رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

شافعی در مراسم تودیع و معارفه اعضای هیات رئیسه اتاق کرج

رشد واسطه‌گری، دلالی و سفته‌بازی، نفس تولید را گرفته است

رئیس اتاق ایران در مراسم تودیع و معارفه رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق کرج گفت: رهبر فرزانه انقلاب، هفت سال است که در پیام نوروزی خود بر تقویت تولید تاکید می‌کند. لازمه اجرای فرمایشات ایشان آن است که تولید، جذاب تر از سایر فعالیت های اقتصادی باشد. رشد واسطه گری، دلالی و سفته‌بازی، نفس تولید را گرفته است.

03 تیر 1399
کد خبر : 33635
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

غلامحسین شافعی در مراسم تودیع و معارفه رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق کرج ضمن اشاره به ظرفیت های اقتصادی استان البرز، تنوع فرصت های اقتصادی و همچنین موقعیت جغرافیایی این استان را بی نظیر دانست و تاکید کرد: انتظار می رود با رفع موانع کسب و کار، جهش اقتصادی بزرگی در البرز رخ دهد.

شافعی در این مراسم که صبح روز سه شنبه سوم تیر ۱۳۹۹  در سالن همایش های اتاق کرج برگزار شد، گفت: «هیات رئیسه اتاق کرج، جوان‌ترین ترکیب را در بین اتاق سراسر کشور دارد و انتظار می رود اتاق کرج با تکیه به دستاوردهای ده ‌ساله اخیر خود و با خلاقیت تیم مدیریتی جدید، نقش آفرینی بیشتری در فضای اقتصاد کشور داشته باشد تا از ظرفیت های اقتصادی استان در سطح محلی و ملی و حتی بین المللی، بهتر استفاده شود.»

رئیس اتاق ایران افزود: اتاق در قانون به عنوان مشاور قوای سه گانه شناخته شده است. امید است که با مشاوره منصفانه و مشفقانه اتاق ها، مقبولیت اتاق در نهادهای حاکمیتی برای مشورت دهی را افزایش دهیم. همچنین با توجه به این که اکثر مسئولان در طرح مشکلات با بخش خصوصی همصدا هستند، اتاق ها با ارایه راه حل برای مشکلات، می توانند نقش بهتری در تحولات اقتصادی ایفا کنند.

شافعی اظهار امیدواری کرد که فعالان اقتصادی کشور متناسب با سهمی که در ایجاد اشتغال و پرداخت مالیات دارند، در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی نیز نقش داشته باشند.

رئیس اتاق ایران تقویت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را یکی از راه های مهم توسعه اقتصادی استان ها دانست.

شافعی گفت: رهبر فرزانه انقلاب هفت سال است که در پیام نوروزی خود بر تقویت تولید تاکید می‌کند. لازمه اجرای فرمایشات ایشان  آن است که تولید، جذاب تر از سایر فعالیت های اقتصادی باشد. متاسفانه در سال ۹۷ نسبت به ۹۶، از نظر نرخ تشکیل سرمایه در ماشین آلات، شاهد ۷ درصد تنزل بودیم. آمارهای اخیر نیز منتشر نشده است. رشد واسطه گری، دلالی و سفته‌بازی، نفس تولید را گرفته است.

شافعی افزود: تمرکز قدرت در کشور باید بشکند و به استاندارها و روسای سازمان‌های اداری استانی، اختیار بیشتری داده شود. چون آنها مسائل اقتصادی را بسیار بهتر از مدیران مرکزنشین درک می‌کنند.

اتاق کرج به دنبال همکاری با نهادهای اقتصادی غیردولتی

در ابتدای این مراسم، پرهام رضایی رئیس اتاق کرج گفت: هدف اصلی ما در اتاق، تسهیل گری  و مطالبه گری است. با حضور فعال در کنار هم و استفاده بهینه از ظرفیت‌های بخش خصوصی، می توانیم از گردنه سخت تحریم ها عبور کنیم.

وی افزود: در مشکلات  مختلف اقتصادی کشورمان، بخش خصوصی همواره راهگشا بوده است. این بخش تحریم ها را دور زده و کمک کرده تا چرخ صنعت، هیچگاه از حرکت نایستد. این روزها نیز که اکثر شرکت‌های اروپایی، به دلیل خواست سهامداران آمریکایی شان، اقتصاد ایران را مورد تحریم ظالمانه قرار داده اند، بخش خصوصی از طریق ارتباط با شرکت‌های کوچک و متوسط خارجی، مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز را فراهم می کند.

وی توسعه همکاری اتاق کرج با اتاق های اصناف و تعاون، خانه صنعت و معدن و دیگر نهادهای اقتصادی غیردولتی را یکی از برنامه های دوره سوم این اتاق دانست و گفت: از همه ظرفیت های مراکز اثربخش اقتصاد غیر دولتی، برای بهبود محیط کسب و کار کمک خواهیم گرفت.

پرهام رضایی گفت: در مذاکره با شرکت‌های خارجی، متوجه شدیم که آنها ایران را مسیر دستیابی به بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه می‌دانند. این نکته نشان می‌دهد که تولیدکنندگان ایرانی نیز باید همین حجم جمعیت را بخش مهمی از  بازار هدف خود بدانند.

رئیس اتاق کرج، فعال تر شدن واحد بین الملل و ارتباط موثرتر با اتاق های مشترک را از جمله برنامه مورد توجه این اتاق دانست.

وی با اشاره به ظرفیتی که در نمایشگاه دایمی معرفی توانمندی های اقتصادی استان وجود دارد گفت: وقتی مهمانان خارجی به اتاق کرج و نمایشگاه آن وارد می شوند، متوجه ظرفیت بسیار بالای اقتصاد استان می شوند و باید تلاش کنیم این ظرفیت ارزشمند را به همه معرفی کنیم.

رضایی افزود: نقشه راه تجارت استان البرز توسط اتاق در حال تدوین است و در این زمینه، به کمک همه اعضا نیازمندیم.

رئیس اتاق کرج همچنین از توسعه برنامه های جذب اعضای جدید و مشارکت آنها در فرآیندهای مشورت دهی اتاق خبر داد و افزود: کمیسیون ها، تشکل ها و شوراهای کاری همچون پیشکسوتان، کارآفرینان، جوانان و ... می توانند موجب ارتقای کارآمدی اتاق شوند.

ضرورت توجه به مشورت‌های اتاق بازرگانی

در این مراسم از رحیم بنامولایی رئیس پیشین اتاق کرج تقدیر شد. بنامولایی ضمن ارایه گزارش عملکرد ۵ سال فعالیت خود، دستیابی این اتاق به ساختمان مرکزی مناسب را یکی از دستاوردهای مهم این دوره دانست.

بنامولایی گفت:  اتاق بازرگانی در خصوص مشکلات مهم کشور نظیر ارز، سیاست های پولی، تامین مالی بانکی و غیربانکی، قیمت گذاری دولتی و ... مشورت های موثری به دولت ارایه داده که اگر به آنها توجه جدی تری شود، شرایط اقتصادی مطلوب تری خواهیم داشت.

به دنبال استعفای رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق کرج، پرهام رضایی به عنوان رئیس اتاق، یدالله مالمیر نائب رئیس اول، امیر فرشچی نائب رئیس دوم، نبی الله نوری نسب خزانه دار و شادی حاضری به عنوان منشی هیات رئیسه انتخاب شدند.

در همین رابطه