رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق یاسوج

بررسی چالش های مدیریت بحران آب ضروری است

جبار کیانی پور، رئیس اتاق یاسوج می گوید سوء مدیریت، فساد و نبود برنامه‌ریزی مناسب فرهنگی، عوامل تأثیرگذار در چالش آب بوده است. باید مطالعه‌ای دقیق در خصوص چگونگی بهینه‌سازی مصرف آب در استان داشته باشیم.

09 تیر 1397
کد خبر : 14123
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش مدیریت بحران آب (تغییر اقلیم، آب و محیط زیست) با حضور پرفسور عزت‌الله رئیسی اردکانی، محمدصادق حمیدیان جهرمی و سخنرانان ملی و استانی، مدیران و کارشناسان اداری، تشکل ها، دانشگاهیان، کشاورزان و فعالین اقتصادی در اتاق یاسوج برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج هدف از برگزاری این همایش را ایجاد حساسیت در مصرف آب دانست و گفت: از آنجائیکه آب مساوی است با زندگی، این همایش شاید تلنگری در بدنه جامعه و مدیریت بحران در استان باشد. سهم ناخالص داخلی با بهای آب مصرفی متناسب نبوده و بسیاری از عوامل آن رفتار پوپولیستی و نامناسب ما بوده که امروز آب به یک چالش جدی تبدیل‌شده است.

جبار کیانی پور با اشاره به حفر چاه‌های عمیق و غیر عمیق برای آب کشاورزی افزود: اگر در بخش کشاورزی که تأمین‌کننده محیط‌زیست پایدار است تلاش کرده بودیم و برنامه‌ای جدی وجود داشت امروز شاهد خالی شدن سدها، تالاب‌ها، تخریب محیط‌زیست و مهاجرت روستائیان به شهرها نبودیم.

 کیانی پور بیان کرد: سوء مدیریت، فساد و نبود برنامه‌ریزی مناسب فرهنگی، عوامل تأثیرگذار در چالش آب بوده است. باید مطالعه‌ای دقیق در خصوص چگونگی بهینه‌سازی مصرف آب در استان داشته باشیم.متاسفانه تا زمانی که مردم نبود آب را به‌صورت جدی لمس نکنند، مدیریت در مصرف آب شکل نمی‌گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این همایش اظهار کرد: در گذشته برای ساخت یک سد منابع مشخصی تعریف و ساخت یک سد ۱۸ ماه به طول می‌انجامید اما در سال‌های اخیر محدودیت‌های بودجه‌ای و اعتباری، احداث پروژه‌ها را دچار مشکلاتی کرده است.

عزیز فیلی با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد وارد دوره تنش آبی شده، افزود: برخی سدها در کشور مانند سد کارون به دلیل منابع محدودیت اعتباری ۱۸ تا ۲۰ سال به طول می‌انجامد. بیشتر از اینکه به فکر کار کردن و به اتمام رساندن پروژه‌ها طی این سال‌ها باشیم به مسائل حاشیه‌ای پرداختیم و زمان را از دست دادیم.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با توجه به بحران پیش آمده در حوزه آب، اولویت استان توجه به پروژه‌های این حوزه و به سرانجام رساندن طرح‌های تکمیلی است و از پروژه‌های توسعه‌ای عمرانی صرف‌نظر می‌کنیم. امسال ۵۰ درصد منابع اعتباری کشور کاهش پیدا کرده و با وجود این محدودیت منابع چاره‌ای جز سوق دادن طرح‌ها به سمت طرح‌ها و منابع آبی نداریم.

فیلی گفت: در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان بحران آب شدید وجود دارد و در سایر استان‌ها نیز این زنگ خطر به صدا درآمده است. لذا از پیشنهادها در راستای رفع این بحران استقبال می‌کنیم.

 در ادامه این همایش رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی شیراز گفت: بحران آب قابل حل است و این مشکل بزرگ بیشتر ریشه در مسائل سیاسی و اجتماعی دارد. متاسفانه هر جا که تکنولوژی برای رفع مشکلات به کمک آمد سعی کردیم آن را سیاسی کنیم.

محمدصادق حمیدیان جهرمی با بیان اینکه عدم هماهنگی مدیران، بحران آب را حل نمی‌کند، گفت: کاهش کیفیت آب زنگ خطر بزرگی است که باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد. شور شدن آب فرآیندی است که موجب کاهش کیفیت آب می‌شود و در شهر دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد این فرآیند هستیم.

در ادامه این همایش پروفسور عزت الله رئیسی اردکانی اظهار کرد: علل مشکل آب در سه مقوله خشکسالی، تغییر اقلیم و برداشت بیش از حد آب تجدید پذیر(اضافه برداشت) بررسی شده که در آن خشکسالی و تغییر اقلیم طبیعی بوده و نمی توانند عامل اصلی مشکل آب باشند. کمبود آب حل شدنی است نباید به دنبال مقصر بود بلکه باید راه حل مناسب پیدا کرد.

رئیسی اردکانی بیان کرد: استفاده بیش از حد از منابع زیرزمینی (اضافه برداشت) سبب خشک شدن یا کاهش آب چاه ها، قنوات و چشمه ها و رودخانه ها، بحران آب در سال های خشکسالی، افزایش هزینه سرمایه گذاری و کاهش کیفیت آب خواهد شد.

وی عنوان کرد: اساسی‌ترین روش حل کمبود آب نصب کنتورهای هوشمند است که به وسیله آن اعمال مدیریت در منابع آب، کاهش یکسان برای همه چاه‌ها برای حل بحران آب و امکان بکارگیری روش‌‌های صرفه‌جویی خواهد شد.

پدر علم هیدروژئولوژی ایران تصریح کرد: جیره بندی آب درسال های خشکسالی روش علمی متداول در جهان است. مشکل آب با پول حل نمی شود و سودجویانی که آب را به هدر می دهند باید با کاهش سهم آن ها در آب جریمه شوند. بخشی از بحران آب نیز ناشی از عوامل اجتماعی است که عدم هماهنگی و همکاری بین مدیران، علل اصلی اجتماعی بحران آب هستند.

پدر علم هیدروژئولوژی ایران تصریح کرد: ایران از۸۵ درصد از میزان آب تجدید پذیر خود استفاده می کند که این آمار تکان دهنده و نامطلوب است. هدر رفت آب از طریق ضایعات محصولات کشاورزی در ایران ۳۵ درصد است که حدودا ۶۴۰ هزار میلیارد ریال ارزش ضایعات مصرف کشاورزی بوده که دور ریخته می شود و به طور خاموش این پول هدر داده می شود.

وی گفت: پنجمین استان متاثر از بحران آب در کشور کهگیلویه و بویراحمد است. ۶ شهر این استان از جمله یاسوج، لیکک، دیشموک، سوق، باشت و مادوان با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند. آب دشت امامزاده جعفر در میان ۱۵ دشت این استان، بیش از بقیه دچار افت شدید شده است.

 

موضوعات :
در همین رابطه