رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد

احتمال آزادسازی منابع ارزی با سفر همتی به عراق

همتی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره با مقامات بانکی و اقتصادی عراق به بغداد سفر کرد. گفته می‌شود قرار است در این سفر بخشی از این منابع مالی آزاد شود.

21 مهر 1399
کد خبر : 34945
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

صبح امروز عبدالناصر همتی، رئیس‌کل‌ بانک مرکزی برای مذاکره با مقامات بانکی و اقتصادی عراق در رأس هیات بانکی و تجاری به بغداد سفر کرد.

عراق خریدار گاز و برق از ایران است. بخشی از منابع مالی ایران از منبع صادرات انرژی به عراق در نزد این کشور است. به گزارش ایبنا قرار است در این سفر بخشی از این منابع مالی آزاد شود.

همتی بارها به عراق سفر کرده است. او در شانزدهم بهمن‌ماه 1397 امضای توافق سازوکار پرداخت مالی میان دو کشور ایران و عراق امضا کرده بود. همچنین در سفر بعدی خود درباره استفاده از منابع مالی ایران برای واردات کالاهای اساسی مانند دارو از عراق تفاهم کرده بود.

عراق یکی از بزرگترین بازار‌های هدف صادراتی ایران هم هست. یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: تعامل بین ایران و عراق در حوزه نقل و انتقال پولی به دو بخش تقسیم می‌شود: بخشی روابط اقتصادی میان دو دولت است؛ بازگشت ارز حاصل از صادرات برق، گاز و سایر انرژی‌ها شرایط خاصی دارد. اما بخشی از این نقل‌و انتقال توسط بخش خصوصی دو کشور انجام می‌شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق ادامه می‌دهد: برخی از تجار ایرانی و صادرکننده‌ها با کارت بازرگانی کالا صادر می‌کنند و یا خودشان صاحب کالا هستند؛ این افراد تسویه ممکن است مالی را با ریال انجام دهند. البته گروه دیگری هم هستند که با دینار و ارز تعامل می‌کنند. مجموعه این‌ها تابع نظامات بانک مرکزی است.

اما اخیرا بانک مرکزی از رفع تعهد ارزی صادرکننده‌ها به عراق گفته که باید مثل صادرات به بقیه جاها انجام شود؛ ولی آل‌اسحاق معتقد است: واقعیت این است که وضعیت بازار عراق و افغانستان مثل بازار سایر کشورها نیست. باید بانک مرکزی واقعیت‌های اقتصادی دو کشور را قبول کند؛ باید شیوه خاص این کشورها را به رسمیت بشناسد وگرنه این مختصر صادرات به کشور عراق و افغانستان هم به مشکل می‌خورد و بازار را به رقبا واگذار می‌کنیم.

امروز بانک مرکزی اعلام کرد که  ۵۰ میلیون دلار به بازار اسکناس ارز تزریق خواهد کرد.

موضوعات :
در همین رابطه