رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

به همت اتاق مشترک بازرگانی ایران-آلمان

نخستین مرکز بازرگانی آلمان در تهران افتتاح شد

نخستین مرکز بازرگانی آلمان در ایران با هدف تسهیل ورود فعالان اقتصادی دو کشور به بازار یکدیگر زیر نظر اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان روز پنج شنبه در تهران افتتاح شد.

11 آبان 1396
کد خبر : 10847
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نخستین مرکز بازرگانی آلمان در ایران با هدف تسهیل ورود فعالان اقتصادی دو کشور به بازار یکدیگر زیر نظر اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان روز پنج شنبه در تهران افتتاح شد.

امید یراقی رئیس اتاق مشترک ایران و آلمان در مراسم افتتاح این مرکز گفت: پس از تاسیس اتاق مشترک ایران و آلمان شاهد روزهای تلخ و شیرین بسیاری بودیم و تلخ ترین آنها مربوط به دوره تحریم است.

وی گفت: این اتاق پل ارتباطی ایران و آلمان بود که در دولت تدبیر و امید، شرایط بهبود یافت و پس از برجام با همراهی بخش اقتصادی سفارت آلمان پذیرای بیش از 50 تاجر آلمانی در ایران بودیم.

یراقی با اشاره به افتتاح مرکز بازرگانی آلمان گفت: بر این باوریم که آینده این مرکز و روابط ایران و آلمان روشن است و می توانیم با موفقیت در این مسیر گام برداریم.

بازارهای روسیه و ایران هدف بعدی روابط اقتصادی آلمان

علی ماجدی سفیر ایران در آلمان با اشاره به این که در سال 2000، آمریکا و اروپا دو هدف روابط اقتصادی آلمان بود، افزود: بعد از آن توجه این کشور به بازارهای چین و هند معطوف شد و در حال حاضر بازار چین به سطحی رسیده که آلمان به دنبال بازارهای جدید است و نگاه آینده این کشور به بازارهای روسیه و خاورمیانه است.

وی با بیان اینکه اقتصاد آلمان صادرات محور است، گفت: بیش از 40 درصد تولید ناخالص داخلی آلمان در زمینه صادرات است به طوری که مازاد تجاری این کشور در سال 2016 به بیش از 250 میلیارد یورو و در سال 2017 به 300 میلیارد یورو رسیده است.

ماجدی اظهار داشت: تولید ملی آلمان دو هدف را دنبال می کند، مورد اول کیفیت تولید که همراه این کیفیت، قیمت ارزان تر نیز مورد توجه است و هدف دوم دسترسی به بازارها و نگهداری دائم آنها و یافتن بازارهای جدید است که این نگاه باعث انتقال تکنولوژی به کشورهایی مستعد شده است.

سفیر ایران در آلمان تصریح کرد: ایران به لحاظ ژئوپلتیک، جمعیت جوان و تحصیلکرده و انرژی ارزان نسبت به همسایگان خود موقعیت خوبی دارد که پس از برجام و سفر وزیر خارجه آلمان به همراه هیات ها و تشکیل 5 کمیسیون مشترک ایران و آلمان پس از 14 سال، بیانگر علاقه این کشور به برقراری رابطه اقتصادی با ایران است.

وی اضافه کرد: طبق آمار از 350 طرح در نظر گرفته شده برای سرمایه گذاری در کشور 83 طرح با ارزش 11.3 میلیارد یورو متعلق به کشور آلمان است که امیدواریم با حل مشکلات پیش رو زمینه اجرای این طرح ها فراهم شود.

ماجدی تاکید کرد: انتخاب ایران به عنوان بازار جدید برای آلمان بسیار حائز اهمیت است چرا که 20 هزار شغل در آلمان مربوط به صادرات به ایران است.

برجام دستاوردی است که نباید به مخاطره بیفتد

مایکل کلور برشتولد سفیر آلمان در ایران نیز در ادامه این مراسم گفت: آلمان در نهایی شدن برجام و نتیجه بخش‌بودن آن نقش مهمی داشته و برجام دستاوردی است که نباید به مخاطره بیفتد. برای کشور آلمان مهم است که این دستاورد مهم حفظ شود و مردم ایران نتیجه آن را در سفره های خود ببینند.

سفیر آلمان در ایران گفت: این استراتژی جدید آمریکا برای به تاخیر انداختن تصمیم نهایی درباره برجام به منظور ایجاد نگرانی است که این نگرانی برای اقتصاد همچون سم است که باید با این موضوع مقابله کنیم.

وی تصریح کرد: توافق برجام در فضای خوب و  احترام دو طرفه انجام شد و آلمان همیشه حامی احترام متقابل است.

این مقام مسئول تاکید کرد: آلمان در گذشته و آینده توافق هسته ای را حمایت می کند و با تمام قوا برای ادامه آن فعالیت می کند.

وی اظهارداشت: در 2 سال اخیر صادرات آلمان به ایران 15 درصد افزایش یافته است که البته این افزایش صادرات در زمینه کالاهای سرمایه ای و ماشین آلات و کالاهای مورد استفاده در کارخانه ها بوده که تولید ناخالص داخلی را افزایش داده است.

برشتولد با بیان اینکه ایران شریک خوبی برای آلمان است، گفت: علاوه بر مشترکات تاریخی بین دو کشور ایران از پتانسیل خوبی برای برقراری ارتباط با آلمان برخوردار است.

افتتاح اتاق های بازرگانی مشترک باعث تعامل هرچه بیشتر تجار می شود

همچنین در ادامه این مراسم اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل گفت: افتتاح اتاق هایی همچون اتاق بازرگانی ایران و آلمان علاوه بر ایجاد تعامل میان تجار و فعالین اقتصادی دو کشور زمنیه آشنایی و تسهیل روابط آنها را هم فراهم می کند.

وی تاکید کرد: فعالان بخش خصوصی باید نیازهای اساسی کشور که در راس آنها نیازهای مالی است و همچنین پروژه هایی که درآمد صادراتی دارند را شناسایی و در اختیار شرکت های طرف مقابل قرار گیرد.

ترکیب اقتصادی ایران در حال تغییر است

پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در پایان این مراسم گفت: مدل و ترکیب اقتصادی ایران در حال تغییرات جدی و اساسی است و نمی خواهیم که دنیا ما را به عنوان صادرکننده نفت، فرش و پسته بشناسد.

سلطانی اظهار داشت: به عنوان نماینده بخش خصوصی از مسئولان آلمان و سایر کشورهای طرف مذاکرات 1+5 به غیر از آمریکا، به خاطر پشتیبانی و حمایت از برجام تشکر می‌کنم چرا که این موضوع بارقه امید را در دل فعالان اقتصادی در ایران و کشورهای مقابل به وجود آورد و شاید برای اولین بار است که بیشتر کشورهای دنیا در مقابل مسئله ایران و آمریکا موضع متفاوتی دارند و این نشان می‌دهد که آن‌ها به قانون و عهد و توافقات پایبند هستند.

وی تاکید کرد: در فضای جدید تعاملات تجاری نمی‌خواهیم کشوری باشیم که آلمانی‌ها، سوئیسی‌ها، اروپایی‌ها ما را به عنوان صادرکننده خشکبار، پسته و فرش بشناسند اگرچه این‌ها در صادرات ما باقی می‌مانند و برای حفظ و توسعه آن‌ها تلاش می‌کنیم اما مدل اقتصادی و ترکیب اقتصاد ایران در حال تغییرات جدی و اساسی است.

نایب رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: در دور جدید همکاری‌ها با کشور آلمان، نگاه ما به‌سوی سرمایه‌گذاری بر روی نیروی خبره، با مهارت و بااندیشه جوان است؛ می‌خواهیم استارت آپ های خود را به دنیا عرضه کنیم و در تغییر ساختار مدل اقتصادی روی اقتصاد فرهنگ، اقتصاد هنر و اقتصاد دانش‌بنیان همکاری کنیم.

وی افزود: بخش خصوصی با این نگاه با همتایان آلمانی و اروپایی خود تعامل می کند و انتظار داریم همانگونه که بخش خصوصی به این خودباوری رسیده که بضاعت و سرمایه ای بیش از منابع زیرزمینی برای عرضه به دنیا داریم، بخش دولتی نیز به این باور برسد.

پدرام سلطانی خاطرنشان کرد: ما علاقه نداریم در مذاکرات خود با دنیا این جمله تکراری را عنوان کنیم که ایران دارنده دومین ذخایر گاز و چهارمین ذخایر نفت است و بخش خصوصی از این مسائل عبور می‌کند. بخش خصوصی یاد گرفته که این ذخایر برای آن اعتبار، افتخار و حرکتی نیاورده است. بخش خصوصی به توان، دانش و قابلیت‌ها و توانمندی نسل جوان اتکا می‌کند.

وی تاکید کرد: دهه آینده دهه پوست‌اندازی اقتصاد ایران و ظهور و بروز شرکت‌هایی خواهد بود که شانه‌به‌شانه همتایان خود در فناوری، نوآوری و تولید کالاها و خدمات باارزش افزوده بالاتر می‌زند.

موضوعات :
در همین رابطه