رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از وضعیت برده‌داری مدرن در جهان گزارش می‌دهد

در صنعت 35 میلیارد دلاری برده‌داری چه می‌گذرد؟

4.4 درصد از جمعیت کره‌شمالی، برده هستند. 18.4 میلیون نفر نیز در هندوستان، به شکل برده زندگی می‌کنند.

18 خرداد 1395
کد خبر : 1693
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

«برده‌داری مدرن» عبارتی است که در مطالعات اقتصادی، اجتماعی دنیا جایگاه مخصوصی دارد. هر سال شاخصی نیز با همین عنوان، به بررسی رتبه‌بندی کشورها می‌پردازد و آماری از وضعیت برده‌‌داری در جهان نشان می‌دهد. در تعریف این مفهوم گفته می‌شود:«همان موقعیت برده‌داری است که به حال حاضر کشیده شده است.» همه مشخصه‌های برده‌داری سنتی در اینجا نیز صادق است، تنها با این تفاوت که آدم‌هایی که به عنوان برده گماشته می‌شوند، در جهان مدرن و انسان‌مدار امروز زندگی می‌کنند.
برده‌داری مدرن صنعتی چند میلیارد دلاری را به وجود آورده است که سالانه بیشتر از 35 میلیارد دلار، تولید می‌کند. 

نتیجه تحقیقات یک مرکز حقوق بشری در استرالیا نشان می‌دهد، بیشتر این افراد درگیر کار اجباری در صنعت ساختمان، کشاورزی، ماهیگیری و همچنین تکدی‌گری اجباری و برده‌داری جنسی هستند.بر اساس شاخص برده داری 2016 که گزارش آن توسط بنیاد «واک‌فری» منتشر شده است،، برده‌داری مدرن موقعیتی است که فرد نمی‌تواند مانع آن شود یا آن را ترک کند و این می‌تواند به‌دلیل وجود تهدید، فشار، سوءاستفاده از قدرت یا فریب باشد. این تعریف قاچاق انسان، کار اجباری، ازدواج اجباری و همچنین سوء‌استفاده از کودکان و خرید و فروش آن‌ها را هم در بر می‌گیرد.

برآوردها نشان می‌دهد 45.8 میلیون نفر در 167 کشور جهان، برده هستند. 58 درصد از برده‌ها در کشورهای هند، چین، پاکستان، بنگلادش، و ازبکستان زندگی می‌کنند. در حالی که کره شمالی بالاترین نرخ برده‌دداری را نسبت به جمعیت داراست. 4.4 درصد از جمعیت این کشور، برده هستند. اما از لحاظ اعداد خالص، بزرگترین جمعیت برده‌‌ها در هندوستان زندگی می‌کنند.

بر اساس گزارش موسسه واک‌فری، هندوستان 18.4 میلیون نفر برده دارد. بعد از آن، 3.4 میلیون نفر برده در چین و 2.1 میلیون نفر در پاکستان زندگی می‌کنند.

موضوعات :
در همین رابطه