رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

امضای قرارداد تأمین و ساخت 450 دستگاه واگن مترو

قرارداد همکاری تأمین و ساخت 450 دستگاه مترو برای شهرهای اهواز، شیراز و تبریز بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت پوژن چین امضا شد.

16 اسفند 1396
کد خبر : 12593
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امروز (چهارشنبه) قرارداد همکاری تأمین و ساخت 450 دستگاه مترو برای شهرهای اهواز، شیراز و تبریز بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت پوژن چین امضا شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایدرو در این آیین گفت: این قرارداد به‌منظور حداکثر استفاده از توان داخلی کشور در حوزه واگن سازی، طرف خارجی ملزم به همکاری با شرکت واگن پارس اراک شد، بر این اساس تولید و تأمین واگن‌های مورد نیاز با فناوری روز جهان برای نخستین بار در شرکت واگن پارس با مشارکت شرکت خارجی انجام خواهد شد.

منصور معظمی افزود: تعداد واگن‌ها در قرارداد مذکور 450 دستگاه برای شهرهای اهواز، شیراز و تبریز خواهد بود و شرکت پوژن چین متعهد شده اعتبار مالی پروژه تا سقف 85 درصد را از منابع کشور چین تأمین کند.

معظمی بیان داشت: در این همکاری مشترک به‌طور متوسط 35 درصد و درنهایت 59 درصد داخلی سازی واگن‌های آلومینیومی در ایران انجام می‌شود که با این توافق برنامه استفاده از حداکثر توان و ظرفیت داخلی و انتقال فناوری و دانش فنی تحقق پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به مذاکره‌های انجام شده برای تجهیز و راه اندازی شرکت پارس مبلغ 25 میلیون یورو سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده که طرف خارجی برای این سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده است.

بر اساس این گزارش، چهارشنبه هفته گذشته (نهم اسفندماه) قرارداد همکاری تأمین و تولید 960 دستگاه مترو تهران و کرج بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت اشتدلر(Stadler)  سوئیس با هدف اشتغال زایی و انتقال دانش فنی به امضا رسیده بود.

میزان تقاضا برای مترو در ناوگان صنعت ریلی سالیانه 500 دستگاه در پنج سال آینده پیش بینی شده که به بر این اساس، 2 هزار دستگاه مترو در سال 1400 مورد نیاز است.

این در حالیست که بر اساس اعلام کارشناسان، بدون ورود به ساخت داخل تجهیزات اصلی ناوگان و فقط با تمرکز بر بدنه، تزئینات و مونتاژ ناوگان امکان افزایش سهم ساخت داخل به میزان بیشتر از 26 تا 30 درصد فراهم نخواهد بود.

همچنین کارشناسان صنعت ریلی معتقدند که اکنون حجم ساخت داخل در انواع واگن‌های تولیدی شامل واگن باری 90 درصد، واگن مسافری (بین شهری)80 درصد، واگن‌های خودکشش بین شهری و حومه 25 درصد، واگن‌های مترو 28 درصد و انواع لکوموتیو 55 درصد است.

در همین رابطه