رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

اعضای هیات رئیسه اتاق ایران از نقاط ضعف و قوت پایگاه خبری اتاق ایران می‌گویند

پایگاه خبری اتاق ایران؛ گامی در مسیر تقویت گفتمان اقتصادی کشور

پایگاه خبری اتاق ایران همزمان با آغاز چهارمین سال فعالیت با محور قرار دادن «نقدی به گذشته؛ راهی برای آینده» تلاش کرده نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد تا در ادامه مسیر، عملکرد بهتری داشته باشد. پدرام سلطانی، محمدرضا انصاری، حسین سلاح ورزی، کیوان کاشفی و حسین پیرموذن از اعضای هیات رئیسه اتاق ایران نظرات خود را در این رابطه مطرح کرده‌اند.

31 اردیبهشت 1398
کد خبر : 28762
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

پایگاه خبری اتاق ایران سومین سال فعالیت خود را پشت سر گذاشت. سه سال فرصت مناسبی است تا نگاهی به مسیر طی شده بیندازیم و در صورت نیاز چشم‌انداز پیش رو را بازطراحی کنیم. پایگاه خبری اتاق ایران، به عنوان تریبون بخش خصوصی تلاش کرده در دو بخش انتشار دیدگاه‌های فعالان بخش خصوصی و انتقال تحلیل‌های صاحب‌نظران درباره اقتصاد ایران فعالیت کند تا هم دغدغه‌های اقتصادگردانان و هم نظرات اقتصاددانان را به طور توأمان به رویت تصمیم‌گیران برساند. پایگاه خبری اتاق ایران همچنین به دنبال تحقق «اتاق شیشه‌ای» بوده است تا هر آنچه در پارلمان بخش خصوصی رخ می‌دهد را به رویت جامعه فعالان اقتصادی برساند.

پایگاه خبری اتاق ایران همزمان با آغاز چهارمین سال فعالیت با محور قرار دادن «نقدی به گذشته؛ راهی برای آینده» تلاش کرده نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد تا در ادامه مسیر، عملکرد بهتری داشته باشد. پایگاه خبری اتاق ایران در این مسیر، به نظرسنجی از فعالان اقتصادی، صاحب‌نظران و همچنین روزنامه‌نگاران حرفه‌ای پرداخته است. پدرام سلطانی، محمدرضا انصاری، حسین سلاح ورزی، کیوان کاشفی و حسین پیرموذن از اعضای هیات رئیسه اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران ضمن نقد عملکرد مرجع خبری پارلمان بخش خصوصی، پیشنهادهای خود را ارائه کرده‌اند.

اعضای هیات رئیسه اتاق ایران بر این باورند در سالی که مشکلات اقتصادی کشور در مقایسه با سال‌های گذشته به بالاترین حد ممکن رسیده، نقش و اهمیت پایگاه خبری اتاق ایران در ارائه تحلیل‌های واقع‌بینانه از وضعیت موجود و چشم‌انداز مسیر اقتصادی آینده کشور بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

***

اقدام ارزشمند انعکاس دیدگاه فعالان اقتصادی

پدرام سلطانی؛ نایب‌رئیس اتاق ایران

مجموعه اقدامات پایگاه خبری اتاق ایران از زمان تأسیس تاکنون با توجه به تعداد مطالب تولیدی منتشرشده در روند اطلاع‌رسانی اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت است. انعکاس دیدگاه و نظرات پارلمان بخش خصوصی اقدام ارزشمندی است که از زمان تأسیس پایگاه خبری اتاق ایران صورت گرفته و امروز با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور این وظیفه بسیار مهم‌تر از قبل شده است. امروز بخش خصوصی با انبوهی از مقررات در حوزه‌های مختلف به‌خصوص واردات و صادرات، آثار تحریم‌ها بر سیاست خارجی کشور و ... مواجه است که بر همین اساس ضروری است تا پایگاه خبری اتاق ایران با تمرکز بر این مسائل روز، بخش خصوصی و انعکاس آن‌ها، درصدد حل مشکلات موجود برآید.

اما به‌عنوان پیشنهاد، گزارش‌های کمیسیون‌های تخصصی و دیگر زیرمجموعه‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که مرتبط با مسائل ویژه اقتصادی تهیه می‌شود، حاوی مطالب مورد استفاده‌ای برای فعالان اقتصادی است که ضروری است تا پایگاه خبری اتاق ایران با نگاه تحلیلی، تمرکز خود را بر موضوعات مطرح‌شده در این گزارش‌ها معطوف کند.


 ضرورت همکاری پایگاه خبری اتاق ایران با دیگر رسانه‌های کشور

محمدرضا انصاری؛ نایب‌رئیس اتاق ایران

تا پیش از تأسیس پایگاه خبری اتاق ایران، ضرورت وجود رسانه‌ای که دیدگاه فعالان اقتصادی را به جامعه منعکس کند و بالعکس، بسیار احساس می‌شد و خوشبختانه با تأسیس پایگاه خبری اتاق ایران این هدف عملیاتی شد. شرایط امروز جامعه اقتصادی با توجه به تحریم‌ها خارجی و فشارهایی که بر روی فعالان اقتصادی وجود دارد، بسیار حساس‌تر است و این شرایط ایجاب می‌کند تا دیدگاه و نقطه نظرات فعالان اقتصادی به جامعه منتقل شود، بر همین اساس پایگاه خبری اتاق ایران با همکاری و ارتباط بیشتر با سایر رسانه‌های داخلی کشور باید نقش حائز اهمیتی در انتقال این دیدگاه‌های اقتصادی داشته باشد. ارتباط میان فعالان بخش خصوصی از یک سو باید با مردم و از سوی دیگر باید با تصمیم‌سازان سیاسی و اقتصادی کشور برقرار شود و به اعتقاد من حلقه وصل اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی با این دو بخش جامعه پایگاه خبری اتاق ایران است.


 پایگاه خبری اتاق ایران، ضرورت اکوسیستم پارلمان بخش خصوصی

حسین سلاح ورزی؛ نایب‌رئیس اتاق ایران

تأسیس پایگاه خبری اتاق ایران ضرورت اکوسیستم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تشکل‌های اقتصادی وابسته به پارلمان بخش خصوصی بود و طی این 3 سال، خوشبختانه پایگاه خبری اتاق ایران حرکتی رو به‌ جلو داشته است.

بررسی عملکرد پایگاه خبری اتاق ایران در طول این سه سال نشان می‌دهد موفق شده به گونه‌ای عمل کند که در حال حاضر به منبع و مرجع خبری معتبر و دست‌اول برای خبرگزاری‌ها و مطبوعات کشور تبدیل شود. تنوع مطالب منتشرشده در پایگاه خبری اتاق ایران اعم از مصاحبه، یادداشت، تحلیل و... از نقاط قوت این رسانه خبری به شمار می‌رود. با این‌ حال معتقدم در شرایط فعلی و با توجه مشکلاتی که فعالان اقتصادی با آن مواجه هستند، مسئولیت پایگاه خبری اتاق ایران بسیار حساس است و خبرنگاران پایگاه خبری باید در مسیری حرکت کند که بتوانند تحلیل واقع‌بینانه‌ای از وضعیت موجود اقتصادی ارائه دهنند. در این شرایط تنها نگاه واقع‌بینانه به مسائل کشور است که می‌تواند راهگشا باشد. 


 استراتژی؛ نقطه قوت  پایگاه خبری اتاق ایران

کیوان کاشفی؛ عضو هیات رئیسه اتاق ایران

عملکرد پایگاه خبری اتاق ایران از زمان تأسیس تاکنون را باید از چند بعد بررسی کرد. اولین بعد به ماهیت تاسیس پایگاه خبری اتاق ایران به‌عنوان مرجع اطلاع‌رسانی و به‌طورکلی محتوا‌سازی در خصوص مسائل مختلف و روز اقتصادی برمی‌گردد که بدون شک پایگاه خبری اتاق ایران در این خصوص، نمره قبولی را کسب می‌کند. علاوه بر این، پایگاه خبری اتاق ایران به لحاظ سمعی و بصری و ویژگی چندرسانه‌ای بودن بسیار مورد توجه است. نقشه راه دقیقی که برای پایگاه خبری اتاق ایران در ابتدای کار ترسیم شد، نقطه قوت آن بوده و مسیر صحیح پیموده شده نشات گرفته از آن نقشه راه است. با این حال، با توجه به شرایط جدید موجود در فضای اقتصادی کشور و همچنین چالش‌های احتمالی پیش روی پارلمان بخش خصوصی، ضروری است تا این نقشه راه و استراتژی فراگیرتر از گذشته تعریف شود.

اکنون بر خلاف گذشته، فعالیت‌های اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در سراسر کشور، نه‌تنها برای فعالان اقتصادی بلکه برای آحاد جامعه موردتوجه قرارگرفته‌اند. به همین دلیل ضروری است پایگاه خبری اتاق ایران جامعه اقتصادی و همچنین عموم مردم را ضمن آشنا کردن با فعالیت‌ها، دیدگاه‌ها و عملکرد اتاق ایران به اقناع برساند. از طرفی با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده در فضای مجازی و انتشار گسترده اخبار و اطلاعات در فضای مجازی، نیاز به مراجع خبری مطمئن بیش‌ازپیش احساس می‌شود. به‌ویژه اینکه به دلیل نبود اطلاعات لازم، معمولاً فسادهای موجود در حوزه‌های مختلف به‌خصوص واردات و صادرات، به فعالان اقتصادی و اعضای اتاق ایران نسبت داده می‌شود و ضروری است تا شفاف‌سازی در این زمینه از سوی پایگاه خبری اتاق ایران انجام گیرد.

به‌عنوان پیشنهاد به نظر می‌رسد چند نکته باید موردتوجه قرار بگیرد. اول‌ اینکه، با توجه به ضرورت توسعه ارتباط با کشورهای همسایه در شرایط تحریم، زبان‌های پایگاه خبری اتاق ایران نباید صرفاً محدود به فارسی و انگلیسی شود. بر همین اساس، اضافه کردن زبان‌های دیگر از جمله زبان عربی ضروری است. همچنین پیشنهاد می‌شود بخش مجزایی از پایگاه خبری اتاق ایران به اخبار دیگر سازمان‌ها و تشکل‌های اقتصادی کشور اختصاص داده شود.


پایگاه خبری اتاق ایران؛ مرجع و منبع معتیر تحلیل‌گران و کنشگران اقتصادی

حسین پیرموذن؛ عضو هیئت‌رئیسه اتاق ایران

از همان زمان که مقرر شد پایگاه خبری اتاق ایران فعالیت خود را آغاز کند انتظار نداشتم این رسانه منسوب به پارلمان بخش خصوصی به  یکی از مراجع و منابع اصلی برای دیگر رسانه‌ها و حتی تحلیلگران، کنشگران اقتصادی و فعالان بخش خصوصی تبدیل شود؛ اما باید اذعان کرد که این رسانه فراتر از انتظار ظاهر و از کلیشه رایج روابط عمومی سازمانی خارج شد.

پایگاه خبری اتاق ایران در طول 3 سال گذشته سعی کرده در کنار اعتمادسازی مخاطبان، بی‌طرفی، تحلیل علمی و کارآمد، مطالبه گری بخش خصوصی را تقویت کرده و مباحث مهم خبری را به شکل تحلیلی و تحقیقی ارائه دهد؛ موضوعی که در رسانه‌های حرفه‌ای نیز نمود دارد. واقعیت این بوده که فعالان بخش خصوصی و کنشگران اقتصادی غیرسیاسی از رسانه مستقل و سیاست‌گذار محروم و فرصت دیالوگ اقتصادی را نداشتند؛ اگرچه طی یک دهه گذشته نیز بعضی رسانه‌های اقتصادی با بینش و رویکرد سیاسی و عمدتاً وابسته به احزاب و جریانات سیاسی فعالیت داشتند اما متأسفانه بعد از مدتی به علت ناتوانی یا عدم اعتمادسازی مخاطبان از انتشار باز ماندند.

می‌توان گفت که رسانه اتاق ایران توانسته در مسیر تقویت گفتمان اقتصادی کشور گام بردارد و پلی بین اندیشمندان، تحلیلگران و اقتصاددانان از یک‌سو و فعالان بخش خصوصی باشد و در این میان حتی مدیران و سیاست‌گذاران دولتی به فراخور موضوعات اقتصادی از تریبون رسانه اتاق ایران بهره برده‌اند که نشان از رویکرد و نگاه همه‌جانبه تحریریه این رسانه دارد. 

پرونده محوری و استفاده از المان‌های گرافیکی مطلوب، پرمحتوا و قابل‌اعتماد، این رسانه را موردتوجه قرار داده است و انتظار می‌رود این رسانه در چهارمین سال فعالیتش بخش‌های استانی، منطقه‌ای و بین‌المللی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد. همان‌طور که تحریریه پایگاه خبری اتاق ایران را روزنامه‌نگاران خوش‌نام، خوش اندیشه و بی‌طرف تشکیل می‌دهد، مطمنا در استان‌ها هم خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مستعد و دارای سواد رسانه‌ای فعالیت می‌کنند که باید در بخش استانی این رسانه فعال‌تر شده و تریبونی برای کنشگران اقتصادی و فعالان بخش خصوصی محلی باشند.

امیدوارم این رسانه در سال‌های آینده از رسانه صرف اتاق ایران به یک‌نهاد رسانه‌ای، سیاست‌گذار، مؤثر و تصمیم‌ساز در اقتصاد ایران تبدیل شود.

در همین رابطه