رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

در بیست‌وسومین نشست کمیته اجرایی اتاق بازرگانی و صنعت اکو اعلام شد

اتاق ایران، میزبان شانزدهمین مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنعت اکو

بیست و سومین نشست کمیته اجرائی اتاق بازرگانی و صنعت اکو با شرکت روسا و نمایندگانی از اتاق‌های بازرگانی عضو این اتحادیه و با حضور وزرای توسعه و گمرکات و تجارت ترکیه در آنکارا برگزار شد. در پایان این نشست، اتاق ایران میزبانی شانزدهمین مجمع عمومی، بیست و چهارمین کمیته اجرائی و کمیته‌های تخصصی اتاق بازرگانی و صنعت اکو را بر عهده گرفت.

29 آبان 1396
کد خبر : 11090
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بیست و سومین نشست کمیته اجرائی اتاق بازرگانی و صنعت اکو 17 نوامبر 2017 برابر با 26آبان 96 در آنکارا- ترکیه و در محل  اتحادیه اتاق‌ها، بورس‌ها و مبادله کالای این کشور (TOBB)، با شرکت روسا و نمایندگانی از اتاق‌های بازرگانی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان و آذربایجان به همراه معاون دبیرخانه اکو در تهران کنعان نظروف، وزیر توسعه ترکیه و بلند تفنگچی وزیر گمرکات و تجارت ترکیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران و رئیس کمیته ایرانی اتاق اکو، در این جلسه با اشاره به سهم 7 درصدی تجارت درون منطقه‌ای به نسبت کل تجارت خارجی کشورهای عضو اکو، گفت: با اجرای موافقت‌نامه‌های درون منطقه‌ای از جمله موافقت‌نامه تجاری اکو (اکوتا) باید سهم تجارت درون منطقه‌ای کشورهای عضو را افزایش دهیم.

شافعی همچنین بر لزوم اجرایی شدن موافقت‌نامه گسترش و حمایت از سرمایه‌گذاری (APPI) و اجرائی شدن چشم‌انداز 2025 اکو، برای توسعه همکاری‌های درون منطقه‌ای تأکید کرد.

در این نشست، درباره پیشنهاد اتاق ایران برای بازنگری اساسنامه اتاق بازرگانی و صنعت اکو مقرر شد در خصوص لوگو و حق عضویت این اتاق موضوع به پس از تعیین دبیرخانه دائم اتاق اکو موکول شود.

همچنین مصوب شد هر یک از کشورهای بنیان‌گذار (ایران- ترکیه- پاکستان) یک مطالعه امکان‌سنجی در خصوص هزینه‌ها و درآمدهای دبیرخانه اتاق اکو برای تصمیم‌گیری به نشست بعدی کمیته بازنگری اساسنامه اتاق اکو ارائه کنند.

در ادامه، رفعت حصارچیکلی اوغلو، رئیس اتحادیه اتاق‌ها، بورس‌ها و مبادله کالای ترکیه، با اشاره به تجربه ترکیه در زمینه توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: در حال حاضر، سالانه حدود 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خراجی در ترکیه انجام می‌شود ضمن اینکه در حال توسعه و توانمندسازی شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر اقتصاد خود هستیم.

زبیر طفیل، رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی پاکستان نیز ضمن برشمردن نتایج حاصل از سیزدهمین نشست سران اکو مارس 2017 در اسلام‌آباد بر عزم این کشورها برای دو برابر کردن حجم تجارت درون منطقه‌ای  و بهره‌برداری از زمینه‌های مختلف همکاری از جمله کشاورزی و بانکداری تأکید کرد.

در این نشست کنعان نظروف، معاون دبیرکل سازمان اکو، لطفی الوان، وزیر توسعه ترکیه و بلند تفنگچی وزیر گمرکات و تجارت ترکیه نیز حضور داشتند و در باب لزوم افزایش همکاری بین کشورهای عضو اکو و بهره‌گیری از تجربیات موجود در تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی سخنانی ایراد کردند.

در ادامه روسای هیات‌های شرکت‌کننده در نشست به بیان دیدگاه‌های خود و تجربیات کشورهای متبوع در زمینه توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری در این کشورها پرداختند.

در این جلسه روسای کمیته‌های تخصصی داوری، بانوان بازرگان، تسهیل تجارت، حمل‌ونقل، گردشگری و صنعت و سرمایه‌گذاری نیز به ارائه گزارش نشست‌های کمیته‌های تخصصی خویش پرداختند که مورد تأیید و تصویب نشست کمیته اجرائی قرار گرفت.

در ادامه، دبیرکل اتاق اکو نیز در خصوص سومین نمایشگاه تجاری این تشکل، گفت: در نمایشگاه تجاری پاکستان (PITF) طبق هماهنگی‌های انجام شده غرفه‌ای با تخفیفات ویژه برای کشورهای عضو اکو در نظر گرفته شده بود اما هیچ‌یک از کشورها به‌جز ایران نماینده‌ای به این نمایشگاه اعزام نکردند که در ادامه مقرر شد موضوع در بیست و هشتمین نشست شورای برنامه‌ریزی منطقه‌ای اکو که قرار است در اسلام‌آباد – پاکستان برگزار گردد مطرح شود.

دبیرکل اتاق اکو در مورد نظرات کشورها در خصوص مقاله مفهومی شرکت‌های کوچک و متوسط، با اعلام اینکه هیچ‌یک از کشورها به‌جز ایران نظرات خود را اظهار نکرده‌اند خواستار تسریع در اعلام دیدگاه‌های سایر کشورها شد.

او در مورد چهارمین مجمع تجاری اکو در پاکستان نیز گفت: مطالعه امکان‌سنجی این رویداد در اختیار دبیرخانه سازمان اکو بوده و پس از اظهارنظر دبیرخانه و تأیید آن، تاریخ این مجمع اعلام خواهد شد.

همچنین شرکت‌کنندگان با پیشنهاد برگزاری مجمع تجاری اکو- سارک (مجمع کشورهای آسیای جنوبی) در کنار چهارمین مجمع تجاری اکو موافقت کردند ضمن اینکه مقرر شد در خصوص کمیته فرعی رتبه‌بندی تجاری (BRP) نیز مصوبات این کمیته پیگیری شود.

در پایان بیست و سومین نشست کمیته اجرائی اتاق بازرگانی و صنعت اکو، اتاق ایران میزبانی شانزدهمین مجمع عمومی، بیست و چهارمین کمیته اجرائی و کمیته‌های تخصصی اتاق بازرگانی و صنعت اکو را بر عهده گرفت که مقرر شد تاریخ دقیق و جزئیات آن از طرف اتاق ایران به اتاق اکو اعلام شود.

در همین رابطه