رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

با همت پویش ایرانِ‌من

اولین مدرسه توسعه پایدار کشور در کرمانشاه ساخته می‌شود

پویش ایران‌من که در سال 93 با افتتاح اولین مدرسه ایران‌من در روستایی از لرستان فعالیت خود را آغاز کرد اکنون در کرمانشاه مدرسه ای ایجاد می‌کند.

24 خرداد 1396
کد خبر : 8848
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمانشاه در نشست هم‌اندیشی پویش ایران من که باهدف ساخت مدرسه در استان کرمانشاه و در محل اتاق برگزار شد، گفت: در اتاق ایران به دنبال آن بودیم علاوه بر مسئولیت‌های اقتصادی، مسئولیت اجتماعی را نیز گسترش دهیم.

کیوان کاشفی افزود: ایده یک کار خیر از چهار یا پنج سال قبل مطرح شد. هدف ما صرفاً یک کار خیر نبود، بلکه قصد داشتیم کاری انجام دهیم که هدف توسعه‌ای داشته باشد و در آینده خود را بیشتر نشان دهد و از همین رو به جنبش مدرسه‌سازی رسیدیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به اجرای پویش ایران من در کرمانشاه، ابراز امیدواری کرد: امیدواریم پس از ساخت اولین مدرسه، به‌زودی شاهد احداث مدارس بعدی در روستاها و نقاط محروم استان باشیم.

 کاشفی بیان کرد: با توجه به اینکه دولت به دلیل محدودیت منابع و امکانات  تأمین فضای آموزشی مناسب برای همه کودکان و نوجوانان با کمبود مواجه است، پویش ایران من هدف پوشش تحصیلی برای کودکان مناطق محروم را دنبال می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از ابعاد مهم ابن پویش، جلب مشارکت مردمی همان منطقه و استفاده از ظرفیت خود مردم است.از خیرین درخواست  می کنیم برای احداث مدرسه پویش ایران من، پای‌ کار بیایند. کمک خیرین می‌تواند به‌صورت کمک مشورتی و یا کمک امکانات و تجهیزات باشد.

به گفته کاشفی اولین مدرسه این پویش در یکی از روستاهای استان لرستان احداث شد. اکنون 100 مدرسه در نقاط مختلف کشور احداث و یا در دست احداث است.

اولین مدرسه توسعه پایدار کشور در کرمانشاه ساخته می‌شود

مدیر اجرایی پویش ایران من در این نشست با اشاره به وجود حدود 33 هزار مدرسه فرسوده در ایران، گفت: اولین مدرسه توسعه پایدارکشور در کرمانشاه ساخته می‌شود. این پویش از چند سال قبل و در سال 93 با افتتاح اولین مدرسه ایران من در روستایی از لرستان فعالیت خود را آغاز کرد.

مینا کامران هدف از احداث این مدارس را برخورداری یکسان همه دانش آموزان از آموزش باکیفیت و فراگیر عنوان کرد و افزود: اکنون 100 مدرسه به نام ایرانِ من در نقاط مختلف کشور ساخته‌شده و یا در دست احداث است که 32 مورد آن‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

کامران با اشاره به اینکه اکنون به دلیل کمبود امکانات و منابع مالی در بسیاری از نقاط محروم مدارس مناسب وجود ندارد، تصریح کرد: متأسفانه هم‌اکنون از هر چهار دانش‌آموز کشور یک نفر ترک تحصیل می‌کند که یکی از دلایل مهم آن نبود امکانات آموزشی است.

وی گفت: متأسفانه در بخش دختران بیشترین آمار ترک تحصیل را از کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه و پس از آن‌ها سیستان و بلوچستان داریم و برای پسرها نیز بیشترین ترک تحصیل از استان‌های کردستان، گلستان و آذربایجان غربی است.

مدیر اجرایی پویش ایران با اشاره به اینکه  بسیاری از مدارس کشورشرایط مناسبی ندارند و هرلحظه ممکن است سقف آن‌ها پایین بریزد، افزود: 110 هزار مدرسه در کشور وجود دارد که 30 درصد آن‌ها یعنی چیزی معادل 33 هزار مدرسه برای چهار میلیون نفر دانش‌آموز، مستهلک و خراب است.

کامران اظهار کرد: برای جبران بخشی از این کمبودها، بخش خصوصی با راه‌اندازی پویش ایران من پای‌ کار آمد و ساخت 100 دبستان در مناطق محروم و عمدتاً مرزی را در برنامه گذاشت. به این دلیل  دبستان را انتخاب کردیم که پایه تحصیل افراد است و بازدهی آن از بسیاری  مقاطع تحصیلی دیگر بهتر است.

وی منابع مالی موردنیاز برای تکمیل این 100 مدرسه را  9.5 میلیارد تومان اعلام کرد که تاکنون 8.5 میلیارد تومان آن تأمین‌شده است.تاکنون بیش از 110 فرد حقیقی و حقوقی به این پویش پیوسته‌اند و معمولاً هر فرد 10 درصد هزینه ساخت یک مدرسه را تأمین می‌کند.شش مدرسه از این تعداد اکنون در روستاهای کرمانشاه در دست احداث است.

 کامران خاطرنشان کرد: سه مدرسه از این 100 مدرسه، مدارس توسعه پایدار هستند که فقط کاربری مدرسه ندارند، بلکه قرار است کانونی برای توانمندسازی اجتماعی، روانی و اقتصادی همه افراد جامعه آن روستا باشد و حتی در کنار این مدارس می توان کانون‌های کارآفرینی ایجاد کرد.

کامران بیان کرد: کرمانشاه، لرستان و سیستان بلوچستان سه استانی هستند که برای ایجاد مدارس توسعه پایدار انتخاب شدند. اولین مدرسه در روستای بیوند سفلی در جوانرود کرمانشاه احداث خواهد شد.

مدیر اجرایی پویش ایران من خاطر نشان کرد: بررسی‌های مختلفی برای انتخاب روستا صورت گرفت و حتی فراخوان برای معرفی روستاها داده شد. یکی از معیارهای ما مشارکت خود جوامع محلی بود که در این روستای 570 نفره مشارکت خوبی از مردم محلی شاهد بودیم.

وی هزینه احداث این مدرسه چهار کلاسه را حدود 500 میلیون تومان برآورد کرد و گفت: مدرسه قبلی این روستا در سال 60 و با سه کلاس ساخته‌شده بود که پایه دبستان و متوسطه اول را پوشش می‌داد.

کامران از مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد نیز برای احداث این مدرسه خبر داد.

در همین رابطه