رادیو مجازی اتاق ایران - 19 اردیبهشت 1403

یادداشت مازیار زند برای اتاق ایران آنلاین

تعطیلی شنبه، پیش نیاز ارتقای تعامل اقتصادی با دنیا

مازیار زند، رئیس اتاق بجنورد در یادداشتی با اشاره به تاثیر متناسب سازی تعطیلات پایان هفته با جهان، تعیین روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیل هفته را برای ارتقای سطح تعاملات اقتصادی کشور با دنیا پیشنهاد می‌کند.

مازیار زند

رئیس اتاق بجنورد
08 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69606
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

با عنایت به تصویب قانون دو روز تعطیلی در پایان هفته و کاهش ساعات اداری از 44 به 40 ساعت ضمن اینکه معتقدم تصویب این قانون می‌تواند اثر مطلوبی در حوزه تحکیم بنیان خانواده داشته باشد، تطبیق روزهای تعطیل هفته با سایر کشورها از سوی جامعه تولیدکنندگان، بازرگانان و صنعت‌گران نیز دنبال می‌شود.

فعالان اقتصادی معتقدند، نبود هماهنگی بین تعطیلات پایان هفته در ایران با سایر کشورهای دنیا، منجر به برقراری محدود ارتباطات تجاری با بازارهای جهانی می‌شود و آن هم در شرایطی این اتفاق می‌افتد که اقتصاد ایران با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند. به همین منظور انتظار می‌رود در راستای رفع موانع سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان اولویت توسعه اقتصاد پویا و فعال کشور این مهم مورد توجه کارشناسانه قرار گیرد تا از اثرات سوء این تصمیم به واسطه عقب‌ماندگی و خسارات به اقتصاد کشور در سطوح بین‌المللی جلوگیری شود.

به طور قطع، این تصمیم که تعطیلات پایان هفته در روزهای پنجشنبه و جمعه باشد و تنها فرصت مؤثر 3 روز در هر هفته برای تعامل و مراودات تجاری با بازارهای جهانی در اختیار فعالان اقتصادی قرار بگیرد، بیش از پیش بر سختی امور می‌افزاید. چنانچه در ایران روزهای پنجشنبه و جمعه به عنوان روزهای تعطیل هفته انتخاب شوند، با توجه به تعطیلی شنبه و یکشنبه و یا جمعه و شنبه در سایر کشورها، عدم امکان برقراری ارتباطات بانکی، گمرکی و سایر ارتباطات تجاری برای ۴ روز متوالی به طور حتم مانع رشد و توسعه تجارت و پیوند با اقتصاد بین‌المللی می‌شود.

درخواست فعالان اقتصادی از نمایندگان مجلس این است که با موافقت تعطیلی روز شنبه، زمینه رشد و ارتقای سطح تعاملات اقتصادی کشور با دنیا را فراهم کنند.

در همین رابطه