رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

رئیس کنفدراسیون و انجمن بین‌المللی صنایع هند با رئیس اتاق ایران دیدار کرد

تأکید بر گسترش همکاری ایران و هند در چابهار و سرخس

رئیس کنفدراسیون و انجمن بین‌المللی صنایع هند (CII) پیش از افتتاح دفتر این کنفدراسیون در تهران با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد.

14 شهریور 1396
کد خبر : 10057
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کنفدراسیون و انجمن بین‌المللی صنایع هند (CII) که با هدف حضور در افتتاحیه دفتر این کنفدراسیون در تهران و نشست های رو در رو با فعالان اقتصادی ایرانی، به کشورمان سفر کرده، در دیدار با رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور از تمایل فعالان اقتصادی هندی برای فعالیت در بندر چابهار سخن گفت و تأکید کرد: برای توسعه اقدامات و همکاری‌ها در این منطقه بین ایران و هند باید سطح اطلاع‌رسانی‌ها را گسترش دهیم.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران افتتاح این دفتر را اقدامی مبارک و مهم در توسعه مناسبات بین دو کشور برشمرد و تأکید کرد: در دوران تحریم ایران، روابط دو کشور با قدرت و قوت باقی ماند و در حال حاضر زمینه‌های متنوع و زیادی برای همکاری ایران و هند وجود دارد. انرژی و حمل‌ونقل مهم‌ترین موضوعاتی هستند که می‌توانیم در این زمینه‌ها با هم همکاری داشته باشیم.

وی با اشاره به پیشنهاد ایران مبنی بر تأسیس شهرک صنعتی مشترک در چابهار بین ایران و هند از پیگیری این مسئله خبر داد و خواستار مناسبات اقتصادی بین دو کشور در زمینه صنایع کوچک و متوسط به دلیل جایگاه ویژه آنها در هر دو اقتصاد شد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی علاوه بر بندر چابهار، منطقه ویژه سرخس را نیز برای همکاری با هند مساعد توصیف کرد. بر اساس اظهارات وی اجلاس سه‌جانبه‌ای بین عمان، ایران و افغانستان در چابهار برگزار خواهد شد و این آمادگی وجود دارد چنین اجلاسی را با مشارکت هند نیز برگزار کنیم.

شافعی حجم مبادلات هند با کشورهای آسیای مرکزی را بسیار بالا خواند و تاکید کرد: ایران و هند با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند می‌توانند حجم روابط خود را نسبت به آنچه بین هند و آسیای مرکزی انجام می‌شود، بیشتر کنند.

وی همچنین از پیگیری اتاق ایران برای امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور خبر داد و از طرف هندی نیز خواست که این مسئله را از مسئولان دولتی خود مطالبه کنند.

نوشاد فربز، رئیس کنفدراسیون و انجمن بین‌المللی صنایع هند (CII) نیز در تأیید آنچه رئیس اتاق ایران عنوان کرد، از انعقاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور استقبال کرده و قدرت اقتصادی هند را در وجود بخش خصوصی وسیع و عمیق این کشور دانست.

وی تصریح کرد: شرکت‌های هندی می‌توانند فناوری‌های خود را در اختیار طرف‌های ایرانی قرار دهند و از این طریق با توانمند شدن بنگاه‌های اقتصادی ایرانی برای همکاری در بازار کشورها سوم با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

فربز همچنین بزرگ‌ترین مسئله در مناسبات دو کشور را مربوط به تراکنش‌های مالی دانست و گفت: طرف هندی مجدانه به دنبال پیدا کردن راهی است که بتواند از آن طریق موانع بانکی را از مسیر ارتباط با ایران حذف کند.

موضوعات :
در همین رابطه