رادیو مجازی اتاق ایران:24 اردیبهشت 1404
Ar
En
منو
  • اتاق ایران
    • اتاق ایران
    • بین‌الملل
    • کمیسیون‌های تخصصی
    • اتاق‌های مشترک
    • اتاق‌های استانی
    • تشکل‌ها
    • مجلس
    • پژوهش‌های اقتصادی
    • شورای گفت‌وگو
    • کمیته حمایت از کسب و کار

    ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و عمان | ضرورت برقراری مکانیزم تهاتر برای تسهیل مراودات تجاری فعالین بخش خصوصی ایران و عمان

    اولین انتقال بین بانکی ایران و عمان طی چند روز آینده اجرایی می‌شود

  • اقتصاد ایران
    • اقتصاد کلان
    • صنعت و معدن
    • کشاورزی و محیط زیست
    • بازرگانی و تجارت
    • بازار پول و سرمایه
    • حمل و نقل و خدمات
    • انرژی
    • اقتصاد جامعه

    حضور فعالانه بخش خصوصی به پایداری ارتباطات بین‌الملل منجر می‌شود | اعلام آمادگی برای گسترش همکاری‌ها بین ایران و عمان در زمینه کاریابی خارجی

    باید آب را به عنوان کالای اختصاصی معرفی کنیم نه کالای عمومی | در اقتصاد آب باید به سرمایه‌گذاری‌ها توجه شود

  • اقتصاد جهان
    • اقتصاد جهان

    چرا توافق تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا به بن‌بست رسید

    سرمایه‌گذاری ۶.۳ میلیارد دلاری ژاپن برای مقابله با تأثیرات تعرفه‌های ترامپ

  • چندرسانه‌ای
    • گزارش تصویری
    • ویدئو
    • صدا

    گزارش تصویری | کارگاه آموزشی اوپک در حوزه صادرات خدمات فنی‌ومهندسی

    رادیو مجازی اتاق ایران:7 خرداد 1404

  • اتاق های استانی
  • اتاق ایران در رسانه‌ها
تمام بخش ها
آخرین موضوعات دیده شده
کمیسیون اقتصادی کمیسیون اقتصادی کمیسیون اقتصادی کمیسیون اقتصادی
اتاق ایران
اتاق ایران
بین‌الملل
کمیسیون‌های تخصصی
کمیسیون اقتصاد کلانکمیسیون صنایع غذاییکمیسیون گمرککمیسیون فرش، هنر و صنایع دستیکمیسیون انرژیکمیسیون استاندارد، محیط زیست، توسعه پایدار و آبکمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالیکمیسیون صادرات غیرنفتیکمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیانکمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتیکمیسیون حقوقی و حمایت‌های قضایی و مقرراتیکمیسیون حمل‌ونقل، تزانزیت و لجستیککمیسیون خدمات فنی مهندسی و احداثکمیسیون صنعتکمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطاتکمیسیون کشاورزیکمیسیون گردشگریکمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعیکمیسیون مدیریت وارداتکمیسیون معدن و صنایع معدنی
اتاق‌های مشترک
اتاق‌های استانی
اتاق اراکاتاق اردبیلاتاق ارومیهاتاق اصفهاناتاق کرجاتاق اهوازاتاق ایلاماتاق آباداناتاق بجنورداتاق بندرعباساتاق بوشهراتاق بیرجنداتاق تبریزاتاق تهراناتاق خرم آباداتاق خرمشهراتاق رشتاتاق زاهداناتاق زنجاناتاق سمناناتاق سنندجاتاق شهرکرداتاق شیرازاتاق قزویناتاق قماتاق کاشاناتاق کرماناتاق کرمانشاهاتاق گرگاناتاق ساریاتاق مشهداتاق همداناتاق یاسوجاتاق یزد
تشکل‌ها
مجلس
پژوهش‌های اقتصادی
شورای گفت‌وگو
کمیته حمایت از کسب و کار
اقتصاد ایران
اقتصاد کلان
سرمایه‌گذاریخصوصی‌سازیمالیاتکسب‌وکارهای جدیدکارآفرینیکار و تامین اجتماعیرقابتسلامت اداری
صنعت و معدن
صنایعمعادن
کشاورزی و محیط زیست
کشاورزیمحیط زیستصنایع غذاییاقتصاد سبزآب
بازرگانی و تجارت
وارداتصادراتبازرگانی داخلی
بازار پول و سرمایه
بانکبورسبیمهطلا و ارز
حمل و نقل و خدمات
حمل و نقلخدمات فنی و مهندسیگمرکمسکن
انرژی
نفتگازپتروشیمیبرق
اقتصاد جامعه
اقتصاد ورزشاقتصاد فرهنگاقتصاد گردشگریفناوری اطلاعات و ارتباطاتحاکمیت شرکتیمسئولیت اجتماعی
اقتصاد جهان
اقتصاد جهان
چندرسانه‌ای
گزارش تصویری
ویدئو
صدا
  • اقتصاد ایران
  • حمل و نقل و خدمات
  • حمل و نقل
  • اصرار بر الگوهای غلط در صنعت خودرو

اصرار بر الگوهای غلط در صنعت خودرو

سال 1400 سال خوبی برای صنعت خودرو نبود. زیان انباشته دو خودروساز با وجود به‌‌کارگیری انواع تکنیک‌های حسابداری و بورس‌‌بازی و فروش اموال مازاد و...، به بالای ۱۰۰ تریلیارد تومان بالغ شد.

امیرحسن کاکایی

کارشناس خودرو
21 اسفند 1400 - 09:47
کد خبر : 41875
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ توییتر فیسبوک ایمیل
لینک
https://otaghiranonline.ir/news2/41875
سال 1400 سال خوبی برای صنعت خودرو نبود. زیان انباشته دو خودروساز با وجود به‌‌کارگیری انواع تکنیک‌های حسابداری و بورس‌‌بازی و فروش اموال مازاد و...، به بالای ۱۰۰ تریلیارد تومان بالغ شد.

امیرحسن کاکایی، عضو هیأت علمی دانشکده خودروی دانشــگاه علم و صنعت ایران،

سالی که گذشت سالی پرتلاطم بود. نخستین خصوصیت این سال عدم تصمیم‌گیری‌‌های خوب و اجرای آنها در صنعت و بازار بود. متاسفانه ماه‌ها گرفتار انتخابات بودیم و به همین دلیل کسی عملا جرات یا همت شروع یا به‌‌ثمر رساندن تصمیمات اساسی را نداشت. بعد از انتخابات هم که متاسفانه تیم جدید، ضعیف عمل کرد و حتی در انتخاب‌های عادی خود هم نتوانستند حداقل‌های لازم را رعایت کنند، چه برسد به انتخاب‌های اساسی.

یکی از اساسی‌‌ترین تصمیماتی که سال قبل مسوولان به نتیجه رسیده بودند که تنها راه ثبات بازار است، تصحیح قیمت‌ها در راستای مکانیزم بازار بود، که متاسفانه انجام نشد. وزیر جدید هم افزایش قیمت را حدود ۱۸ درصد تعیین کرد و حتی کار را به جلسه سران قوا رساند و مصوبه را گرفت. اما به فاصله کمتر از ۴۸ ساعت، مصوبه با دستور رئیس‌جمهور لغو شد و بعد از چند هفته این دستور تصویب و دوباره اعمال شد. این در حالی بود که تورم خود همین امسال در حدود ۴۰ درصد بود. به‌‌عبارتی زیان‌‌دهی نه تنها کم نشد، بلکه عملا زیان افزایش یافت. البته اگر نگاهی به صورت‌های مالی سود و زیان دو خودروساز بکنید، شاید افزایش درصد زیان را کمتر از پارسال ببینید. اما این موضوع به دو علت اساسی بود. اولا که دو خودروساز به بهانه رعایت استاندارد، تولید دو خودروی زیان‌‌ده پرتیراژ را حذف کردند و در نتیجه کمی از نرخ زیان‌‌دهی کاسته شد. دوم اینکه با سهام‌ها و دیگر دارایی‌‌ها بازی کردند. البته مطمئن نیستم و باید ببینیم صورت‌حساب‌های آخر سال چه می‌گویند. اما درباره پارسال مطمئن هستم. چرا که نتیجه‌‌اش را در بورس‌بازی دولت و خالی شدن جیب مردم، در سال ۹۹ مشاهده کردیم. برای درک عمق فاجعه قیمت‌‌گذاری دستوری در صنعت، باید منتظر بیرون آمدن اطلاعات درست و تحلیل‌های بعدی باشیم.

اما درباره اینکه این نحوه قیمت‌‌گذاری چه بلایی  بر سر بازار آورد، نمی‌توان شک کرد. اختلاف قیمت کارخانه و بازار به حدی بود که حتی برای خودروهایی مانند هایما، حدود ۸۰۰ هزار نفر در لاتاری شرکت کردند. تقاضای فروش خودروی فیدلیتی ۷۰۰ میلیون تومانی در عرض کمتر از یک دقیقه تکمیل شد و در بازار در همان محدوده زمانی یک میلیارد خرید و فروش می‌شد. در مجموع برآوردهای انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور نشان می‌دهد تنها در سال ۱۴۰۰، حدود ۵۵تریلیارد تومان (هزار میلیارد تومان) در نتیجه اختلاف قیمت بازار و خودروساز، به مردم یارانه یا به عبارتی رانت داده شده است. بد نیست این عدد که در بهترین حالت بین حدود یک میلیون شهروند ایرانی توزیع شده است را با عدد یارانه نقدی ماهانه ۶۰ میلیون ایرانی مقایسه کنید. این پول معادل ۲۰ ماه یارانه این جمعیت است.

از آن طرف صنعت هم شاهد تلاطم‌های بسیاری بود. از اواسط سال تولید دو خودروی جدید تارا و شاهین به‌‌صورت تجاری آغاز شد و برخی خودروهای قدیمی نیز به‌‌روز شدند. در طول سال مسوولان دائما موضوع خودروهای کف پارکینگ را مطرح می‌کردند و مدیران قول حذف آن را می‌‌دادند. اما واقعیات اقتصادی و فنی که برخی داخلی بودند و برخی خارجی، نگذاشتند این قول مدیران به‌طور کامل اجرا شود. در این سال هر چند وقت یک‌بار به‌‌صورت تناوبی حجم خودروهای ناقص بالا می‌‌رفت و بعد پایین می‌‌آمد. این وسط هم مسوولان و مدیران نمایش می‌‌دادند و سر مردم را گرم می‌کردند. این اواخر هم در دوره بالا رفتن حجم خودروهای ناقص، دلیلی شد تا دو مدیرعامل سختکوش دو خودروساز را تغییر دهند.

در این مدت مشکل نقدینگی در دو گروه صنعتی خودروسازی، به‌‌شدت حاد‌‌تر شد. زیان انباشته دو خودروساز با وجود به‌‌کارگیری انواع تکنیک‌های حسابداری و بورس‌‌بازی و فروش اموال مازاد و...، به بالای ۱۰۰ تریلیارد تومان بالغ شد. نمی‌دانم این تکنیک‌ها تا کجا جواب بدهد. اما برآورد من این است که تا پایان سال این رقم از ۱۲۰ تریلیارد هم بگذرد. این در حالی است که بدهی خودروساز به مردم، بانک‌ها و قطعه‌‌سازان از مرز ۱۰۰ تریلیارد تومان گذشته است. البته در سالی که گذشت برخی کارهای های‌تک داخلی‌‌سازی هم انجام شد اما قطعا میزان افزایش ارزبری خودروها به علت ارتقای استانداردها، بیش از کاهش ارزبری ناشی از تعمیق ساخت داخل بود. نهایتا هم تا پایان سال، با وجود اینکه برنامه تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزارتایی مصوب بود، بعید است تولید واقعی به رقم یک میلیون برسد. به‌این‌‌ترتیب می‌توان سال ۱۴۰۰ را سال ناموفقی برای صنعت خودرو نامید.

 
دیگر نویسندگان
در همین رابطه

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به منظور ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن فعالیت می‌کند. در جلسات  اتاق، نمایندگان دولت و بخش خصوصی شرکت می‌کنند. همکاری با سازمان‌های دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت یا تحت نظارت آن و شهرداری‌ها از جمله ارائه مشاوره در زمان تهیه لوایح و مقرراتی که با امور بازرگانی و صنایع و معادن ارتباط دارد، از وظایف آن به شمار می‌رود. [اطلاعات بیشتر در سایت اتاق بازرگانی ایران]

 

  • درباره ما
  • تماس با ما
  • آرشیو پایگاه خبری
  • آرشیو بولتن خبری اتاق ایران
  • روزنامه‌های کشور
  • وب‌سایت‌های اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور
  • پرونده های پایگاه خبری
  • آرشیو مجله نامه اتاق بازرگانی
ایمیل شما دریافت شد

از ایمیل شما تنها برای ارسال خبرنامه استفاده می شود

تمام حقوق این وب سایت متعلق به اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی ایران است.

استفاده از مطالب، تنها با ذکر منبع (اتاق ایران آنلاین) مجاز است.

Brought to you by LOTUSCODE.IR