رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد

سیاست پولی بانک مرکزی در شوک‌های موقت ارزی تغییر نمی‌کند

رئیس کل بانک مرکزی، ضمن تشریح سیاست‌های ارزی کشور تاکید کرد: آنچه در بازار ارز رخ داده، یک شوک موقتی است و برای شوک‌های موقتی نمی‌توانیم سیاست‌های پولی‌مان را تغییر دهیم. به گفته عبدالناصر همتی، سیاست پولی بانک مرکزی همچنان بر مبنای کنترل نقدینگی و مهار تورم اجرا می‌شود.

03 تیر 1399
کد خبر : 33618
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 رئیس‌کل بانک مرکزی بابیان اینکه نوسانات فعلی بازار ارز، شوک‌های گذرا و موقتی است، گفت: تمام تلاشمان را برای بازگشت تعادل به اقتصاد به کار می‌گیریم. 

عبدالناصر همتی با حضور در برنامه خبر 21 سیما، بابیان اینکه سیاست پولی بانک مرکزی به نحوی تدوین‌شده است که نقدینگی کنترل شود، گفت: هدف‌گذاری تورم را برای یک سال آینده اعلام کردیم که همان 22 درصد است و مصر هستیم با اقداماتی که در پیش داریم آن را تحقق بخشیم. همچنین سال گذشته رشد نقدینگی، 31 درصد بود که اگر با میانگین بلندمدت این میزان را مقایسه کنیم، تنها 6 واحد درصد اضافه‌شده که این 6 واحد درصد نمی‌تواند چنین التهابی را در بازار ارز ایجاد کند.

وی با اشاره به اتفاقات ماه‌های ابتدایی سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: پیش‌ازاین نیز گفته‌ام و الان هم مجدداً تأکید می‌کنم که در اتفاقاتی در دو ماه اول سال به دلیل کرونا اتفاق افتاد  و همچنین ازنظر ارزش نیز محصولات صادراتی مانند فراورده‌ها، نفت و پتروشیمی دچار کاهش شدند و بعدازاینکه دوباره این مرزها باز شد و رفت‌وآمدها و ورود کالا به‌طورجدی راه افتاد، طبیعی بود که ناترازی هایی بین عرضه و تقاضای ارز به وجود آمد. همه این موارد و  نیز شوک‌های روانی که به دلیل تصمیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گرفت و قطعنامه‌ای به‌ناحق علیه جمهوری اسلامی صادر کرد موجب ایجاد جو روانی علیه ایران ایجاد شد.

مهم‌ترین نکات کلیدی صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی به شرح زیر است:

  • شوک‌های ارزی گذراست؛ آنچه برای ما مهم است قیمت ارز در سامانه نیماست چراکه تجارت کشور در آنجا تأمین می‌شود. میانگین یک ماه گذشته سامانه نیما، درهم حدود 4400 تومان و قیمت دلار زیر 16 هزار تومان است.
  • آنچه در بازار رخ داده شوک موقتی است و برای شوک‌های موقتی نمی‌توانیم سیاست‌های پولی‌مان را تغییر دهیم. تغییر در سیاست‌های پولی باید زمانی فرابرسد که احساس کنیم فروضی که برای پیش‌بینی تورم داریم که یکی از آن‌ها نیز نرخ ارز است، آن‌هم نرخ ارزی که برای تولید ما مصرف می‌شود، اگر این‌ها دچار تغییر شود دخالت می‌کنیم.
  • ایفای تعهدات صادرکنندگان برای ما مهم است. سال گذشته چیزی نزدیک به 42 میلیارد دلار واردات داشتیم و این واردات بخشی از آن از طریق بانک مرکزی و ذخایر و درآمدهای نفتی که داریم، تأمین می‌کنیم ولی بخش عمده از طریق صادرات غیرنفتی تأمین می‌شود و باید صادرکنندگان غیرنفتی به تعهدات خود عمل کنند.
  • ما ظرف دو سال گذشته چیزی نزدیک به 72 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی‌مان بوده است که باید ارزش برمی‌گشته و از این میزان در حدود 45 میلیارد دلار بازگشته است. یعنی 27 میلیارد دلار بازنگشته است.
  • امیدواریم صادرکنندگان شتاب بیشتری در بازگشت ارز بدهند. از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که 45 میلیارد دلار را بازگردانده‌اند تشکر می‌کنیم و به بقیه نیز که به هر دلیل نتوانسته‌اند ارز را بازگردانند اعلام می‌کنیم الآن صادرکنندگان باید به وظیفه ملی خود عمل کنند.
  • وزارت صنعت دیروز اعلام کرده است، کسانی که ارز به کشور برنگردانده‌اند، دیگر کارت بازرگانی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، دوم اینکه به‌هرحال ابزاری که شورای عالی هماهنگی اقتصادی قانون است به ما این اجازه را داده است و می‌توانیم این موارد را به قوه قضاییه ارجاع دهیم و سال گذشته نیز بخشی را ارجاع دادیم.
  • روابط ما صادرکنندگان صمیمی و دوستانه است. امیدواریم تا پایان سال بخش اعظم ارز به کشور بازگردد که نیاز نباشد این کار را انجام دهیم.
  • دخالت در بازار ارز دو نوع است. یک نوع ارز پاشی است که اگر آن را ضروری ندانیم، انجام نمی‌دهیم. اگر نوسانات را به‌مانند نوسانات فعلی را کوتاه‌مدت ببینیم، برای آن سیاست‌های کلیمان را تغییر نمی‌دهیم و ذخایرمان را صرف این کار نمی‌کنیم. اگر احساس کنیم که این نوسانات بلندمدت‌تر شود حتماً مداخله می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم برای فرضی که در هدف‌گذاری تورم برای نرخ ارز دیدیم و برای بانک مرکزی مشخص است اگر از آن فاصله بگیریم و حس کنیم میان‌مدت است، حتماً دخالت می‌کنیم.
  • ذخایرمان را حفظ می‌کنیم، ثبات بازار برای ما مهم است و از همه مهم‌تر تأمین باقیمت مناسب کالا برای تولیدکنندگان است.
  •  گشاده‌دستی در واردات با ارزهای ترجیحی نداریم. یعنی اینکه ارز ترجیحی برای واردات اساسی کشور است و برای واردات غیرضروری صرف نمی کنیم. در حال حاضر بر اساس استاندارد وزارت صنعت ثبت سفارش انجام دهند و از ارز نیمایی تخصیص می‌دهیم و مانعی وجود ندارد.
  • در مورد کالای اساسی دو وظیفه مهم داریم. یکی تأمین کالاهای اساسی و داروی مردم است. الآن کشور ما از این نظر از تمام کشورهایی که دچارکرونا شده‌اند بهتر است. همه امکانات در کشور وجود دارد پس تأمین نیازهای روزمره مردم برای ما مهم است. نوسانات کوتاه‌مدت نرخ ارز نیز رفع می‌شود.
  • عده‌ای گفتند در سفر به عراق نفت در برابر غذا بوده است این‌گونه نیست اولاً گاز بوده است، ثانیاً ما پولمان در عراق است و می‌خواهیم خرید کنیم  و دوستان عراقی کمک می‌کنند از طریق کانال شرکت‌های آنان خریدمان را از خارج کشور انجام می‌دهیم.
  • اولویت دوم ما تأمین مواد اولیه و قطعات کارخانه‌ها و سوم نیز کالاهای ضروری که احساس کنیم در این شرایط مردم به آن‌ها نیاز دارند. مطمئن باشید بانک مرکزی با برنامه پیش می‌رود و سیاست‌های پولی‌اش انشالله جواب خواهد داد و مهم برای ما کنترل تورم است.
در همین رابطه