رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

یک مقام مسئول خبر داد

ممنوعیت ورود برخی محصولات کشاورزی به عراق

خبرها حاکی از این است که عراق به دلایلی نامعلوم، ورود برخی محصولات کشاورزی از جمله کاهو، شلغم، چغندر، کلم و گل‌کلم را به این کشور ممنوع کرده است.

15 دی 1396
کد خبر : 11674
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: بر اساس اطلاعیه وزارت امور خارجه از ششم دی‌ماه ورود برخی محصولات کشاورزی به عراق ممنوع شد.

محمود بازاری افزود: بر اساس ابلاغیه وزارت امور خارجه و طبق اعلام سفیر ایران در بغداد، عراق ورود برخی محصولات کشاورزی از جمله کاهو، شلغم، چغندر، کلم و گل‌کلم را به این کشور ممنوع کرده است.

وی پیرامون علت این ممنوعیت گفت: دلیل این ممنوعیت تاکنون اعلام نشده و ایران در حال بررسی موضوع است.

این مقام مسئول یادآور شد: اطلاعیه مزبور سه روز پیش به استان‌ها ابلاغ شده و انتظار می‌رود صادرکنندگان این امر را مورد توجه قرار دهند.

به گفته بازاری، بیشترین آمار صادرات محصولات کشاورزی به عراق مربوط به سیب‌زمینی، سیب‌درختی و صیفی‌جات است.

بر اساس آمار اعلامی سازمان توسعه تجارت ایران در هشت ماه نخست امسال 2 میلیون و 668 هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش 2 میلیارد و 354 میلیون دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ ارزشی 6.4 درصد و از نظر وزنی 13.3 درصد کاهش داشت .

مردادماه امسال نیز گمرک زرباطیه عراق بدون هماهنگی و اطلاع قبلی واردات چهار محصول هندوانه، خربزه، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی ایران را به دلیل تولید این محصولات در کشورشان ممنوع کرد.

برخی صادرکنندگان ایرانی که محصولات مزبور را به پشت مرزهای عراق انتقال داده بودند و یا در حال ارسال بودند، به دلیل ایجاد ممنوعیت و فسادپذیری محصولات تجار دچار ضرر و زیان شدند.

بر اساس قوانین تجارت برای ممنوعیت واردات کالاها باید یک ماه قبل با تعیین تاریخ محدودیت اعلام شود.

ایران سالانه بخش قابل‌توجهی میوه و تره‌بار باغی و زراعی و صنایع غذایی به کشور عراق صادر می‌کند.

در همین رابطه