رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

حسین پیرموذن در نشست شورای گفت‌وگوی اردبیل

صنایع استان اردبیل با تمام قدرت فعال هستند

رئیس اتاق اردبیل می‌گوید: صنایع این استان که برخی در رشته فعالیت خود سرآمد محسوب می‌شوند، با قدرت فعال هستند و در شهرک صنعتی شماره یک اردبیل هیچ واحد تعطیلی وجود ندارد.

14 اسفند 1400
کد خبر : 34572
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق اردبیل گفت: به‌عنوان رئیس خانه صنعت و معدن استان می‌گویم که در سال‌های اخیر یک انقلاب صنعتی در استان اردبیل اتفاق افتاده است و صنعت استان باوجود همه مشکلات با قدرت فعال است.

حسین پیرموذن در نود و هفتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل، افزود: استان اردبیل اکنون در شهرک‌های صنعتی خود زمینی برای واگذاری به تولیدکنندگان ندارد و این نشان‌دهنده فعال بودن بخش صنعت در استان است.

وی تأکید کرد: استان اردبیل به قطب تولید شیرآلات و گیاهان دارویی تبدیل شده است و همچنین سایر صنایع نیز در استان فعال هستند، به‌طوری‌که برای مثال در شهرک صنعتی شماره یک اردبیل هیچ واحد تعطیلی وجود ندارد.

پیرموذن ضمن اشاره به آمارهای موجود در زمینه صنعت استان اردبیل گفت: آمارها شرایط صنعت استان را بسیار بدتر از چیزی که وجود دارد نشان می‌دهند، ما به‌عنوان فعالان بخش صنعت می‌بینیم که علی‌رغم وجود همه مشکلات در زمینه صدور مجوزها و محیط کسب‌وکار، صنعت استان با تمام توان خود فعال است.

رئیس خانه صنعت و معدن استان اردبیل خاطرنشان کرد: استعلام سیزده‌گانه در مسیر صدور مجوز اگر فقط یک‌بار و به‌صورت جامع انجام شود سرعت صدور مجوز به‌صورت چشم‌گیری افزایش می‌یابد، این در حالی است که بیش از پنج بار این استعلامات از طرف دستگاه‌های مختلف انجام می‌شود.

وی در خصوص سامانه جامع تجارت نیز گفت: این سامانه فی‌نفسه سامانه خوبی است ولی ازآنجایی‌که با عجله طراحی شده است مشکلات بسیاری را به همراه دارد که از جمله آن می‌توان به مشکلات صدور کارت بازرگانی توسط این سامانه اشاره کرد.

پیرموذن در انتها خواستار تصویب یک طرح در خصوص اصلاح سامانه جامع تجارت و ارسال آن به شورای گفت‌وگوی ملی شد.

نحوه محاسبه بهای گاز در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اصلاح می‌شود

سیدحامد عاملی استاندار اردبیل نیز در این نشست گفت: در اواخر سال ۱۳۹۹ مطابق با قانون بودجه مقرر شد بهای گاز بر اساس قیمت فوب خلیج‌فارس محاسبه شود که این مورد در خصوص واحدهای صنعتی به‌جز پتروشیمی‌ها قانون درستی نبود و بسیاری از واحدها را در سال جاری متضرر کرد، این مورد در قانون بودجه ۱۴۰۱ اصلاح می‌شود.

استاندار اردبیل افزود: ۱۴۴ بخش در صنعت مشخص می‌شوند که اگر در سال جاری از زمینه نرخ گاز متضرر شده‌اند ضرر آن‌ها جبران شود، همچنین به شرکت‌های گاز و برق اعلام کرده‌ایم که حق ندارند به دلیل بدهی گاز یا برق واحدها را قطع کنند.

وی در خصوص سایر مباحث مطرح در این جلسه شورای گفت‌وگو، بیان کرد: بحث فضای کسب‌وکار یکی از موضوعات اصلی است که ما در دستور کار خود قرار داده‌ایم، استان اردبیل به لحاظ این موضوع شرایط خوبی ندارد و اگر به دنبال توسعه و پیشرفت استان هستیم باید روی بهبود فضای کسب‌وکار تمرکز کنیم.

عاملی خاطرنشان کرد: سؤال اساسی ما اکنون و در این جلسات از فعالان بخش خصوصی و کارشناسان این است که چه فعالیت‌هایی را می‌توانیم در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی و گردشگری انجام بدهیم تا برای استان ثروت ساز باشند.

استاندار اردبیل افزود: در جلسات بعدی شورای گفت‌وگو باید مشخص کنیم که مشکلات کار در کجاست و راه‌حل آنها چیست، مشکلات بخش صدور مجوز کجاست، چگونه می‌شود این فرایند را کوتاه کرد، مشکلات فضای کسب‌وکار باید به‌صورت دقیق مشخص باشد تا به دنبال رفع آنها برویم.

وی تأکید کرد: مشکل اصلی در زمینه استعلامات برای صدور مجوز دستگاه محور بودن آن است، استعلامات باید لیست شود و با موضوع مشخص شود تا مراجع استعلام به همه موارد یک‌بار جواب بدهند تا پروسه صدور مجوز کوتاه‌تر شود.

موضوعات :
در همین رابطه