رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور

دولت تعجیل و دستپاچگی در اقتصاد را کنار بگذارد

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در بیست و چهارمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه دولت طبق توصیه مقام معظم رهبری، سخنان اتاق بازرگانی را بخواند، بشنود و ببیند، گفت: انتظار داریم در این شرایط حساس، شاهد اقدامات غیر کارشناسی مسئولان اقتصادی کشور نباشیم.

01 آذر 1397
کد خبر : 16413
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در خصوص اقدامات غیر کارشناسی مسئولان اقتصادی کشور گفت: در اخبار شنیدم که گمرکات کشور را گمرکات تخصصی در صادرات کرده‌اند و این یک تصمیم عجولانه است و انتظار داریم دولت تعجیل و دستپاچگی را کنار بگذارد و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به بخش خصوصی را اجرا کند.

غلامحسین شافعی در بیست و چهارمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی که با عنوان همایش «دیپلماسی اقتصادی» در تبریز برگزار شد، افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با هیات دولت در هفتم شهریورماه تاکید کردند که «دولت سخنان اتاق بازرگانی را بخواند، بشنود و ببیند» چرا که غیبت نظرات بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها مشهود بود.

شافعی با تاکید بر اینکه توصیه و توجه مقام معظم رهبری، مایه امیدواری بخش خصوصی شد که در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی نقش موثری پیدا کند، خواستار عمل به این توصیه راهبردی شد.

رئیس اتاق ایران در ادامه با بیان اینکه در سه الگوی مطرح شده برای صادرات بین زمین و آسمان مانده‌ایم، گفت: همه این مشکلات از آنجا نشات می گیرد که ما برنامه‌ای برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور نداریم.

الگوهای توسعه اقتصای را می توان به طور کلی در سه دسته توسعه درون‌گرا، برون‌گرا و مختلط تقسیم  کرد که الگوی درون‌گرا یعنی تکیه بر امکانات داخلی و راهبرد جایگزینی واردات در اقتصاد کشور را بارها تجربه و تکرار کرده‌ایم؛ اما از اجرای این الگو در عرصه جهانی، نه تنها نفعی نبردیم بلکه زیان قابل توجهی نیز دیده‌ایم.

شافعی همچنین با اشاره به الگوی اقتصاد آزاد و مالکیت خصوصی و نقش حداکثری و پیوند با اقتصاد جهانی، ادامه داد: از این الگو نیز نتوانستیم نتایج ارزنده‌ای را به دست بیاوریم چرا که در عمق اندیشه‌های خود اعتقادی به آن نداشتیم.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه در سه الگوی مطرح شده بین زمین و آسمان مانده‌ایم، گفت: همه این مشکلات از آنجا نشات می گیرد که ما برنامه مشخصی برای اصلاح وضعیت اقتصادی کشور نداریم و اگر مباحثی مطرح می شود، این مباحث بیشتر از آنکه برنامه اقتصادی باشند، ابزاری هستند که فکر می‌کنیم می‌توانند ما را به توسعه اقتصادی برسانند.

او ادامه داد: توفیق صادرات بدون تولید و پشتوانه قوی امکان‌پذیر نیست و برای صادرات قوی باید یک تولید قوی داشته باشیم که اقتصاد مقاومتی میتواند اهرم قوی تولید و صادرات باشد.

شافعی در خصوص رفتارهای اقتصادی مدیران ارشد اقتصادی کشور گفت: برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران در موضوع اقتصاد با یک دست گلوی خود را فشار می‌دهند و با دست دیگر طلب کمک می‌کنند به طوریکه هر مشکلی که ایجاد می‌شود ناشی از اقدامات و رفتارهای  خودمان است.

او اظهار کرد: ما از یک طرف شعارهایی از قبیل صادرکنندگان سربازان فداکار و سرداران شریف اقتصادی کشور هستند می‌شنویم و از طرف دیگر صادر کنندگان متهم هستند که ارز صادراتی را به کشور بر نمی‌گردانند؛ در حالی که صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را همیشه به کشور برگردانده‌اند و برای تداوم فعالیت خود چاره‌ای جز این نداشته‌اند.

رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه در بخش تولید و صادرات با وجود مسائل و مشکلات یک فرصت بی‌بدلیل به وجود آمده است که خودمان این فرصت را می‌سوزانیم، گفت: در حال حاضر  در صنعت پوشاک با وجود همه مشکلات فرصت بی‌بدیل ایجاد شده که حتی قاچاق نیز نمی‌تواند با آن  مقابله کند که البته این شامل تولیدات دیگری هم می‌شود.

شافعی تاکید کرد: صادرات در بیشتر موارد توجیه ارزی دارد اما آنقدر که برخی مسوولان درباره آن حرف‌های حماسی می‌زنند، نیست؛ چراکه سهم صادرات ایران از صادرات در تجارت جهانی فقط 0.24 درصد است و این رقم در مقابل وسعت بازارهای جهانی اصلا رقم قابل توجهی نیست آن هم برای کشوری مانند ایران که دارای ظرفیت‌های بی‌همتای اقتصادی و تجاری است و باید مورد بهره برداری قرار گیرد.

در همین رابطه