رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

سلاح‌ورزی در همایش تجاری ایران و بلغارستان

تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و بلغارستان، نویدبخش توسعه روابط است

همایش تجاری ایران و بلغارستان، پنج‌شنبه گذشته در محل هتل بالکان با حضور حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به همراه وزیر و معاون وزیر حمل‌ونقل بلغارستان برگزار شد.در پایان این نشست، وی موافقت‌نامه همکاری با اتاق بلغارستان و تشکیل کمیته مشترک بازرگانی را با رئیس اتاق بلغارستان و در حضور وزیر راه و شهرسازی به امضا رساند.

02 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28374
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حسین سلاح ورزی نایب‌رئیس اتاق ایران که به‌منظور شرکت در نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلغارستان در صدر هیات اقتصادی بخش خصوصی به بلغارستان سفر کرده بود، با شرکت در همایش تجاری ایران و بلغارستان، تأکید کرد تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و بلغارستان، نویدبخش توسعه روابط دو کشور در آینده است.

نایب‌رئیس اتاق ایران همچنین در این نشست با اشاره به این موضوع که حجم روابط اقتصادی ایران و بلغارستانکمتر از انتظارات است، افزود: ضروری است که تبادل کالا و خدمات تجاری بین دو کشور ایران و بلغارستان متنوع‌تر شود.

به اعتقاد سلاح ورزی، توسعه روابط تجاری ایران و بلغارستان منوط به گسترش روابط بانکی است. وی در همین زمینه ابراز امیدواری کرد که در قالب سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا (اینستکس)، موضوع روابط بانکی با موفقیت پیاده‌سازی شود و توافقات بانکی بین ایران و بلغارستان نیز صادرات خدمات فنی مهندسی ایران را تسهیل کند.

وی همچنین از مقامات دولتی بلغارستان درخواست کرد تا بانک‌های بلغاری ضمانت‌نامه‌های ایران را موردپذیرش قرار دهند.

در ادامه، انگل پوپوف، معاون وزیر حمل‌ونقل بلغارستان، گفت: برای بلغارستان، ایران مقصد توسعه روابط تجاری با کشورهای منطقه آسیا است و این همایش فرصتی ایجاد می‌کند تا کیفیت و فناوری‌های دو کشور به نمایش گذاشته شود.

معاون وزیر حمل‌ونقل بلغارستان با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته‌شده از سوی کشورش برای سرمایه‌گذاران ایرانی افزود: تولید ناخالص داخلی بلغارستان از ۲۰۱۰ تاکنون مثبت بوده و در سال 2018، رشد 3.1 درصدی را تجربه کرده است. از طرفی شرایط مالیاتی، بلغارستان را به‌عنوان یکی از بهترین بسترهای سرمایه‌گذاری معرفی می‌کند و بلغارستان به‌عنوان یک مرکز ترانزیتی مهم، پایگاه تجاری حائز اهمیتی به‌منظور دسترسی به اروپا، شمال آفریقا و حتی روسیه برای ایران محسوب می‌شود.

پوپوف تأکید کرد: حوزه‌های الکترونیک، ماشین‌آلات، صنایع پیشرفته، کشاورزی، حمل‌ونقل، گردشگری ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای همکاری بین ایران و بلغارستان دارد.

به گفته وی، آمار فعالیت‌های تجاری خارجی نشان‌دهنده نوسانات متعددی است که نیازمند تدابیر جدی دوجانبه است تا این روابط به‌صورت مستمر ادامه یابد.

معاون وزیر حمل‌ونقل بلغارستان با تاکید بر اینکه بلغارستان اساس روابط خود با ایران را بر پایه تجارت قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی دانش‌بنیان می‌توانند در پارک فناوری صوفیا حضور یابند.

همچنین در جریان برگزاری این همایش، موضوع برقراری روابط بانکی و تسهیل آن با استفاده از ارزهای محلی و یا تهاتر باهدف تسهیل روابط تجاری میان مقامات دو کشور موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

وی تقویت اراده مثبت یک عضو اتحادیه اروپا برای همکاری‌های اقتصادی با ایران، باهدف متوازن کردن سیاست خارجی در عرصه روابط بین‌المللی را از دستاوردهای سفر به بلغارستان برشمرد و افزود: برگزاری نشست مشترک بخش خصوصی، ناظر بر حمایت دولت‌ها از توسعه همکاری‌های تجاری بخش خصوصی؛ نشست روابط اقتصادی با یک عضو اتحادیه اروپا؛ تنظیم برنامه توسعه همکاری‌های اقتصادی با بلغارستان برای آینده در حوزه‌های مهم اقتصادی و تجاری، صنعتی، حمل‌ونقل، گردشگری، ارتباطات، انرژی، بانکی و سرمایه‌گذاری و صدور خدمات فنی و مهندسی از دیگر دستاوردهای این سفر بود.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان همچنین به امضای تفاهم‌نامه‌های مختلف‌ در این سفر اشاره و اظهار کرد: یادداشت تفاهم‌نامه‌هایی درزمینهٔ همکاری‌های بندری و دریایی، هوایی، جاده‌ای، پستی، اتاق‌های بازرگانی، هواشناسی، استاندارد تأیید صلاحیت، اقتصادی و سند جامع اجلاس بین هیئت ایرانی و بلغاری برای تقویت همکاری دوجانبه امضا شد.

در پایان این نشست، حسین سلاح ورزی نایب‌رئیس اتاق ایران نیز موافقت‌نامه همکاری با اتاق بلغارستان و تشکیل کمیته مشترک بازرگانی را با رئیس اتاق بلغارستان و در حضور وزرای دو کشور به امضا رساند.

 

در همین رابطه