رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از معاملات امروز بازار سرمایه

چرا بورس ریخت؟

شاخص بورس تهران که امروز تا حوالی 3 هزار واحد نیز رشد کرده بود پس از افزایش عرضه سهام از سوی حقوقی‌ها و همراهی سهامداران حقیقی با جو فروش ایجاد شده عقب‌نشینی کرد و .و با افت بیش از 1300 واحدی به کار خود پایان داد. فعالان بازار سرمایه معتقدند بورس از ترس تصویب نشدن لایحه CFT منفی شده است.

14 مهر 1397
کد خبر : 15652
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

امروز بازار سرمایه در حالی کار خود را آغاز کرد که در جلسه معاملاتی قبل بخش قابل‌توجهی از صف فروش سهام لیدرهای بازار جمع‌آوری شده بود و همین مسئله موجب شد اغلب سهام بازار در بازاره مثبت بازگشایی شوند در ادامه اما به‌یک‌باره سهامداران شاهد ریزش قیمت و چیده شدن صف فروش سنگین در تعداد قابل‌توجهی از سهام بودند.

شاخص بورس تهران در پایان معاملات امروز با افت 1360 واحدی به کار خود پایان داد و روی رقم 184هزار واحد ایستاد.

تحلیلگران بازار سرمایه که منفی دو جلسه اخیر معاملاتی را اصلاح بازار می‌دانستند و معتقد بودند به‌زودی بازار دوباره در مدار صعود قرار خواهد گرفت، دلیل ریزش امروز قیمت سهام را انتشار شایعاتی مبنی بر تصویب نشدن لایحه CFT در مجلس می‌دانند که اثرات سوئی بر عملکرد اغلب گروه‌های فعال در بازار سرمایه، به‌ویژه گروه بانکی دارد.

هفته گذشته باوجود تلاش‌های رئیس مجلس برای در دستور کار قرار گرفتن بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT)، در پی اعتراض تعدادی از نمایندگان این اتفاق رخ نداد و بررسی آن به هفته جاری موکول شد.

به گفته اکبر رنجبر زاده، عضو هیات رئیسه مجلس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرده است که این کمیسیون در روز یکشنبه 15 مهر جلسه‌ای با حضور نمایندگان به‌منظور بررسی FATF برگزار خواهد کرد و حتی برخی منابع از پخش مستقیم این جلسه از طریق رسانه ملی خبر دادند.

CFT یکی از لوایح چهارگانه‌ای است که تصویب آن یکی از الزامات وارد نشدن ایران به لیست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) است اما موضع‌گیری‌های متفاوتی درباره آن انجام شده و اینک نیز بازار سرمایه را با سردرگمی جدی مواجه کرده است.

پنج‌شنبه هفته گذشته، آیت‌الله موحدی کرمانی، دبیر کل جامعه روحانیت مبارز در دیدار با اعضای شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره سؤالی پیرامون بررسیFATF  در مجلس گفت: «مجلس باید بیدار و مراقب باشد، حتماً این یک چیز خطرناکی است، دشمن در این برنامه وارد شده و سهیم است و حتماً باید نمایندگان مجلس با دقت  لایحه را بررسی کرده و حرف‌های منتقدان را بشنوند.»

امام‌جمعه موقت تهران تأکید کرد: «به اعتقاد بنده در مرحله ابتدایی مجلس باید هوشیار باشد و دقت کند تا این لایحه تصویب نشود، اگر هم تصویب کند من مطمئن هستم شورای نگهبان آن را رد خواهد کرد. شورای نگهبان هم که رد کند به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد آمد و من معتقدم این مجمع کاملاً بیدار است، ممکن است تغییراتی دهد ولی من به مجمع امیدوار هستم و انشالله این معاهده به سرنوشت خوبی تمام خواهد شد.»

دیروز نیز در حاشیه نماز جمعه، تجمعات اعتراضی به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی (FATF)  در تهران و برخی از شهرهای دیگر ایران برگزار شد.

گفتنی است ایران از سال 2009 میلادی، هرساله در لیست سیاه FATF  قرار داشته اما بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای، این کارگروه در جولای سال 2016 با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد با هدف ترغیب ایران به انجام اصلاحات بانکی، از جمله در زمینه مبارزه با پولشویی، به مدت یک سال تدابیر موسوم به «اقدامات تقابلی» علیه ایران را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

در ادامه با توجه به این تعهد سیاسی ایران و اقدامات مرتبطی که این کشور به کار گرفته است، کارگروه اقدام مالی در فوریه 2018 تصمیم به ادامه تعلیق اقدامات تقابلی گرفت و مهلت تعلیق ایران از لیست سیاه را تمدید کرد اما تسریع ایران در تصویب و اصلاح قوانین در حوزه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را خواستار شد .

آخرین‌مهلت FATF به ایران برای تصویب لوایح چهارگانه و به دنبال آن خروج از لیست خاکستری و ورود به منطقه سبز ایمن مبادلات مالی و بانکی اول اکتبر ۲۰۱۸ یعنی اول مهر 1397 به پایان رسیده اما ازآنجایی‌که هنوز کارگروه ویژه اقدام مالی نشست خود را برگزار نکرده و بیانه‌ای علیه ایران صادر نشده است، ایران فرصت دارد بر تصمیم این کارگروه اثرات مثبت بگذارد.

فعلاً همه نگاه‌ها به مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است تا تکلیف لوایح چهارگانه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) را مشخص کند.

مجلس و شورای نگهبان گام اول را محکم برداشتند و لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را بعد از رفت‌وبرگشت تصویب کردند و رئیس‌جمهوری آن را برای اجرا ابلاغ کرد.

همچنین مجلس گام دوم را هم با تمامی مخالفت‌های طیف‌های خاصی از نمایندگان برداشت و لوایح پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با  پولشویی را با رفع ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان به تصویب رساند اما لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) هنوز در پیچ مجلس مانده‌اند.

در همین رابطه