رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

بوئینگ دوباره به ناوگان هوایی ایران می‌پیوندد

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از حذف واسطه‌ها در خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس و توافق با بوئینگ خبر داد.

26 خرداد 1395
کد خبر : 1875
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رقابت بوئینگ و ایرباس بر سر بازار ایران جدی‌تر شد. دو قطب اصلی هواپیماسازی در جهان مدت‌هاست چشم به بازار ایران دوخته‌اند. برداشته شدن تحریم‌ها این فضا را برای آن‌ها فراهم کرد تا دوباره هواپیماهای تولیدی خود را به جمع ناوگان هوایی ایران برسانند. ایرباس به عنوان یک شرکت فرانسوی موفق شد همزمان با سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران به فرانسه، قراردادهایی در این زمینه با ایران داشته باشد. اما بوئینگ که شرکتی امریکایی است از این مسابقه عقب افتاده بود تا اینکه بالاخره روز گذشته خبرهایی از قرارداد این شرکت با ایران دست به دست شد. خبر کوتاه بود: «هواپیماسازی بوئینگ امریکا با ایران در زمینه فروش یا اجاره بیش از 100فروند جت مسافربری طبق توافق تهران با قدرت‌های جهانی برای کاهش تحریم‌ها به تفاهم رسید.» مقامات این شرکت جزئیاتی در مورد این خبر ارائه نکرده‌اند. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز تنها به این جمله کوتاه اکتفا کرده‌است که ایران به با بوئینگ به توافق رسید.

همزمان با این خبر کوتاه، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرد: «توافق هسته‌ای با ایران اجازه فروش هواپیماهای تجاری به این کشور را می‌دهد. سخنان کربی از این نظر اهمیت دارد که پیش‌تر وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرده بود این وزارتخانه نمی‌تواند به موضوع کسب مجوز فروش هواپیما از سوی شرکت بوئینگ به ایران بپردازد.

البته رویترز در این باره نوشت: «اظهار نظر وزارت امور خارجه امریکا پس از آن صورت گرفت که ایران اعلام کرد برای خرید هواپیماهای جت با بوئینگ به توافق رسیده‌است.» جان کربی گفته‌است: «توافق هسته‌ای با ایران شامل بیانیه‌ای است که اجازه کسب مجوز مورد به مورد از سوی افراد و نهادهایی که خواستار صدور مجوز، فروش و یا انتقال هواپیمای مسافربری تجاری هستند را به آن‌ها می‌دهد البته مسافربری تجاری صرفاً باید به منظور هوانوردی مسافربری تجاری باشد.»

پیش از این وزیر راه و شهرسازی گفته بود ناوگان هوایی ایران برای رقابت‌پذیری در منطقه به 400فروند هواپیمای میان‌برد و دوربرد و 100فروند هواپیمای کوتاه‌برد نیاز دارد. طبق گفته آخوندی، ایران برای تأمین 500فروند هواپیما به 50میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. طبق آمار موجود، متوسط سن ناوگان هواپیمایی ایران حدود 23سال است و این رقم تقریباً دو برابر متوسط جهانی است. به این ترتیب اکنون بیش از هر زمانی نیاز به نوسازی ناوگان هواپیمایی وجود دارد و سرمایه‌گذاری که آخوندی از آن صحبت می‌کند بسیار جدی است. شرکت‌های بزرگ هوپیماسازی نیز ایران را به مثابه بازار بزرگی می‌بینند که ارزشی برابر با 20میلیارد دلار دارد.

ایرباس بسیار زودتر از بوئینگ دست جنبانده بود و 118فروند هواپیمای خود را در ایران به فروش رسانده بود. طبق گفته آخوندی، طرف فرانسوی متعهد شده در سال جاری میلادی 8فروند و تا سال 2024 میلادی یعنی در یک بازه زمانی هشت ساله، 110 فروند هواپیما به ایران‌ایر تحویل دهد. اما بوئینگ از این بازار رقابتی جا مانده بود. در حالی‌که عباس آخوندی خیرمقدم به این شرکت امریکایی گفته بود، برخی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره امریکا به مدیرعامل بوئینگ نامه‌ای نوشته و از او درخواست کرده بودند به ایران هواپیمای مسافربری نفروشد. اما طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، بالاخره ایران موفق شده با حذف تمامی واسطه‌ها و دلال‌ها، قرارداد خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس را به امضا برساند و در آینده توافق با هواپیمایی بوئینگ را هم اعلام خواهد کرد.

در همین رابطه