رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

مسعود خوانساری در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان مازندران مطرح کرد

بخشنامه‌های لحظه‌ای، سنگ بزرگ پیش پای صادرات

در مراسم تجلیل از صادرکننده نمونه استان مازندران بر لزوم مشارکت همه‌جانبه برای رفع مشکلات صادرات تأکید شد. مسعود خوانساری، نائب رئیس اتاق ایران در این مراسم بخشنامه‌های لحظه‌ای را یکی از موانع بزرگ صادرات غیرنفتی عنوان کرد که قدرت برنامه‌ریزی را از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان سلب می‌کند.

30 آذر 1398
کد خبر : 31568
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در مراسمی با حضور استاندار، مازندران، نایب‌رئیس اتاق ایران و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران از 20 صادرکننده نمونه استان مازندران تجلیل شد.

نایب‌رئیس اتاق ایران در این همایش بخشنامه‌های لحظه‌ای دولتی را بزرگ‌ترین مانع برای رونق کسب‌وکار داخلی و خارجی و توسعه صادرات غیرنفتی دانست و گفت: برخی از این بخشنامه‌ها که شامل افزایش و یا کاهش تعرفه و یا ممنوعیت صادرات است، عهد سپاری صادرکنندگان به کشورهای هدف را دچار مشکل کرد.

مسعود خوانساری افزود:: صادرکنندگان ما برای پیدا کردن کشور هدف صادراتی و تعهد سپاری زحمات زیادی را متحمل می‌شوند و با برخی بخشنامه‌های دولتی لحظه‌ای این افراد در کسب‌وکار خارجی با مشکل مواجه می‌شوند.

او اظهار کرد: دولت برای افزایش صادرات غیرنفتی کشور باید صدور بخشنامه‌های لحظه‌ای و تعرفه گذاری‌های آنی را به حداقل برساند تا بتوانیم در شرایط تحریمی صادرات غیرنفتی کشور را افزایش دهیم.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: در سال‌های اخیر به دلیل تحریم یک‌جانبه آمریکا، فروش نفت کشور و برگشت ارز به داخل با مشکل شدید مواجه شده است؛ صادرات غیرنفتی می‌تواند تنها راه نجات اقتصاد کشور باشد و با توجه به ظرفیت‌های داخلی در امر صادرات غیرنفتی این امر قابل‌اجرا است.

خوانساری راهکار رونق کسب‌وکار خارجی و صادرات را کوچک‌سازی دولت و شرکت‌های دولتی دانست و خاطرنشان کرد: باوجود تأکید دولت برای کوچک‌سازی، بودجه سال جاری نشان می‌دهد که اعتبار این شرکت‌ها ۱۶ درصد بیشتر شده و این نشان می‌دهد که دولت در کوچک‌سازی نه‌تنها محقق نشده که دولت در حال بزرگ شدن است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به لایحه بودجه غیرنفتی کشور برای سال ۹۹ گفت: بررسی نشان می‌دهد که همین بودجه غیرنفتی ما نیز ۲۵ تا ۲۷ درصد از درآمد آن از محل فروش نفت پیش‌بینی شده است و این رویه کشور را دچار مشکل خواهد کرد.

لزوم بازنگری در سیاست‌های خارجی

نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: دولت برای ایجاد رونق اقتصادی در کسب‌وکار داخلی و خارجی باید در سیاست‌های خارجی خود با دنیا تجدیدنظر کند و سبک زندگی نیز در کشور تغییر پیدا کند.

خوانساری افزود: اگر این تغییر در سیاست‌های خارجی ما صورت نگیرد، پیش‌بینی می‌شود در سال آینده وضعیت ما از لحاظ اقتصادی تغییر محسوسی را نسبت به سال جاری شاهد نباشد.

او با اشاره به بازار هزار میلیارد دلاری کشورهای همسایه ایران گفت: صادرکنندگان ما باید نیاز این بازارها را شناسایی کنند و اولویت صادرات غیرنفتی خود را به این کشورها قرار دهند تا بتوانیم مشکلات ناشی از انتقال ارز را کاهش دهیم.

توسعه صادرات نیازمند اراده مشترک

استاندار مازندران نیز در این مراسم گفت: رفع مشکلات پیش ‌روی کشور از جمله صادرات غیرنفتی نیاز به اراده مشترک و مشارکت همه‌جانبه دارد و با پاس‌کاری مشکلات صادرات به یکدیگر از سوی بخش خصوصی و دولتی نمی‌توان این مشکلات را رفع کرد.

احمد حسین زادگان افزود: دولت به مشکلات پیش ‌روی صادرات غیرنفتی و صادرکنندگان آگاهی کامل دارد و برخی از تصمیمات نیز در راستای گره‌گشایی برای رفع این مشکلات اتخاذ می‌شود.

او ادامه داد: در دولت تدبیر و امید نسبت به تمام دولت‌های گذشته شرایط برای گفتگوی دولت و بخش خصوصی فراهم است و در این نشست‌ها نیز تصمیمات خوبی برای گره‌گشایی مشکلات پیش روی صادرکنندگان و واحدهای تولیدی و صنعتی گرفته می‌شود.

حسین زادگان اظهار کرد: در استان مازندران نیز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی برای بررسی و رفع مشکلات تولیدکنندگان به‌طور مداوم برگزار می‌شود و در این شورا نیز با همکاری دستگاه‌های اجرایی برای رونق کسب‌وکار فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.

استاندار مازندران تأکید کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند تا تمام توان خود را برای گره‌گشایی از مشکلات واحدهای تولیدی، صنعتی و صادرکنندگان به کار گیرند و کسانی که این توانایی را ندارند، باید از سمت خود کناره‌گیری کنند.

۵۶ درصد صادرات غیرنفتی کشور به همسایگان است

در ادامه این مراسم، رئیس‌کل توسعه تجارت خارجی ایران گفت: ۵۶ درصد از صادرات غیرنفتی کشور در سال جاری به کشورهای همسایه انجام شده است.

 حمید زادبوم افزود: بر اساس آمار میزان صادرات غیرنفتی ایران در هشت‌ماهه سال جاری به ۲۷ میلیارد دلار رسیده است.

او اضافه کرد: بررسی میزان صادرات کشور با رویکرد کشورهای همسایه نشان می‌دهد که ما با توجه به ظرفیت‌های داخلی می‌توانیم این روند را بیش از گذشته افزایش دهیم و این رویه تا حد زیادی مشکلات ناشی از ورود ارز به داخل کشور را کاهش خواهد داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: میزان واردات ۱۵ کشور همسایه ما از جهان در سال بیش از یک هزار و ۱۶۰ میلیارد دلار است و میزان صادرات ما به این کشورها در سال حدود ۲۴ میلیارد دلار است که نقش کمرنگی را در این حوزه دارد.

زادبوم افزود: اکثر نیازهای این کشورها در داخل ایران وجود دارد و ما می‌توانیم با افزایش سطح کیفی تولیدات داخلی بخش زیادی از نیاز این کشورها را تأمین کنیم و تحریم شرایط ویژه‌ای را در اختیار ما قرار داده تا بتوانیم در صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه تجدیدنظر کنیم.

او با تأیید مشکلات ناشی از ورود ارز ناشی از صادرات غیرنفتی به کشور اضافه کرد: ما با توسعه صادرات به کشورهای همسایه و تهاتر کالاها می‌توانیم تا حد زیادی مشکلات ناشی از ورود ارز به کشور را کاهش دهیم.

رئیس‌کل توسعه تجارت خارجی ایران با انتقاد از صادرات ریالی محصولات به خارج کشور اظهار داشت: صادرکنندگان ما باید بدانند که ما از قبل صادرات غیرنفتی به دنبال ورود ارز به داخل کشور هستیم و هر میزان که ورود ارز به کشور افزایش یابد، وضعیت اقتصادی ما بهتر خواهد شد.

زادبوم افزود: صادرکنندگان ما باید از صادرات ریالی محصولات تولید به خارج از کشور پرهیز کنند و این رویه هیچ سودی را عاید کشور نخواهد کرد.

او حمایت از صادرکنندگان را برنامه اصلی دولت و وزارت صمت بیان کرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی این حمایت‌ها انجام می‌شود و ابراز امیدواری کرد تا این رویه حمایتی همچنان ادامه داشته باشد.

معاون وزیر صنعت با اشاره به برخی انتقادات در مورد ورود ارز ناشی از صادرات گفت: دولت ۵۰ درصد از ارز ناشی از صادرات غیرنفتی را در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهد و آن‌ها می‌توانند از محل این ارز هر نوع واردات قانونی را انجام دهند.

زادبوم افزود: به‌هرحال برای اداره کشور، ما به بخشی از ارز ناشی از فروش محصولات غیرنفتی نیاز داریم و صادرکنندگان نیز با آگاهی از شرایط موجود کشور نسبت به واردات ارز تلاش می‌کنند.

افزایش ۴۰ درصدی حجم صادرات کالاها در مازندران

رئیس اتاق ساری رقم صادرات سال جاری در استان ۱۵۵ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: میزان صادرات ازنظر وزنی ۴۰ درصد بیشتر شده است.

عبدالله مهاجر دارابی در این مراسم با تأکید بر رونق تولید گفت: در سال گذشته صادرات ثبت شده در استان ۳۷۵ دلار بود درحالی‌که رقم بالاتری کالای استان از دیگر استان‌ها صادر شده است.

او افزود: در هشت ماه سال گذشته ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیون دلار صادرات در استان انجام شد که این رقم در سال جاری به ۱۵۵ میلیون دلار کاهش یافته است.

مهاجر دارابی درباره تفاوت و کاهش میزان صادرات یادآور شد: در سال جاری تعرفه‌های تجاری در کشورها افزایش یافته است و این تعرفه‌های بالا و پرداختن حقوق گمرکی از جمله عوامل کاهش میزان صادرات بوده است.

رئیس اتاق ساری تصریح کرد: همچنین از سوی دیگر قیمت کالاها را متعادل‌تر کردیم تا بتوانیم تعرفه‌های بالای گمرکی را پوشش دهیم و امسال میزان تناژ کالاهای صادرشده ۴۰ درصد بیش از سال قبل است.

مهاجر دارابی یادآور شد: صادرات در کالاهای مهم ازنظر وزنی یک تا ۱.۵ درصد نسبت به سال قبل کمتر شده است و نیمی از کالاهای صادراتی استان روانه عراق و افغانستان می‌شود.

او ادامه داد: تعرفه‌های بالای گمرکی حضور ما را برای صادرات کمرنگ کرده است اما به نسبت به سال گذشته ازنظر وزنی ۴۰ درصد میزان صادرات بیشتر بوده، همچنین میزان صادرات ازنظر ارزشی نسبت به سال قبل بیشتر بوده است.

رئیس اتاق ساری با اشاره به اینکه چشم‌انداز صادرات سه میلیارد دلاری در استان ترسیم شده است گفت: بسته چشم‌انداز صادراتی استان تهیه شده است و باید تا سال ۱۴۰۰ این بسته محقق شود.

مهاجر یادآور شد: اگر پیشنهاد‌های ارائه شده در بسته صادراتی محقق شود دستیابی به هدف صادرات سه میلیاردی ممکن است.

موضوعات :
در همین رابطه