رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

یادداشت غلامحسین شافعی به مناسبت روز ملی صادرات

صادرکنندگان، کاری کردند کارستان

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در یادداشتی به مناسبت روز ملی صادرات نوشت: صادرکنندگان در دوره‌های که کشور با مسائل و مشکلات عمده مواجه شد، به‌عنوان سرداران جنگ اقتصادی وارد میدان شدند و با میهن‌پرستی توانستند بخشی مهمی از نیازهای کشور آر تأمین کنند. به عقیده شافعی کار صادرکنندگان کارستان بوده و راه برای توفیق روزافزون آنها باز است.

غلامحسین شافعی

رئیس اتاق ایران
29 مهر 1398
کد خبر : 30782
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در یادداشتی به مناسبت روز ملی صادرات نوشت: صادرکنندگان در دوره‌های که کشور با مسائل و مشکلات عمده مواجه شد، به‌عنوان سرداران جنگ اقتصادی وارد میدان شدند و با میهن‌پرستی توانستند بخشی مهمی از نیازهای کشور آر تأمین کنند. به عقیده شافعی کار صادرکنندگان کارستان بوده و راه برای توفیق روزافزون آنها باز است.

عکس: پایگاه خبری اتاق ایران، محمد علی‌مهدی.

امسال، سال ویژه‌ای برای صادرکنندگان است؛ کشور از ابتدای سال 1397 با مسائل و مشکلات عدیده‌ای در اقتصاد کلان و تجارت خارجی روبرو بود و صادرکنندگان کشور نیز با تنگناهای خاصی روبرو شدند. در این شرایط تعجیل در تصمیم‌گیری‌ها و عدم نظرخواهی از فعالان اقتصادی مشکلات فراوانی را برای صادرکنندگان حرفه‌ای کشور ایجاد کرد و در مواردی حتی این افراد با تعبیر و تفسیرهای ناروا و گاه نامهربانانه در حوزه برگشت ارز مواجه شدند.

آن روزها گذشت و امروز، وقتی‌که کارنامه صادرکنندگان کشور را بررسی می‌کنیم شاهد هستیم که باوجود همه تنگناها و ناهمواری‌ها و مصائبی که در این مدت بر کشور و فعالان اقتصادی تحمیل شد، صادرکنندگان با حس میهن‌پرستی و توجه ویژه به محدودیت‌ها و نیازهای کشور، کاری کارستان انجام دادند و توانستند با تلاش فزاینده و عبور از راه‌های بسیار سخت، به این توفیق برسند که مقدار قابل‌توجهی از نیازهای ارزی کشور را تأمین کنند.

امروز مسئولان و مدیران در بخش‌های دولتی هم به این قضیه واقف هستند که عملکرد صادرکنندگان در انجام صادرات و برگرداندن ارز حاصل از آن قابل‌قبول بوده و بیش از 70 درصد از ارز حاصل از صادرات به کشور برگشته است که توانسته گشایش قابل‌توجهی در اقتصاد کشور ایجاد کند.

خوشبختانه در طول چند ماه گذشته راه گفت‌وگو و تعامل بیشتر با تصمیم‌گیران دولتی فراهم شده است و با تشکیل کمیته ارزی در اتاق ایران و تعامل خوبی که بانک مرکزی با این کمیته برقرار کرده است، ما موفق شدیم که راه صادرات را به سمت‌وسوی منطقی‌تر تغییر جهت دهیم. من از این بابت هم از اعضای کمیته ارزی اتاق ایران و هم از مسئولان بانک مرکزی صمیمانه تشکر می‌کنم که این روند را به سمت‌وسوی مثبت سوق دادند و مطمئن هستم در ماه‌های آینده، خواهیم توانست مشکلات موجود را نیز در سایه تعامل و توافق خوب در تصمیم‌گیری‌های رفع کنیم.

امیدواریم از این به بعد بخشنامه‌های خلق‌الساعه نداشته باشیم و چشم‌انداز صادرات در یک دوره زمانی معقول برای صادرکنندگان قابل پیش‌بینی باشد. امیدواریم ثبات در قوانین و مقررات حوزه صادرات در یک دوره زمانی معقول مورد توجه قرار بگیرد و از همه مهم‌تر اینکه امکان و مجال برنامه‌ریزی برای آینده برای صادرکنندگان کشور مهیا شود؛ چراکه به دست آوردن یک بازار کار سختی است اما اگر یک بازار از دست برود، به دست آوردن دوباره آن بسیار سخت‌تر و در گاهی موارد غیرممکن است.

امیدوارم آنچه رهبر معظم انقلاب درباره کسب نظر از بخش خصوصی و مشورت با فعالان اقتصادی فرمودند و بارها بر آن تأکید داشتند به‌صورت جدی مورد توجه دولتمردان قرار گیرد و در این میان، بیش‌ازپیش به صادرکنندگان که جزو فعالان اقتصادی درجه‌یک محسوب می‌شوند اعتنا شود.

اینکه یک صادرکننده و فعال اقتصادی به‌عنوان سردار جبهه جنگ اقتصادی نام برده شود و بعد همین سردار جبهه جنگ اقتصادی به ناروا مورد اتهام قرار بگیرد، اعتماد متقابل میان صادرکنندگان و مسئولان کشور را خدشه‌دار می‌کند؛ بر این اساس، به نظر من ایجاد اعتماد مهم‌ترین مسئله‌ای است که می‌تواند در یک پیوند مناسب میان دولت و بخش خصوصی، حرکت فعالان اقتصادی را به سمت جلو هموار کند و اهداف اقتصادی بخش صادرات را محقق کند.

به جرات می‌توان گفت که در وضعیت کنونی، هیچ بخشی از اقتصاد به‌اندازه بخش صادرات نمی‌تواند در حل مشکلات کشور مؤثر باشد و من مطمئن هستم با اراده‌ای که صادرکنندگان کشور دارند و توجهی که تصمیم‌گیران دولتی برای تعامل با این بخش گرفته‌اند، آینده بسیار مثبت‌تری را نسبت به گذشته تجربه خواهیم کرد.

من، به‌عنوان نماینده بخش خصوصی، صمیمانه به همه صادرکنندگان خسته نباشید عرضه کرده و از تلاش‌های صادقانه همه صادرکنندگان حرفه‌ای و سالم قدردانی و تشکر می‌کنم.

در همین رابطه