رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

به همت مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران

ترجمه گزارش جهانی فائو با عنوان «چشم‌انداز غذا» منتشر شد

گروه اقتصاد مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گزارش جهانی سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با عنوان "چشم‌انداز غذا" را در راستای اتخاذ سیاست‌های مناسب و تهیه برنامه مؤثر در تأمین امنیت غذایی کشور را به ویژه در شرایط سخت کنونی، ترجمه و منتشر کرده است.

09 دی 1399
کد خبر : 36110
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

گزارش جهانی سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) با عنوان "چشم‌انداز غذا" به همت گروه اقتصاد مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران ترجمه و منتشر شد. این مرکز همچنین سیاست‌های اعمال شده در کشور را نیز به منظور فراهم آوردن مطالعه تطبیقی به بخش سیاست‌های گزارش اضافه کرده است.

در 4 دهه گذشته، اهمیت تأمین امنیت غذایی، در تمامی سطوح خرد و کلان مورد تأکید سیاست‌گذاران و صاحب‌نظران بخش کشاورزی بوده است. علاوه بر قانون اساسی که سنگ بنای کلیه سیاست‌های کلان و بخشی است، تمامی شش برنامه توسعه ملی ایران، امنیت غذایی را یکی از اهداف مهم برشمرده اند.

در حال حاضر که ایران درگیر جنگ تمام‌عیار اقتصادی با ایالات‌متحده امریکا است و تقریباً، تمامی کشورهای جهان به اختیار یا اجبار از این شرایط تبعیت می‌کنند، تأمین حداکثری نیاز غذایی مردم در بالاترین ظرفیت‌ ممکن در داخل کشور نه یک اختیار و انتخاب که یک وظیفه و اجبار ملی است.

در بسیاری از کشورهای جهان و در شرایط عادی، واردات و صادرات مواد غذایی و مواد اولیه تولید محصولات غذایی یکی از ابزارهای تأمین امنیت غذایی است که در ایران نیز همواره مورد استفاده قرار گرفته است. گرچه علیرغم غیرقانونی بودن جلوگیری از تجارت غذا و دارو، تحریم‌های موجود به راه‌های غیرمستقیم ازجمله مشکلات بانکی و انتقال ارز این فرصت را برای کشور بسیار محدود کرده است اما باید با آگاهی کامل از وضعیت تولید و تجارت غذا و مواد اولیه تولید آن در جهان، آمادگی خود را برای مقابله با اقدامات احتمالی ارتقا دهیم.

سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به منظور کمک به کشورهای عضو، هر سال گزارش جهانی با عنوان "چشم‌انداز غذا" منتشر می‌کند که حاوی اطلاعاتی از تولید، قیمت و عرضه و تقاضای بین‌المللی و بین کشوری است. این گزارش علاوه بر نشان دادن چشم‌انداز تولید و تجارت غذا در جهان، سیاست‌های اعمال شده توسط کشورهای گوناگون را نیز به اجمال توضیح می‌دهد و تا حد امکان به رویدادهای عمده جهانی از قبیل تغییرات اقلیمی و تأثیر آن بر تولید غذا می‌پردازد.

اطلاعات موجود در این گزارش می‌تواند در ترسیم نقشه راه تولید غذا و امنیت غذایی با استفاده همزمان از ظرفیت‌های داخلی و خارجی کمکی مؤثر باشد. به این ترتیب گروه اقتصاد مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران علاوه بر ترجمه این گزارش، سیاست‌های اعمال شده در کشور را نیز به منظور فراهم آوردن مطالعه تطبیقی به بخش سیاست‌های گزارش اضافه کرده است تا در اتخاذ سیاست‌های مناسب و تهیه برنامه مؤثر برای تأمین امنیت غذایی کشور در این دوران سخت اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد.

گزارش چشم‌انداز غذای فائو شامل بررسی وضعیت تولید، تجارت، مصرف و ذخیره محصولات گندم، غلات دانه درشت، برنج، دانه‌های روغنی، شکر، گوشت و فرآورده‌های آن، شیر و فرآورده‌های آن و ماهی و فرآورده‌های آن می شود. در انتهای گزارش اطلاعات ارزشمندی از تحولات عمده غلات، برنج، دانه‌های روغنی، گوشت و لبنیات ارائه و سیاست‌های تجاری ایران نیز در انتهای گزارش اضافه شده است.

 

خلاصه مدیریتی گزارش «چشم‌انداز غذا» را اینجا مشاهده کنید.

در همین رابطه