رادیو مجازی اتاق ایران - 31 مرداد 1403

در دیدار سفیر تاجیکستان در تهران با فعالان اقتصادی همدان مطرح شد

تجارت ایران و تاجیکستان باید افزایش پیدا کند

بر اساس آمارهای ارائه شده در نشست فعالان اقتصادی استان همدان با سفیر تاجیکستان در تهران، سهم ایران از واردات این کشور فقط 1.9 درصد است و دو طرف باید برای توسعه مناسبات تلاش کنند.

31 مرداد 1403
کد خبر : 70724
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با اشاره به ظرفیت‌های این استان، گفت: 1800 شرکت تولیدی در بخش‌های مختلف در استان فعال است که 209 قلم کالا با قابلیت صادرات تولید می‌کنند و می‌توانند به 154 کشور دنیا صادر کنند.

رحیم مرتضایی در نشست فعالان اقتصادی استان همدان با سفیر تاجیکستان در تهران، با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه همدان در بخش‌های معدن، صنعت، پزشکی و گردشگری اظهار کرد: همه این ظرفیت‌ها می‌توانند در اختیار تاجیکستان نیز قرار بگیرند.

وی با اشاره به کالاهای موردنیاز کشور تاجیکستان گفت: با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده متوجه شدیم 59 قلم کالای موردنیاز تاجیکستان در استان همدان تولید می‌شود که ما آمادگی داریم این کالاها را برای تاجیک‌ها صادر کنیم.

مرتضایی در ادامه تأکید کرد: تمایل داریم ارتباط بین استان‌های همدان و دوشنبه ارتباط بیشتری برقرار شود و به‌خصوص در هفته‌های فرهنگی که در این شهر برگزار می‌شود نقش بیشتری داشته باشیم.

رئیس اتاق همدان در ادامه پیشنهادهای خود به سفیر تاجیکستان در تهران را مطرح کرده و گفت: از اتاق بازرگانی تاجیکستان به‌صورت رسمی دعوت می‌کنیم که برای آشنایی با ظرفیت‌های اقتصادی به همدان سفر کنند.

وی افزود: علاوه بر این تقاضا داریم میز مشترک همدان با دوشنبه یا کولاب تشکیل شود.

مرتضایی با بیان اینکه انتظار داریم تاجیکستان لیست تجار خود را در اختیار اتاق همدان بگذارد، گفت: همدان نیز این لیست را در اختیار کشور تاجیکستان می‌گذارد.

رئیس اتاق همدان در طرح آخرین پیشنهادهای خود خطاب به سفیر با تأکید بر ایجاد شرکت‌های مشترک معدنی گفت: انتظار داریم برای ایجاد شورای سیاست‌گذاری دائمی بین همدان و دوشنبه تلاش کنید.

 همدان ظرفیت بالایی در صادرات به تاجیکستان دارد

عضو هیأت رئیسه اتاق همدان نیز توضیحاتی درباره روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان داده و گفت: بررسی اجمالی نشان می‌دهد اقتصاد تاجیکستان در سال 2021 به رشد اقتصادی 2/9 درصدی با تورم 8 درصدی دست یافته که بالاترین رشد اقتصادی تاجیکستان در 17 سال بوده است و این نشان از سخت‌کوشی فعالان اقتصادی و سیاست‌گذاری‌ها در این کشور است.

رامین رحیمیان با تأکید بر اینکه در این مدت جذب سرمایه‌گذاری در بخش معدن ازجمله بخش‌های افزایشی در تاجیکستان بوده است، افزود: استان همدان ازنظر دانش فنی در این بخش در کشور سرآمد است که می‌توان همکاری بیشتری در این زمینه برقرار کرد.

وی با اشاره به شرکای تجاری تاجیکستان و تراکنش‌های مالی و تجاری آنها با این کشور گفت: مراودات مالی روسیه با تاجیکستان به ترتیب 21.3، قزاقستان با 18.5، سوئیس با 14.4، چین با 13.2، ترکیه با 6.1 و ایران با 1.9 بوده است که این عدد زیبنده ایران و تاجیکستان نیست و به توجه به ظرفیت‌های موجود باید افزایش بیابد.

وی با اشاره به واردات این کشور ادامه داد: بیشتر واردات تاجیکستان در بخش‌های مواد غذایی، شیرینی‌ها، پسته، دارو، تجهیزات پزشکی، لوازم برقی و مصالح ساختمانی بوده است که همدان در همه این زمینه‌ها توانمندی و ظرفیت بالایی در صادرات دارد.

رحیمیان گفت: در همدان تولیدکنندگان مواد غذایی با سابقه صادرات به 30 کشور دنیا را دارند. علاوه بر این‌ها دو شرکت تولید تجهیزات پزشکی و دارویی بزرگ و بنام در سطح کشور وجود دارد.

وی با اشاره به تولیدات ارتوپدی و ستون فقرات در شرکت‌های تجهیزات پزشکی بیان کرد: دو شرکت تولید سیمان، شرکت دانش‌بنیان تولید تراورس‌های راه‌آهن، تولید لوازم برقی، تولید سیم و کابل با استاندارد جهانی و بنام در سطح کشور و دو شرکت تولیدی بزرگ سیمان در استان آماده صادرات به کشور تاجیکستان هستند.

وی در ادامه گفت: علاوه بر این‌ها، همدان بزرگ‌ترین تولیدکننده سیب‌زمینی است و مرغوب‌ترین نوع سیر و صنایع تبدیلی انگور (کشمش) در این استان کشت و تولید می‌شود.

عضو هیأت رئیسه اتاق همدان افزود: همدان بزرگ‌ترین تولیدکننده صنایع‌دستی و سفالی و مبل و منبت نیز است.

وی با اشاره به تولید کمباین، لوله و اتصالات آبیاری کشاورزی در همدان اظهار کرد: حمل‌ونقل و لجستیک همدان بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین حمل زمینی را دارد که می‌توان در آینده برای مبادله کالا استفاده کرد.

رحیمیان افزود: خدمات بهداشتی و درمانی، اعزام و پذیرش دانشجو، گردشگری سلامت و صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش معدن باوجود 1200 متخصص و کارشناس اکتشاف و نقشه‌برداری ازجمله دیگر ظرفیت‌های استان است که می‌تواند سبب توسعه و گسترش روابط اقتصادی همدان با این کشور شود.

 روابط فرهنگی و اقتصادی همدان با تاجیکستان تقویت شود

سفیر تاجیکستان در تهران نیز در این نشست، با اشاره به روابط قوی سیاسی بین این دو کشور گفت: 21 سفر رئیس‌جمهوری تاجیکستان به ایران در 17 سال گذشته و 18 سفر رئیس‌جمهوری‌های ایران به این کشور نشان‌دهنده این رابطه قوی است.

زاهدی نظام‌الدین شمس‌الدین‌زاده ادامه داد: روابط دو کشور در سطح سیاسی مشکلی ندارد و باور دارم در دولت چهاردهم نیز این منوال وجود خواهد داشت.

وی با تأکید بر وجود امتیاز ویژه به دلیل زبان مشترک، گفت: باوجود خواهرخواندگی همدان با کولاب اما به نظر می‌رسد روابط فرهنگی کمرنگ شده است که باید تقویت شود.

سفیر تاجیکستان در تهران افزود: در این کشور اتاق مشترک بازرگانی با حضور فعالان اقتصادی خراسان وجود دارد و انتظار داریم اتاق همدان نیز حضور پررنگ در آن داشته باشد.

وی با تأکید بر وجود ابزارهای مناسب برای تقویت ارتباط اقتصادی بین دو کشور گفت: ازجمله این ابزارها فعالیت کمیته پیگیری توافقات مشترک با برگزاری مرتب جلسات، وجود اتاق بازرگانی مشترک، وجود شورای سیاست‌گذاری مشترک و ... است که با استفاده از آنها و برای تقویت روابط اقتصادی همدان با تاجیکستان نیاز به تلاش طرفین دارد.

موضوعات :
در همین رابطه