رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

یادداشت سیدکمال سیدعلی برای پایگاه خبری اتاق ایران

بازار ارز به ترکیب تیم اقتصادی دولت توجه می‌کند

سیدکمال سیدعلی، معاون ارزی پیشین بانک مرکزی در یادداشت خود به عوامل کلان اثرگذار بر بازار ارز پرداخته و ترکیب تیم اقتصادی دولت را از مسائل مورد توجه این بازار عنوان کرده است.

سیدکمال سیدعلی

معاون ارزی پیشین بانک مرکزی
19 مرداد 1400
کد خبر : 39119
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اولین مسئله‌ای که دولت دارد این است که توافق برجام باید صورت بگیرد که تأثیر زیادی روی قیمت ارز دارد. با توافق برجام فروش نفت در حد دو میلیون بشکه صورت خواهد گرفت کسری بودجه کم خواهد شد ضمناً سیستم بانکی ما با رفع تحریم‌های 18 بانکی که در دوران ترامپ مورد تحریم قرار گرفتند به بازار برمی‌گردند. شرط اول این است که اف ای تی اف مورد تصویب قرار بگیرد آن چیزی که مشخص و مهم است تیم اقتصادی دولت به‌ویژه تعیین رئیس‌کل بانک مرکزی است که مشخصاً در قیمت ارز تأثیرگذار است. چراکه باید شناخت کافی روی بانک مرکزی داشته باشد مسائل ارزی را خوب بداند مورد وثوق و قبول اقتصاددانان و فعالان اقتصادی باشد که قطعاً در نرخ ارز تأثیرگذار است.

رئیس‌کل بانک مرکزی باید بداند صدور یک بخشنامه یا مصوبه در دولت چه تأثیراتی به لحاظ بار تورمی و افزایش نقدینگی دارد. به‌هرحال استقلال بانک مرکزی و اهمیت دادن رئیس‌جمهور به بانک مرکزی بازهم در تأمین مالی دولت و کسری بودجه تأثیر دارد. اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی چقدر بتواند مقاومت کند با توجه به کسری بودجه‌ای که در حال حاضر داریم این موضوع هم از اهمیت خاصی برخوردار است. به نظر می‌رسد اگر برنامه‌های تیم اقتصادی دولت با هم هماهنگ نباشد همین مشکلاتی که امروز داریم و در دو سه سال در دولت کنونی داشتیم بازهم کماکان برجا خواهد ماند.

باید دید سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت بازرگانی چقدر با وضعیت تخصیص ارز و منابع ارزی بانک مرکزی می‌تواند منطبق شود. چقدر سیاست‌های ارزی ما در آینده با هدف یکسان‌سازی نرخ ارز نزدیک می‌شود. آنچه مشخص است این است که مقررات زدایی، خصوصی‌سازی و آزادسازی اقتصاد باید برای فعالان اقتصادی فراهم شود. بودجه 1400 بر اساس توافق با برجام نوشته شده اما فعلاً هیچ چشم‌انداز مثبتی در این رابطه مشخص نیست.

یکی از مسائل عمده دیگر که در نرخ ارز تأثیر خواهد گذاشت در یکی دو ماه آینده زمان‌بر بودن توافق است که هم در کسری بودجه و هم در تصمیمی که در مفاد برجام وجود دارد مهم است. به‌هرحال آن چیزی که تحریم کننده‌های ما مدنظرشان بوده این است که آستانه تحمل ما را سخت کنند. هرچقدر زمان بیشتر بگذرد آستانه تحمل ما ضعیف‌تر می‌شود ما باید با تقویت داخلی بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم.

آن چیزی که بازهم در مورد برنامه‌های تیم اقتصادی دولت وجود دارد این است که موضوع تعرفه‌ها، فروش اوراق، مدیریت بازار سهام و بازارهای موازی نرخ ارز و نحوه بازدهی‌شان به‌تنهایی روی نرخ ارز تأثیرگذار است. رکود تورمی موجود خیلی به این موضوع آسیب می‌زند. اگر این موارد درمجموع با هم هماهنگ نشود و این اتفاق نیفتد ما باز با کسری بودجه، تورم و نهایتاً افزایش نرخ ارز مواجه هستیم برعکسش هم اگر ما بتوانیم برجام را هر چه سریع‌تر به نتیجه برسانیم و به اف ای تی اف بپیوندیم و شرایط آن را بپذیریم سیستم بانکی ما آزاد می‌شود و منابع ما در خارج از کشور آزاد خواهد شد، درآمد نفتی بیشتر خواهد شد و به‌تبع درآمد حاصل از نفت بیشتر خواهد شد و همچنین ما می‌توانیم به‌طور آزاد هزینه‌های گران انتقال ارز، گران خریدن کالا و ارزان فروختن کالاهایمان را نداشته باشیم.

در همین رابطه