رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران مطرح شد

بهبود فضای تولید نیازمند برنامه‌ریزی است

در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۰ درصد مصوبات شورای گفت‌وگو مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، اعلام شد: در سال جاری باید برای تحقق شعار رونق تولید و حمایت از بهبود فضای کسب‌وکار برنامه‌ریزی و تلاش ویژه‌ای انجام شود.

22 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28645
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری با اشاره به شعار سال 1398 تحت عنوان رونق تولید ملی، برنامه‌ریزی برای بهبود فضای کسب‌وکار و تولید را خواستار شد.

عبدالله مهاجر دارابی، در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران، با بیان اینکه این شعار راهبردی تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری تکلیف بخش‌های خصوصی و دولت را برای توجه به تولید روشن کرده است، افزود:

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با اشاره به ارزیابی صورت گرفته از مصوبات این شورا، اظهار کرد: در سال قبل ۴۰ درصد مصوبات شورای گفت‌وگو مورد توجه و اعتنا قرار نگرفت؛ اما در سال جاری باید برای تحقق شعار رونق تولید و حمایت از فضای کسب‌وکار تلاش ویژه‌ای صورت گیرد که یکی از الزامات آن رفع ایرادات و ضعف‌هایی است که در اجرای مصوبات شورای گفت‌وگو وجود دارد.

مهاجر با تأکید بر اینکه قانون بهبود فضای کسب‌وکار بسیار شفاف است، گفت: قانون‌گذار این مسئله را شفاف و روشن دیده است اما دستگاه‌های مجری اعتقادی به آن ندارند و قانون را اجرا نمی‌کنند و در این وضعیت اگر قرار است قانون توسط دستگاه‌های اجرا نشود و اعتنا نکند باید بازنگری قانون یا بررسی عملکرد دستگاه‌ها در شورای بخش خصوصی و دولت انجام شود.

او تأمین اجتماعی، مالیات و دارایی و بانک‌ها را ازجمله دغدغه فراروی بخش خصوصی بیان کرد و با انتقاد از عدم اجرای قانون در حوزه مالیات و تأمین اجتماعی گفت: بانک‌ها در سال‌های گذشته بیشتر پای‌کار آمدند اما در حوزه مالیات و تأمین اجتماعی باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

 تهیه برنامه عملیاتی بهبود کسب‌وکار

استاندار مازندران در این نشست با اشاره به اینکه بخشی از دلایل فرار مالیاتی به مسائل فرهنگی مربوط است، گفت: فرار مالیاتی را نمی‌توان کتمان کرد.

احمد حسین زادگان در ادامه از رسانه‌ها خواست تا مسائل فراروی حوزه تولید را مطالبه گری کنند و افزود: رسانه بخشی از محیط فرهنگی به شمار می‌روند و با مشکلاتی ازجمله خودسانسوری روبرو هستند.

او با اشاره به اینکه بخش اقتصادی دچار مشکلات و گرفتاری‌هایی است، تصریح کرد: رفع بخشی از مشکلات در حوزه استان نیست بلکه باید مسائل به حوزه بالادست و فرادست منتقل و پیشنهاد شود.

حسین زادگان یادآور شد: در حوزه قاچاق یک حوزه عملکرد میدانی و استانی داریم و می‌توان به آن ورود پیدا کرد اما جلوگیری از مبادی ورودی قاچاق در کشور مسئله ملی است و به استان‌های دیگر برمی‌گردد.

استاندار مازندران، با عنوان اینکه تسهیل در فرایند صدور مجوز باید در دستور کار قرار گیرد گفت: اکنون ۳۴ ماه برای صدور مجوز وقت صرف می‌شود درحالی‌که سرمایه‌گذار ۱۳ ماهه هتل را می‌سازد.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران، با اشاره به مشکلات بانکی فراروی تولید، افزود: در حوزه نظارت و قضائی نیز وضعیت قابل‌تعریفی نداریم و باید مسائل را آسیب‌شناسی کرد.

حسین زادگان ادامه داد: در حوزه امنیت سرمایه‌گذاری طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، رتبه استان مازندران ۲۷ است و اوضاع اقتصادی استان بین بد و بدتر در نوسان است.

استاندار مازندران، با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای کاهش فساد اداری، یادآور شد: برنامه عملیاتی و اجرایی برای بهبود اوضاع کسب‌وکار نیز باید در استان تهیه و تدوین شود.

 فضای کسب‌وکار در ایران قابل دفاع نیست

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس نیز در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران گفت: فضای کسب‌وکار در ایران طبق شاخص‌های جهانی مطلوب نبوده و قابل دفاع نیست.

علی‌اصغر یوسف نژاد با بیان اینکه رتبه ما در دنیا در حوزه تولید و اقتصادی نگران‌کننده است و آمار و ارقام و رتبه کسب‌وکار در استان‌های مختلف وضعیت مناسبی ندارد، افزود: باید روی شاخص‌هایی ازجمله فرایند صدور مجوز، تسهیلات بانکی و غیره کار کرد تا بتوانیم شاخص‌های کسب‌وکار را ارتقا دهیم.

به گفته او بخشی از آمارهای کسب‌وکار تابع فضای بومی کشور است و نمی‌توان آن را در استان اعمال کرد بنابراین باید شاخص‌ها را ارتقا داد.

موضوعات :
در همین رابطه