رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

نایب رئیس انجمن خدمات بین‌المللی سلامت ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

سلامت، مطمئن‌ترین حوزه سرمایه‌گذاری در دنیاست

محمد جهانگیری، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران می‌گوید:«بر اساس آماری که بانک جهانی منتشر کرده است، سرمایه گذاری در حوزه سلامت از مطمئن‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری در دنیاست.»

12 خرداد 1395
کد خبر : 1573
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
محمد جهانگیری، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران می‌گوید:«بر اساس آماری که بانک جهانی منتشر کرده است، سرمایه گذاری در حوزه سلامت از مطمئن‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری در دنیاست.»

محمد جهانگیری- نایب رئیس انجمن خدمات بین‌المللی سلامت ایران

در روزهایی که رفت‌وآمد هیئت‌های تجاری به ایران زیاد شده و صحبت از شراکت با سرمایه‌گذاران خارجی زیاد است، فعالان بخش خصوصی در تلاشند تا نگاه‌ها را از حوزه‌های سنتی نفت‌وگاز دور کنند و حوزه‌های دیگر را نیز به آن‌ها بشناسانند. در مورد حوزه سرمایه‌گذاری سلامت، مدیران دولتی نیز با بخش خصوصی همراه هستند.

علی‌طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی، دو هفته پیش در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت گفته بود:« سودآوری سرمایه گذاری در حوزه سلامت دو برابر حوزه های نفت و گاز است و بزرگترین کمپانی های اقتصادی جهانی به دنبال سرمایه گذاری در این حوزه هستند. سرمایه گذاری خارجی در ایران بویژه در حوزه سلامت، فرصتی غیرقابل چشم پوشی در دسترس آنان قرار داده و بازدهی بالایی را فراهم کرده است.»

محمد جهانگیری، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران نیز که در انجمن خدمات بین‌المللی سلامت ایران نیز به عنوان نایب رئیس فعالیت دارد، با استناد به آمارهای بین‌المللی درباره سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت می‌گوید:«بر اساس آماری که بانک جهانی منتشر کرده است، سرمایه گذاری در حوزه سلامت از مطمئن‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری در دنیاست. هرم سنی تغییر کرده است، این اتفاق مخصوصاٌ در کشور ما نیز در حال رخ دادن است و به سمت هرم سنی مسن حرکت می‌کنیم. بر همین اساس، بیماری‌ نیز در جمعیت کشور افزایش می‌یابد و نیازهایی ایجاد می‌شود که باید به آن‌ها پاسخ داد. پاسخ به آن‌ها و افزایش خدمات درمانی نیز به جز با جذب سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت امکان‌پذیر نیست.»

جهانگیری، مسئول اداره اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی ادامه می‌دهد:«برای پاسخ دادن به این نیازها و داشتن سرمایه‌گذاری مطمئن، سرمایه‌های ملی و عمومی کفاف نخواهد داد. باید مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را جذب کنیم، اگر نه پاسخ به نیازهای مردم و جوامع فعلی امکان‌پذیر نیست. اولویت سرمایه گذاری متنوع است و نیازها در همه حوزه ها وجود دارد. حوزه سلامت نیز برای سرمایه‌گذاری می‌تواند بسیار سودآور باشد.»

او درباره حوزه‌هایی که سرمایه‌گذاران می‌توانند فعالیت کنند، می‌گوید:«سرمایه گذاری در حوزه سلامت در همه زیرساخت‌ها اتفاق می‌افتد و فقط محدود به ساخت بیمارستان و مراکز درمانی نیست، در تکنولوژی و منابع انسانی نیز حوزه سلامت می‌تواند سرمایه‌گذار جذب کند و سودآور باشد.»

دولت نیز برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه سلامت، برنامه‌هایی در نظر گرفته است. طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی بخشی از آن‌‌ها را اینطور تشریح می‌کند:«ارتقای شاخص های سلامت مردم برای دولت جایگاه و اهمیت ویژه ای دارد و دولت از سرمایه گذاری در حوزه سلامت با جدیت حمایت می کند از جمله اینکه در ماده هفت قانون هدفمندی یارانه و بودجه های سنواتی اعتبارات قابل توجهی برای بخش سلامت اختصاص داده شده، همچنین اعتبار مناسبی نیز از محل مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت تعلق گرفته است.»

در همین رابطه