رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

یادداشت سیدمحمد موسوی نسب برای اتاق ایران آنلاین

فرصت نقش‌آفرینی بخش خصوصی در تقویت روابط با عربستان

سیدمحمد موسوی نسب، رئیس اتاق ایلام با اشاره به عادی‌سازی روابط با عربستان، شرایط را برای ایجاد اتاق مشترک دو کشور و تبادل هیات‌های تجاری مناسب می‌داند و معتقد است: بخش خصوصی می‌تواند بهترین بهره را از وضعیت موجود ببرد.

سیدمحمد موسوی‌نسب

رئیس اتاق ایلام
24 خرداد 1402
کد خبر : 56729
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دیپلماسی سیاسی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورها در عرصه روابط بین‌الملل و ارتباط گسترده و قوی به‌منظور استفاده از ظرفیت‌ها، برای هر کشوری از اهمیت چندوجهی برخوردار است. در حقیقت، سیاست و اقتصاد پیوندی ناگسستنی دارند که مکمل یکدیگرند و ارتباط سیاسی قوی و توانمند، ریل‌گذاری مناسب و زمینه‌ساز دیپلماسی اقتصادی است که می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای روابط با کشورهای مختلف به وجود بیاورد.

امروزه و در شرایطی که غرب به دنبال منزوی کردن ایران در عرصه روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر کشورها است، ارتباط مؤثر با همسایگان و عادی‌سازی روابط می‌تواند تمامی معادلات غرب را نقش بر آب کند. یکی از فرصت‌هایی که اخیراً در زمره کارهای شاخص و تأثیرگذار در روابط بین‌الملل محسوب می‌شود، ارتباط دوسویه با عربستان است که با توجه به نقشی که این کشور در منطقه دارد دریچه جدیدی برای گسترش روابط با کشورهای منطقه به‌ویژه حوزه خلیج‌فارس ایجاد شده که می‌تواند فرصت‌های مطلوبی را فراهم کند.

ارتباط کشورمان با عربستان سعودی با توجه به نقش محوری دو کشور در منطقه، اهمیت ویژه‌ای در ابعاد سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی دارد چراکه این ارتباط بر روی عرصه بین‌المللی سایر کشورهای منطقه نیز تأثیرگذار است و گشایش سفارتخانه‌های ایران و عربستان محور جدیدی را در افق سیاسی و اقتصادی دو کشور گشوده است که باید از این فرصت تاریخی برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها نهایت بهره برده شود، که ضرورت دارد گام اول محکم برداشته شود.

در کنار فرصتی که برای عادی‌سازی روابط سیاسی بین کشورهای ایران و عربستان توسط دولتمردان رقم خورده است، ضرورت دارد که بخش خصوصی نیز همپای دولت تحرکات گسترده‌ای را برای ازسرگیری روابط اقتصادی و تجاری و اقتصادی به وجود آورد. ایجاد اتاق مشترک بازرگانی ایران و عربستان که اتاق ایران بلافاصله بعد از عادی‌سازی روابط دو کشور، گام‌های اولیه را برای آن برداشت، در ابتدای امر می‌تواند به شتاب‌بخشی حرکت بخش خصوصی برای ورود به عرصه فعالیت‌های مشترک با کشور همسایه کمک کند.

البته می‌طلبد که در نخستین اقدام در کنار ایجاد اتاق مشترک دو کشور، اعضای تأثیرگذار اتاق بازرگانی عربستان نیز برای گسترش روابط با کشورمان دعوت شوند و با میزبانی از هیات‌های تجاری و اقتصادی عربستان و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دوسویه، تهدیدهای گذشته را به فرصت تبدیل کرد.

بدون تردید نقش فعالان بخش خصوصی در استحکام‌بخشی به فعالیت‌های اقتصادی دوسویه بین ایران و عربستان، ضمانت کننده قوی برای تداوم روابط دوجانبه است و اتاق ایران به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی، در دور جدید می‌تواند از این فرصت تاریخی بیشترین بهره را ببرد؛ به‌خصوص که در شرایط فعلی، دولت و فعالان اقتصادی از هرگونه اقدامی که منجر به گسترش روابط با کشورهای همسایه شود، استقبال می‌کنند.

در همین رابطه