۲۳ به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی مانند جنگ در اوکراین کاهش‌یافته است، کاهش رشد اقتصادی در چین و تنش‌های میان دولت‌های  چین و آمریکا نیز بر روابط تجاری دوجانبه تأثیر گذاشته است. در سال ۲۰۲۳، چین پس از کانادا و مکزیک سومین بازار بزرگ صادرات کالا برای آمریکا بود. همچنین سال گذشته، این کشور آسیایی پس از ۱۷ سال توسط مکزیک از عنوان بزرگ‌ترین منبع واردات آمریکا خلع شد. براساس این گزارش، علیرغم افت 7 میلیارد دلاری نرخ تجارت از سال ۲۰۲۲، دانه‌های روغنی و غلات همچنان بزرگ‌ترین صادرات آمریکا به چین در سال گذشته بوده است.

۳٫۷ درصد

سه ماه اول سال ۲۰۲۴ با کاهش قابل‌توجه رشد اقتصادی آمریکا همراه بوده و به پایین‌ترین حد طی دو سال اخیر رسیده است. همین داده‌ها نشان داد که تورم، همان‌طور که توسط شاخص قیمت اصلی مصرف شخصی تولید ناخالص داخلی آمریکا اندازه‌گیری می‌شود، ۳٫۷ درصد بوده است، یعنی بالاتر از ۳٫۴ درصد مورد انتظار اقتصاددانان، شتاب گرفته است و دوره کوتاهی از تقاضای قوی و فشارهای پایین قیمت را مختل ساخته است؛ شرایطی که پیش‌ازاین زمینه خوش‌بینی نسبت به فرود نرم اقتصاد آمریکا را فراهم آورده بود. برآورد اولیه تولید ناخالص داخلی نرخ رشد سه‌ماهه سالانه ۱٫۶ درصد را نشان داده است که کمتر از پیش‌بینی‌های ۲٫۵ درصدی همه اقتصاددانان بود. این سقوط عمدتاً به کاهش سریع مصرف شخصی نسبت داده‌شده است که به‌جای ۳ تا ۳٫۵ درصد مورد انتظار، با سرعت کمتر از حد انتظار یعنی ۲٫۵ درصد رشد کرده است. علاوه بر این، افزایش کسری تجاری مهم‌ترین فشار نزولی را بر رشد اقتصادی آمریکا از سال ۲۰۲۲ تاکنون وارد کرده است. این ارقام نشان‌دهنده کاهش قابل‌توجه شتاب پس از عملکرد اقتصادی قوی در سال گذشته است.

موضوعات :
در همین رابطه