میلاد فرخنده حضرت معصومه (س) مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

دوره صدور بخشنامه‌های فراوان به پایان رسیده است

در شرایط فعلی هیچ چیز به جز وفاق همه جانبه، جدیت و تلاش مسئولان نمی‌تواند ما را در یک جنگ تمام عیار اقتصادی به پیش ببرد. مسئولان و مردم همه به این باور رسیده‌اند که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد و اقتضائات آن را درک کرده‌اند، در ماه‌های اخیر نیز به همه ثابت شده است که با بخشنامه‌های متعدد نمی‌توان جنگید.

علاالدین میر محمدصادقی

نایب رئیس اتاق تهران
06 آبان 1397
کد خبر : 16039
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در ماه‌های اخیر شرایط کشور به نحوی رقم خورد که چالش‌های اقتصادی، مسائل سیاسی نیز به بارآورد. در نهایت به دنبال استیضاح و استعفای وزرا ترکیب اقتصادی کابینه دولت تغییر کرد. در طی چند دهه حضور در عرصه فعالیت اقتصادی کشور از ابتدای انقلاب اسلامی، دوره‌های این چنینی مختلفی را دیده‌ایم و از تمام آنها نیز به سلامت عبور کرده‌ایم. به تجربه دریافته‌ام که حیاتی‌ترین مسأله در تمام این دوره‌ها تنها جدیت و تلاش مضاعف بوده است. نوسان در اقتصاد و بازار مسئولان کشور را درگیر مسائل مختلفی می‌کند که بسیاری از آنها غیرضروری هستند و تنها مانع تصمیم گیری‌های بموقع و سیاستگذاری‌های مناسب می‌شوند.
در چند ماه اخیر نیز کابینه دولت درگیر مسائل مختلفی بود و در برخی مواقع سرعت تصمیم گیری‌ها کاهش یافت و مشکلاتی برای فعالان اقتصادی به بار آمد اما حالا با تغییراتی که در کابینه دولت ایجاد شده، دیگر باید سرعت عمل داشت و با هماهنگی وزرا با سرعت به مسائل داخلی و خارجی واکنش نشان داد. دولت امریکا از مدت‌ها پیش برای وضع تحریم‌های جدید برنامه‌ریزی کرده است و کشور ما در آستانه آن قرار دارد. در چنین شرایطی هیچ چیز به جز وفاق همه جانبه، جدیت و تلاش مسئولان نمی‌تواند ما را در یک جنگ تمام عیار اقتصادی به پیش ببرد. مسئولان و مردم همه به این باور رسیده‌اند که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد و اقتضائات آن را درک کرده‌اند، در ماه‌های اخیر نیز به همه ثابت شده است که با بخشنامه‌های متعدد نمی‌توان جنگید. عقلانیتی مورد وفاق و عزمی جدی برای مقابله با مسائلی که درگیر آن هستیم لازم است.
در خط مقدم این جنگ در کنار مسئولان، فعالان اقتصادی در بخش خصوصی قرار دارند. آنها هستند که می‌توانند با تولید و صادرات خود، از یک طرف نیاز بازار داخل را به حداقل برسانند و از طرف دیگر برای کشور ارزآوری داشته باشند. تجربه‌های گذشته در دوره‌های مختلف به ما اثبات کرده است که اگر دست و پای آنها با بخشنامه‌ها و محدودیت‌های متعدد بسته شود، عافیتی نصیب کشور نخواهد شد. در بخش‌های مختلف اقتصاد، صنعت، معدن، تجارت، تأمین اجتماعی، راه و شهرسازی و... باید با عقلانیت و عزم جدی نسبت به گذشته پیش برویم. معیشت مردم، مسأله‌ای است که همه درباره بهبود آن صحبت می‌کنند اما این شعارها با تصمیم گیری‌های صحیح و سریع و سیاست گذاری‌های بموقع باید عملی شود.
در شرایطی که حالا در آن قرار داریم و بازار ارز پس از نوسان‌های فراوان به ثباتی نسبی رسیده است، هرگز یک روز و یک ساعت نیز نباید وقت تلف شود. دوره جلسه گذاشتن‌های متعدد و بخشنامه‌های فراوان برای مدیریت این فضا به پایان رسیده است. پس از تغییرات در کابینه دولت، حالا باید پاشنه‌ها را ورکشید و برای بهبود اوضاع فعالیت اقتصادی و معیشت مردم عقلانیت، جدیت و سرعت عمل داشت.

 

در همین رابطه