روز ملی صادرات امسال را در حالی پشت سر گذاشتیم که فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در خط مقدم تحولات اقتصادی جهان ایستادهاند، اما همچنان با چالشهای ساختاری و محدودیتهای تحریم دستبهگریباناند.
ظرفیت دانشی و فناورانه کشور در این حوزه کمنظیر است، اما نبود زیرساختهای منسجم برای صادرات خدمات دیجیتال، موجب شده بخش بزرگی از توان ملی در مرحله تولید متوقف بماند.
در دنیایی که صادرات معنایی جدید به خود گرفته و انتقال دانش، داده و خدمات فناورانه نقش پررنگی به خود گرفته ما هنوز با تعاریف و مقررات سنتی مواجه هستیم. شرکتهای نوآور ایرانی برای حضور در بازارهای جهانی، از تسویه مالی گرفته تا امضای دیجیتال و ثبت پلتفرم، با موانعی روبهرو هستند که نه تنها ناشی از تحریمهای بینالمللی، بلکه گاه محصول سیاستگذاری جزیرهای در داخل است.
شعار بیست و نهمین دوره روز ملی صادرات «صادرات هوشمندانه» یعنی گذار از صادرات سنتی به صادراتی مبتنی بر داده، نوآوری و هوش مصنوعی.
تحقق این شعار میطلبد که همگرایی و عملگرایی و البته چابکی بین تمامی ارکان کشور برقرار شود.
بایسته است حکمرانی داده و تجارت دیجیتال و داده در قالب نهادی واحد و چابک بازتعریف شود تا بخش خصوصی بتواند نقش واقعی خود را در زنجیرهٔ از تولید تا حضور جهانی ایفا کند.
شاید ما بتوانیم با ایجاد پلتفرم صادرات خدمات دیجیتال، هم اثر و چهارچوب تحریم را کاهش دهیم و هم مسیر تازهای برای حضور منطقهای بگشاییم.
صادرات هوشمندانه، باید نماد راهبردی برای بازتعریف مزیت رقابتی ایران در عصر اقتصاد دادهمحور شود. پس بیاییم از تمرکز بر کالای فیزیکی به سمت خدمات و محتوای دیجیتال، از صادرات انفرادی به سمت اکوسیستمهای مشارکتی و پلتفرمی و از تجارت سنتی به سمت تجارت دادهمحور و هوشمند حرکت کنیم. باید دانست آینده صادرات، از آنِ کشورهایی است که از درون اصلاح میکنند و از بیرون محدود نمیشوند.
روز ملی صادرات پایدار.