رادیو مجازی اتاق ایران - 12 آبان 1403

یادداشت فرشید شکرخدایی به مناسبت روز ملی کیفیت

25 سال تلاش برای ارتقای کیفیت و استاندارد

رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران معتقد است: ارتقای کیفیت و استاندارد تولید ایرانی، مقدمه توسعه پایدار کشور است.باید نظام حکمرانی به‌آن توجه‌ویژه کند.

فرشید شکرخدایی

رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران
18 آبان 1400
کد خبر : 40298
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بیست‌وپنج سال پیش با پایان هدف یافتن تدریجی مشکلات بعد از جنگ و با آغاز سال‌های سازندگی بحث کیفیت در تولیدات و خدمات داخلی مطرح شد. برخی تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات با پشت سر گذاردن پستی و بلندی‌های بسیار موفق به دریافت گواهینامه استانداردهای سری ایزو 9000 در بحث مدیریت کیفیت و سری ایزو 14000 در بحث محیط‌زیست شدند. دریافت این گواهینامه‌ها مبین این بود که توجه به ارتقای کیفیت تولید و خدمات و حفاظت از محیط‌زیست جدی شده و بر رهروان طریق ورود به بازارهای جهانی و جلب رضایت مشتریان داخلی فرض است که بدین مهم روی آورند. همین امر موجب شد تا مرحوم میراحمد سادات، رئیس فقید سازمان ملی استاندارد ایران در سال 1376 از دارندگان گواهینامه‌های مدیریت کیفیت (ایزو 9000) به‌عنوان پیشگامان مباحث کیفیت در کشور، دعوت کرد تا با ایجاد تشکلی در مسیر کیفیت قدم بردارند و درنهایت انجمن مدیریت کیفیت ایران تأسیس شد.

 انجمن مدیریت کیفیت ایران به‌عنوان یک تشکل حرفه‌ای است که، در 25 سال فعالیت خود بیش از 400 سازمان، شرکت تولیدی و خدماتی دارای سیستم‌های مدیریت کیفیت عضو آن هستند. این انجمن با تربیت 1000 ارزیاب سیستم‌های مدیریت کیفیت نقش پررنگی در گسترش فرهنگ مدیریت کیفیت در کشور ایفا کرده. همچنین درزمینهٔ توسعه زیرساخت‌های کیفیت برای بهتر شدن وضعیت سازمان‌ها اقدامات گسترده‌ای به شرح ذیل را انجام داده است:

 -معرفی اصول، مبانی، سیستم‌ها، ابزارها و استانداردهای مدیریت کیفیت، برای اولین بار در ایران از طریق برگزاری ده‌ها کنفرانس بین‌المللی مدیریت کیفیت، صدها سمینار و میزگرد و اجرای صدها دوره آموزشی برای ده‌ها هزار نفر از مدیران ارشد کشور

-توسعه دانش مدیریت کیفیت و استانداردسازی با تألیف و ترجمه و انتشار نزدیک به صد موضوع کتاب‌های تخصصی در بیش از صد هزار نسخه، ازجمله «هندبوک جوران» در پنج جلد به‌عنوان بالاترین مرجع علمی مدیریت کیفیت

-ترویج مبانی و مفاهیم مدیریت کیفیت در سطح جامعه، با بیست سال انتشار منظم «نشریه کیفیت و مدیریت» و ارائه صدها مقاله علمی- تخصصی در نشریات مختلف در ایران و خارج از کشور.

-طراحی «مدل تحول بر محور مدیریت کیفیت» و برنامه‌ریزی و مشاوره برای استقرار آن در سطوح کلان اجرایی کشور ازجمله: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور (سازمان امور اداری و استخدامی کشور)، وزارت نیرو، وزارت دفاع، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، وزارت نفت، بیمه مرکزی، چندین استانداری و تعدادی از سازمان‌های بزرگ دولتی و عمومی.

-انجام ده‌ها پژوهش علمی در زمینهٔ مدیریت کیفیت و استانداردسازی با مفهوم نوین آن، ازجمله؛ موضوع بازنگری قانون قدیم سازمان استاندارد که منجر به تصویب قانون جدید «تقویت و توسعه نظام استاندارد» شد.

-نمایندگی سازمان ملی استاندارد از سال 1994 تاکنون در «کمیته فنی 176 سازمان جهانی استاندارد، تدوین‌کننده استانداردهای مدیریت کیفیت» و مشارکت کلیدی در تدوین استانداردهای سری ایزو 9000 به‌خصوص استاندارد ایزو 9004 به‌عنوان پیشرفته‌ترین و جامع‌ترین استاندارد مدیریت کیفیت و همچنین همراهی چند نفر از روسای اسبق سازمان استاندارد در اجلاس‌های سازمان جهانی استاندارد که منجر به عضویت ایران در هیات رئیسه سازمان ایزو شد.

-معرفی مدل‌های جوایز کیفیت و سرآمدی برای اولین بار در ایران و طراحی مدل بومی ارزیابی کیفیت، تندیس، لوگو، وب‌سایت و … و سامان‌دهی اجرای شانزده دوره «جایزه ملی کیفیت ایران» به‌عنوان مجری و برگزارکننده شامل طراحی دوره‌های آموزشی، آموزش و تربیت نزدیک به هزار نفر ارزیاب، اجرای کامل فرایند ارزیابی و برگزاری مراسم سالانه و اعطای جوایز در بالاترین سطح کیفی، در مدت نزدیک به بیست سال، تماماً با صرف منابع مالی انجمن و بدون دریافت هرگونه وجه و یا ایجاد بار مالی برای سازمان ملی استاندارد.

-پایه‌گذاری نهضت کیفیت در کشور و طراحی مدل راهبردی تحول، و مشارکت محوری در تدوین راهبردهای آن ازجمله طرح جاری تدوین سند جامع تحول و نقشه راه نظام استانداردسازی و مدیریت کیفیت کشور، طرح مدیریت کیفیت صادرات مصوب شورای عالی صادرات، برنامه راهبردی مدیریت کیفیت واردات توسط سازمان استاندارد، مشارکت در تدوین ده‌ها آیین‌نامه دستورالعمل و روش‌های اجرایی سازمان استاندارد و انجام اقدامات زیربنایی برای اجرایی شدن آن‌ها.

انجمن ملی کیفیت ایران 25 سال است که برای ارتقای کیفیت و استاندارد خدمات و تولید ایرانی تلاش می‌کند و معتقد است که توجه به این حوزه مقدمه توسعه پایدار است.

موضوعات :
در همین رابطه