رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

بایزید مردوخی در گفت‌وگو یا پایگاه خبری اتاق ایران

یک نهاد فراقوه‌ای، اصلاحات در همه حوزه‌ها را پیگیری کند

بایزید مردوخی، اقتصاددان، درباره پیشنهاد ایجاد یک نهاد فراقوه‌ای برای پیگیری مشکلات و نیازهای اساسی اقتصاد کشور، می‌گوید: من هم معتقدم این کار نیازمند ایجاد یک هیات فراقوه‌ای است اما فعالیت این نهاد باید مربوط به همه حوزه‌ها باشد و ایجاد هماهنگی و اصلاحات در همه حوزه‌ها را پیگیری کند.

30 دی 1396
کد خبر : 11876
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
بایزید مردوخی، اقتصاددان، درباره پیشنهاد ایجاد یک نهاد فراقوه‌ای برای پیگیری مشکلات و نیازهای اساسی اقتصاد کشور، می‌گوید: من هم معتقدم این کار نیازمند ایجاد یک هیات فراقوه‌ای است اما فعالیت این نهاد باید مربوط به همه حوزه‌ها باشد و ایجاد هماهنگی و اصلاحات در همه حوزه‌ها را پیگیری کند.

بایزید مردوخی، کارشناس اقتصادی

یک اقتصاددان درباره پیشنهاد غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران مبنی بر ایجاد یک نهاد فراقوه‌ای برای پیگیری مشکلات و نیازهای اساسی اقتصاد کشور، گفت: به نظر می‌رسد او متوجه مشکل شده و نکته جالبی ارائه کرده است؛ اما راهکاری که برای حل این مشکل پیشنهاد شده، فقط مربوط به اقتصاد است درحالی‌که من معتقدم برای حل این مشکل، نمی‌توان فقط به اقتصاد اکتفا کرد و اقتصاد به‌تنهایی نمی‌تواند اصلاح شود.

بایزید مردوخی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، تصریح کرد: اقتصاد بخش مهمی از اصلاح نظام تدبیر است که باید اصلاح شود اما به‌طورکلی باید قبول کنیم که ما در همه حوزه‌ها نیازمند تغییر هستیم و اگر قرار باشد نهاد، هیات یا ستادی مسئولیت پیگیری و رفع مشکلات اقتصادی را داشته باشد، باید در همه حوزه‌ها دست به اصلاح بزند.

مردوخی ادامه داد: تغییر، چیزی است که همه دولت‌ها در دنیای امروز دنبال می‌کنند؛ مثلاً در کشورهای توسعه‌یافته وقتی بخواهند یک مدیر برای شرکتی منصوب کنند، از او می‌خواهند برنامه تغییر و تحول در شرکت ارائه دهد نه برنامه اداره شرکت را. یا زمانی که قرار است به یک وزیر پیشنهادی رأی اعتماد بدهند، ارائه برنامه تغییر و تحول او برای پستی که متصدی آن می‌شود را خواستار می‌شوند نه اینکه از او بخواهند وزارتخانه را مانند گذشته آرام، حفظ و اداره کند.

این اقتصاددان تأکید کرد: برای حل بحران اقتصادی که مدنظر رئیس اتاق ایران بوده؛ باید قوانین اصلاح شوند و مبارزه با فساد نیز در تمام دستگاه‌ها و همه حوزه‌ها جدی گرفته شود و سایر شاخص‌های نظام تدبیر شایسته نیز مورد توجه قرار گیرد.

مردوخی معتقد است: این کار نیازمند ایجاد هیاتی است که برای این کار برنامه‌ریزی کند و فعالیتش مربوط به همه حوزه‌ها باشد.

او اظهار کرد: صرفاً تشکیل چنین هیاتی نمی‌تواند راهگشا باشد بلکه عزم جدی نظام تدبیر برای انجام تغییر و اصلاح در همه حوزه‌ها مورد نیاز است؛ به‌عنوان‌مثال روشی که ما در بودجه‌ریزی داریم برخاسته از اقتصاد و سیاست است به‌موجب قوانین یا عرف و عاداتی در گذشته شکل‌گرفته و اگر مشکلی دارد باید اصلاح شود.

مردوخی همچنین با تأکید بر لزوم بررسی و اصلاح رابطه قوای سه‌گانه، تصریح کرد: روابط فعلی در سطح سه قوه، مطابق با قوانین و عملکرد تعریف شده برای آنهاست که حتماً باید بررسی شود و اگر مشکلی در این رابطه وجود دارد که رفع آن می‌تواند به حل مشکلات کمک کند، اصلاح شود.

در همین رابطه