رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اردبیل خبر داد

هیات تجاری استان اردبیل به اتریش و مجارستان اعزام می شود

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در پنجاه و یکمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: در سال جاری اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان برای نوسازی و بهسازی صنایع کشور در قالب تسهیلات رونق تولید مصوب شده که به اذعان مسئولان استان نه تنها ریالی به واحدهای تولیدی اردبیل اختصاص نیافته بلکه نگرانی از به رکود کشیده شدن برخی واحدهای متقاضی را نیز به دنبال دارد.

30 آذر 1396
کد خبر : 11493
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حسین پیرموذن ادامه داد: متأسفانه تحریم‌های اعمال شده بر علیه کشور موجب شده در سال‌های گذشته فنّاوری و تسهیلات جدید به صنعت کشور به میزان تقاضا وارد نشود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران اضافه کرد: دولت برای رفع این مشکل اعطای تسهیلات به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان را جهت نوسازی و بهسازی واحد های تولیدی اختصاص داد که با گذشت ۹ ماه از سال بانک‌های استان اردبیل رقمی به متقاضیان اختصاص نداده‌اند.

وی افزود: نه تنها بخش خصوصی از عدم پرداخت گله مند است بلکه حتی ابلاغ این تسهیلات به استان نیز خود محل سؤال بوده و انتظار می‌رود تدبیری در این خصوص اتخاذ شود.

حسین پیرموذن با اشاره به فعالیت گمرک بیله سوار تصریح کرد: تجهیز گمرک بیله سوار تخصصی شدن این محل را نیز منجر خواهد شد که امیدواریم با همکاری طرف های آذری و پایبندی دو طرف به تعهدات صادرات شاهد ارتقای روزافزون این گمرک در راستای اعتلای چهره صادرات استان باشیم.

رئیس اتاق اردبیل،توسعه صادرات را در گرو ارتقای روابط تجاری با کشورهای همسایه و منطقه اعلام کرد و افزود: زمینه اعزام هیئت های تجاری از اردبیل به اتریش و مجارستان فراهم شده که در ماه های آتی با نشر فراخوان از هیئت های تجاری و بخش خصوصی برای حضور در کشور اتریش و مجارستان دعوت خواهد شد. پیرموذن از انجام مذاکرات دوجانبه با سفیراتریش و خواهرخواندگی اردبیل با یکی از شهرهای این کشور خبر داد و ادامه داد: اتاق اردبیل اتاق معین ایران برای مراودات و تعاملات اقتصادی با کشور مجارستان شناخته می شود.

اشتغالزایی با کمک های فنی و اعتباری
استاندار اردبیل در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی افزود: کمک های فنی و اعتباری با هدف اشتغالزایی به واحدهای تولیدی اختصاص داده می شود و مدیران دستگاههای اجرایی باید اولویت ها را در این زمینه مشخص کنند.

اکبر بهنام جو اضافه کرد: برای مشخص شدن اولویت ها و چگونگی تخصیص یارانه ها هماهنگی های لازم صورت گیرد تا سهم هر شهرستان با لحاظ شرایط روشن شود.

استاندار اردبیل با بیان اینکه مطالبه واحدهای تولیدی کم ‌توان برای تسهیلات ارزان ‌تر از طریق کمک ‌های فنی و اعتباری پاسخ داده می شود افزود: در قانون بودجه سال جاری مصوب شده شورای برنامه ‌ریزی استان‌ ها 20 درصد از اعتبارات استانی را در قالب کمک‌ های فنی و اعتباری به واحدهای تولیدی مشکل‌ دار اختصاص دهند.

بهنام جو گفت: اینکه این مبلغ در بین شهرستان‌ ها یا در سه سرفصل گردشگری ، کشاورزی و صنعت و یا با لحاظ شرایط ویژه برای مناطق محروم استان هزینه شود نیازمند کار کارشناسی است.

 

تجار و بازرگانان خواستار تسریع در راه اندازی منطقه آزاد و صنعتی اردبیل هستند

  نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل هم گفت: تصویب نهایی منطقه آزاد تجاری و صنعتی به تاخیر افتاده و بازرگانان استان خواستار تسریع در تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی هستند.

بهروز پورسلیمان افزود: برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه لازم است زیرساخت های مورد نیاز تامین شود.

او یکی از راهکارهای لازم برای توسعه مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه را ایجاد و راه اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی دانست که می تواند تحول بیشتری را در استان ایجاد کند.

وی با بیان اینکه تصویب لایحه ایجاد منطقه آزاد اردبیل امید به اشتغال جوانان را افزایش می ‌دهد گفت: تصویب لایحه منطقه آزاد اردبیل با توجیه تولید، فرآوری، بسته‌ بندی و استانداردسازی محصولات کشاورزی با هدف صادرات به کشورهای آسیای میانه و به ویژه روسیه در منطقه مغان و شهرهای استان اردبیل جان دوباره‌ ای برای امید به اشتغال جوانان در این استان مرزنشین می‌دهد.

وی اظهار کرد: با توجه به ضعف در زیرساخت‌ های صنعت، کشاورزی، گردشگری و تجارت استان باید راهکارهای اساسی در ایجاد اشتغال و حرکت استان به سمت توسعه را تدوین کرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل بیان کرد: این طرح می‌تواند گامی در مسیر توسعه عدالت اجتماعی و اقتصادی با گسترش رونق اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ ها و افزایش تعاملات اقتصادی با کشورهای همسایه باشد.

او درباره راه اندازی خط آهن بین بیله سوار ایران و باکو اضافه کرد: یکی دیگر را راههای توسعه مراودات اقتصادی با کشور آذربایجان راه اندازی خط آهن و اتصال آن به بیله سوار آذربایجان است که می توان با راه اندازی آن استان را از بن بست اقتصادی خارج کرد.

پورسلیمان ، اخذ مجوز معافیت برای ترخیص نهاده دامی ، شمول استان اردبیل به طرح ساماندهی مرزنشینان کشور ، اخذ مجوز کالاهای حمل مسافر به مبلغ 80 دلار ، اصلاح وضعیت نامطلوب جاده های مواصلاتی ، 24 ساعته شدن گمرک بیله سوار و بهره مندی از کامیون های یخچال دار را از جمله راهکارهای لازم برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی اعلام کرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی استان اردبیل راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی را در استان یادآور شد و گفت: با وجود تولید محصولات متنوع کشاورزی و دامپروری هنوز صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با این بخش در استان اردبیل در حد نیاز وجود ندارد و باید در این زمینه اقدام شود.

وی افزود: استان اردبیل به لحاظ اینکه از قطب‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود اما در بسیاری از بخش‌ ها رشد و توسعه را تجربه نکرده است.

پورسلیمان با اشاره به ظرفیت‌ های بالای کشاورزی استان اردبیل افزود: انتظار می رود موضوع راه‌ اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی برای استان که در حوزه کشاورزی و دامپروری جز استان ‌های برتر است بزودی رفع شده و در این حوزه شاهد جهش مناسب و توسعه این بخش باشیم.

موضوعات :
در همین رابطه