رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایران در صحن علنی مجلس

مجلس دهم بهره‌وری در کشاورزی را با جدیت دنبال کند

رئیس اتاق ایران برای دومین بار طی 10 روز گذشته راهی پارلمان شد تا در میان نمایندگان دهمین دوره مجلس به سخنرانی بپردازد.

24 خرداد 1395
کد خبر : 1811
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
رئیس اتاق ایران برای دومین بار طی 10 روز گذشته راهی پارلمان شد تا در میان نمایندگان دهمین دوره مجلس به سخنرانی بپردازد.

سخنرانی محسن جلال پور، رییس اتاق ایران، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی. عکس: خانه ملت، ابوطالب ندری

رئیس اتاق ایران در دومین سخنرانی خود در صحن  علنی مجلس دهم بر توسعه تولیدات کشاورزی و تخصیص یارانه به این بخش تاکید کرد.

محسن جلال‌پور با اشاره به عملکرد مثبت وزارت جهاد کشاورزی در توجه جدی به موضوع بهر‌ه‌وری گفت: اصلی‌ترین نیاز امروز بخش کشاورزی در شرایط بحران آب و نبود زیرساخت لازم برای توسعه کشاورزی، افزایش بهره‌وری است.

وی افزود: متاسفانه فاصله قابل توجهی با میانگین جهانی میزان تولید و بهره‌وری محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد. طبق آمار موجود در دنیا به ازای یک متر مکعب آب به طور میانگین حدود 1.7 کیلوگرم محصولات کشاورزی تولید می‌شود. در کشورهای مشابه ما نظیر مصر و ترکیه این میانگین 2 کیلوگرم است. تولید ایران به ازای یک متر مکعب آب، 1.07 کیلوگرم تولید می‌شود.

جلال‌پور با اشاره به لزوم باز تعریف سیاست‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان، افزود: سیاست‌های حمایتی باید هدفمند و با نگاه بهره‌ور اعمال شود و نگاه حمایت هدفمند باید به ازای بهره‌وری بیشتر حاکم شود. امروزه تقریباً 4 میلیون هکتار مزارع و باغات زیر کشت باید به سمت بهینه‌سازی مصرف آب و آبیاری نوین پیش رود که این امر نیاز به سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت لازم دارد.

جلال‌پور با انتقاد از حمایت صرف از تولید محصولات کشاورزی بدون توجه به بهره‌وری گفت: حمایت صرف از تولید محصولات کشاورزی علاوه بر هدر رفت منابع، به خصوص آب، موجب مازاد تولید بدون تقاضا محصولات کشاورزی شده است.

وی تاکید کرد: سیاست‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی در بخش های حمایتی باید بر اساس اصل «حمایت در مقابل بهره‌وری» و «بهره‌وری در مقابل تناسب اعداد و ارقام» اتفاق بیفتد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به ضرورت ایجاد مدیریت واحد در مالکیت کشاورزی تاکید کرد: ایجاد مدیریت واحد در مالکیت برای افزایش بهره‌وری به استثنای شهر های مقدس باید با جدیت از سوی وزارت جهاد کشاورزی و مجلس دنبال شود.

جلال‌پور با اشاره به آمادگی بخش خصوصی برای همکاری در بخش‌های تحقیق و توسعه با وزارت جهاد کشاورزی افزود: این که تحقیقات، نظارت و مسائلی از این دست صرفاً از سوی دولت دنبال شود به نتیجه نخواهد رسید. باید بخشی از این به مصرف‌کننده که خود بخش‌خصوصی است واگذار شود که تحقیقات عملی را دنبال کند.

وی با اشاره به ضرورت ثبات سیاست‌های بازرگانی در بخش کشاورزی تصریح کرد: اگر ثبات در قوانین بازرگانی خارجی وجود نداشته باشد نمی‌توان آینده نگری کرد و محصول صادرات محور تولید کرد.

ارتباط یارانه‌ها با بهره‌وری تولید

رئیس اتاق ایران به موضوع هدفمندی یارانه‌ها و نحوه تخصیص آن اشاره کرد و گفت: امروز در دنیا بحث یارانه‌ها به طور مستقیم با بهره‌وری تولید در ارتباط است؛ به اندازه‌ای که بهره‌وری اتفاق می‌افتد یارانه تخصیص می‌یابد، نه آن که یک نوع محصول به یک اندازه تولید شود و یارانه‌ مشخصی به آن اختصاص یابد.

وی در خصوص نحوه تعیین قیمت‌های تضمینی از سوی دولت گفت: به عنوان نماینده بخش خصوصی علاوه بر این که راهکار فعلی را روش درستی نمی‌دانم، قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در حوزه صادرات نمی‌تواند راهبرد درست و رقابتی باشد.

جلال‌پور پیشنهاد کرد: مجلس دهم موضوع حمایت از کشاورزان را با نگاه بهره‌وری، بیمه کشاورزان و همچنین افزایش سرمایه کشاورزی با جدیت پیگیری کند.

رییس اتاق ایران ابراز امیدواری کرد که مجلس دهم وضع قوانین و پیگیری آنها را با نگاه رقابت‌پذیر و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی دنبال کند.

در همین رابطه