رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

یادداشت حسین پیرموذن عضو هیات رئیس اتاق ایران

هم‌دلی در مواجهه با تحریم‌ها، برگ جدیدی در تاریخ 13 آبان

حسین پیرموذن عضو هیات رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق اردبیل در یادداشتی به موضوع اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا و تصادف آن با روز تاریخی 13 آبان پرداخته است.

13 آبان 1397
کد خبر : 16142
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سیزده آبان در تاریخ ایران به روز مهم و پر اتفاقی تبدیل شده است. از زمان کشتار دانش آموزان در سال 57 تا تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام، دانشجویان و دانش آموزان تاریخ ساز شدند.

حالا همزمان با 13 آبان چالش بزرگ دیگری نیز پیش روی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ و آغاز تحریم های ضد ایرانی، 13 آبان به عنوان تاریخ شروع سخت ترین تحریم ها علیه ایران تعیین شد. در این مدت، یعنی از زمان اعلام خروج آمریکا از برجام تا 13 آبان اتفاقات بسیاری در اقتصاد ایران افتاد که بسیاری بر این ادعا هستند که همه این اتفاقات در اثر تحریم ها است. و برعکس عده دیگری هم مدعی هستند که ناکارآمدی دولت و مسئولین، کشور را به این نقطه رسانده است و تحریم ها تاثیری به این شدت در امور کشور ندارند. اما چیزی که عیان است این نکته است که اعمال برخی از تحریم ها از سوی آمریکا در این مدت و صرفا اعلام خروج از برجام تاثیر گسترده ای در روابط تجاری و اقتصادی  ایران با دنیا داشته است. نمی شود ادعا کرد که تحریم ها تاثیر چندانی ندارند، امروزه به وضوح شاهد تاثیر تحریم ها و کاهش روابط با دنیا در امور تجاری هستیم. تولید کنندگان، بازرگانان و تجار هم در تامین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی خود، هم در امور بانکی و پولی در ارتباط با صادرات و واردات دچار مشکلات عدیده ای هستند. همچنین بسیاری از بازارهای مهم کشورهای منطقه و سایر نقاط دنیا در این شرایط و البته با کم کاری دولت از دست صادرکنندگان ایرانی می رود. پس تا اینجا هم بوی تحریم ها بر مشام اقتصاد کشور خوش نیامده است و هم دولت در این تنگنا نتوانسته برگ برنده ای رو کند.

اما ترس اصلی در میان عموم مردم مربوط به امروز یعنی 13 آبان و شروع تحریم های اصلی و تکمیلی آمریکا است. دوباره نظرها در این مورد به دو شکل است و عده ای از فلج کننده بودن تحریم های تازه می گویند و عده ای آنها را بی تاثیر پیش بینی می کنند؛ خبرها از عدم همراهی کشورهای اروپایی و برخی کشورهای دیگر با آمریکا می گویند و ترامپ همچنان بر سرسخت بودن تحریم ها تاکید می کند و پوسترهای آنچنانی اش را در این باره توییت می کند.

نکته ای که دوباره در مورد تحریم های تازه آمریکا علیه ایران وجود دارد این است که قطعا این تحریم ها باز هم تاثیر گذار خواهند بود و مشکلات عدیده ای را در مسیر روابط بین المللی و تجاری کشور به وجود خواهند آورد. مشکلاتی که این بار همراهی و هم دلی مردم و دولت ایران را بهتر و بیشتر از همیشه در مقابل این تحریم ها نیاز دارد. دولت باید انعطاف پذیری خود را افزایش دهد و تعامل های مهمی با کشورهای مختلف در جهت مقابله با تحریم های آمریکا در پیش بگیرد. اکنون وقت تعامل با کشورهای همسایه، به دست آوردن بازار کشورهای دوست است.

بی شک مردم ایران دوباره در این شرایط سخت همراه حکومت خواهند بود و انتظار دارند که دولت، تدبیرهای بخصوصی را در این شرایط سخت داشته باشد تا کمک حال مردم باشد. با این حساب، 13 آبان علاوه بر شروع تحریم ها، شروع مقاومت و یک دلی مردم و دولت ایران هم هست و باید منتظر رفتار شجاعانه دولت مردان در این زمینه باشیم.

موضوعات :
در همین رابطه