روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

بررسی‌های مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران نشان می‌دهد

بهبود نسبی شاخص ملی محیط کسب‌وکار در زمستان 97

نتایج پایش ملی کسب‌وکار در فصل زمستان 97 نشان می‌دهد در این فصل شاخص‌های فضای کسب‌وکار تا حدودی نسبت به فصل پاییز بهتر شده است. فعالان اقتصادی در این پایش، سه مؤلفه غیرقابل‌پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار و دشواری تأمین مالی از بانک‌ها را اثرگذارترین عوامل در نامساعد شدن فضای کسب‌وکار دانسته‌اند.

09 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28467
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در راستای اجرای ماده 4 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مصوب 1390 مجلس شورای اسلامی، طرح ملی پایش شاخص‌های ملی محیط کسب‌وکار کشور- زمستان 1397، ویژه آمارگیری از فعالان اقتصادی زیرمجموعه اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تعاون ایران و اصناف ایران در فصل زمستان، در سراسر کشور توسط مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران اجرا شده است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، بر اساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران در فصل زمستان سال گذشته، رقم شاخص ملی 6.27 (نمره بدترین ارزیابی 10 است) محاسبه‌شده که نسبت به ارزیابی این شاخص در فصل قبل از آن (پاییز 1397 با میانگین 6.49) از اندکی بهبود حکایت دارد.

ارزیابی‌های مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران حاکی از آن است که از دید فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در پایش ملی کسب‌وکار در فصل زمستان 1397، وضعیت بیشتر مؤلفه‌های مؤثر بر محیط کسب‌وکار ایران در اکثر استان‌ها تا حدودی مساعدتر شده است.

موانع اصلی کسب‌وکار

در زمستان 1397، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، به ترتیب سه مؤلفه

1- غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات

2- بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار

3- دشواری تأمین مالی از بانک‌ها

را نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی کرده‌اند. قابل‌ذکر است که در 4 دوره نخست اجرای این طرح، دشواری تأمین مالی از بانک‌ها به‌عنوان نامساعدترین مؤلفه کسب‌وکار ارزیابی شده بود اما در 6 دوره پاییز 1396 تا زمستان 1397، غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، نامساعدترین مؤلفه کسب‌وکار ارزیابی شده است.

در مقابل، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در پایش ملی کسب‌وکار در زمستان 97، سه مؤلفه «محدودیت دسترسی به آب»، «محدودیت دسترسی به حامل‌های انرژی اعم از برق، گاز، گازوییل و...» و «محدودیت‌های دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت» را مناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی کرده‌اند.

وضعیت کسب‌وکار در استان‌ها

بر اساس یافته‌های این طرح در زمستان 1397، استان‌های سیستان و بلوچستان، البرز و کردستان دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار و استان‌های گیلان، آذربایجان غربی و زنجان دارای بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شده‌اند.

 

در پایش ملی کسب‌وکار در فصل زمستان 97، عدد شاخص برای حدود 67 درصد استان‌های کشور از عدد شاخص ملی فضای کسب‌وکار کمتر بوده و اختلاف عدد شاخص در بهترین و بدترین استان حداکثر معادل 0.92 واحد است که از نبود تفاوت قابل‌توجه در وضعیت عدد شاخص استان‌ها نسبت به یکدیگر حکایت دارد.

بر اساس نتایج این پایش وضعیت محیط کسب‌وکار در بخش خدمات در مقایسه با بخش‌های کشاورزی و صنعت نامناسب‌تر ارزیابی شده است. در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی، رشته فعالیت‌های: 1 -اداری و خدمات پشتیبانی، 2 -آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه و 3 -سلامت انسان و مددکاری اجتماعی، به ترتیب دارای بدترین وضعیت و در مقابل رشته فعالیت‌های: 1 -مالی و بیمه، 2 -ساختمان و 3 - خدمات مربوط به تأمین جا و غذا، به ترتیب بهترین وضعیت کسب‌وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور داشته‌اند.

 متن کامل گزارش پایش کسب‌وکار در زمستان 97 را از اینجا دریافت کنید.

****

گزارش‌های دوره‌های قبلی پایش محیط کسب‌وکار:

در همین رابطه