رادیو مجازی اتاق ایران - 22 اسفند1403

واردات بنزین ادامه‌دار است

حمید حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در یادداشتی به بحث خودکفا شدن ایران در تولید بنزین می‌پردازد که به عقیده او می‌تواند با به بهره‌برداری رسیدن فاز دوم پالایشگاه نفت خلیج‌فارس محقق شود؛ اما تا آن زمان متولیان وزارت نفت از یک سو ناگزیر به برنامه‌ریزی برای واردات نفت هستند و از سوی دیگر باید تمهیداتی‌برای کنترل مصرف بنزین داخلی و مقابله با قاچاق آن بیندیشند.

سیدحمید حسینی

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران
10 مهر 1396 - 09:23
کد خبر : 10375
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
حمید حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در یادداشتی به بحث خودکفا شدن ایران در تولید بنزین می‌پردازد که به عقیده او می‌تواند با به بهره‌برداری رسیدن فاز دوم پالایشگاه نفت خلیج‌فارس محقق شود؛ اما تا آن زمان متولیان وزارت نفت از یک سو ناگزیر به برنامه‌ریزی برای واردات نفت هستند و از سوی دیگر باید تمهیداتی‌برای کنترل مصرف بنزین داخلی و مقابله با قاچاق آن بیندیشند.

حمید حسینی، فعال اقتصادی حوزه پتروشیمی-عکس: علیرضا فراهانی

کیفیت بنزین تولیدی در بسیاری از پالایشگاه‌های ایران استاندارد نیست. در این راستا ایران به‌اجبار نیاز به واردات بنزین باکیفیت بالا دارد. ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور ایران با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ظرفیت این را پیدا کند که بنزین معمولی را صادر و مجبور شود بنزین 95 یورو چهار را وارد کند.

با توجه به موارد ذکر شده باید گفت در سال جاری، نمی‌توان احتمال داد وزارت نفت برنامه‌ای برای قطع کامل بنزین وارداتی داشته باشد. مدتی است که با بهبود در سیستم تولید رفورمیت پتروشیمی در بندر امام(ره)، امکان تولید بنزین استاندارد از محصولات پتروشیمی فراهم شده است.

در رابطه با موضوع غیراستاندارد بودن بنزین باید عنوان کرد، بالا بودن بنزن و بالا بودن آروماتیک از اشکالات فنی در تولید بنزین بود. متخصصان پتروشیمی تلاش کردند با تغییراتی که در سیستم ایجاد می‌کنند، بنزن و آروماتیک را کنترل کنند. طبق خبرهای رسیده فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در حال راه‌اندازی و بهره‌برداری است. مشکلات آن رفع شده و تولیدات اولیه صورت‌گرفته است.

با توجه به راه‌اندازی فاز اول این پالایشگاه، واردات بنزین را می‌توان کاهش داد. احتمال قطع واردات بنزین، توسط مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در حاشیه سمینار بین‌المللی سنگاپور مطرح شد و می‌توان به موضوع مطرح شده ازنظر چانه‌زنی برای مذاکرات آینده میان ایران و سایر فروشندگان و خریداران نفت ایران نگاه کرد.

میانگین مصرف بنزین کشور در شش‌ماهه نخست امسال 7/81میلیون لیتر بوده که نسبت به آمار شش‌ماهه پارسال 3/8درصد رشد داشته است. با توجه به رشد مصرف بنزین در سال 96 واردات بنزین در حال حاضر به‌شدت احساس می‌شود. قطع واردات بنزین در ایران زمانی عملیاتی خواهد شد که بتوان علاوه بر فاز اول، فاز دوم پالایشگاه نفت خلیج‌فارس را به بهره‌برداری رساند.

پالایشگاه خلیج‌فارس اعلام کرده است درصورتی‌که شرکت نفت، قیمت میعانات گازی این شرکت را کاهش دهد، این موضوع باعث ایجاد انگیزه برای تزریق پول در راستای راه‌اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس می‌شود. با شرایط کنونی بسیار بعید است فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تا پایان سال96به بهره‌برداری برسد.

مصرف بنزین در سال جاری با افزایش روبه‌رو بوده و این مسئله برای کشور ایجاد نگرانی می‌کند. در این راستا دولت باید تلاش کند با ایجاد تغییراتی در قیمت NNGبخشی از مصرف بالای بنزین را کنترل یا هدایت کند. دولت همچنین باید اقدامات لازم را در بحث افزایش قیمت و واقعی کردن قیمت بنزین انجام دهد. این دو عامل می‌تواند باعث کاهش مصرف بنزین شود.

همچنین دولت می‌تواند با راه‌اندازی مجدد کارت‌های سوخت، در مصرف بنزین صرفه‌جویی حاصل کند. ایران نه‌تنها امسال بلکه در سال‌های آتی نیز باید واردکننده باشد. دولت باید در این زمینه تدابیر لازم را بیندیشد و با توجه به وضعیت کنونی کردستان عراق قطعاً قاچاق بنزین به‌ویژه به نواحی اقلیم افزایش می‌یابد و این مسئله مصرف بنزین را در ایران بالا خواهد برد.

در همین رابطه