رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

گزارش پایگاه خبری از شائبه‌ها درباره لغو ممنوعیت واردات لوازم آرایشی

ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی پابرجاست

در حالی که برخی رسانه‌ها خبر از لغو ممنوعیت واردات لوازم آرایشی داده‌ بودند، اما امروز مدیرکل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت اعلام کرد: هیچ برنامه‌ای جهت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی در دستور کار نیست.

06 بهمن 1399
کد خبر : 36620
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

از اردیبهشت سال گذشته، قرار گرفتن لوازم آرایشی و بهداشتی در گروه (27) که اولویت ارزی آن غیرفعال است، موجب ممنوع شدن ترخیص این کالاهای دپو شده در گمرک والبته ممانعت از واردات جدید آن شده است. در چند روز گذشته، خبری مبنی بر تغییر گروه کالایی و برداشته‌شدن ممنوعیت ترخیص و ورود لوازم آرایشی و بهداشتی منتشر شد که مدیرکل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت اعلام کرده است: به هیچ عنوان سیاست جدیدی برای تغییر گروه کالایی لوازم آرایشی و بهداشتی مدنظر ما نیست و سیاست مدیریت واردات و حمایت از تولیدات داخلی با قوت و جدیت ادامه دارد.

محسن صفدری در خصوص حل مشکلات کالاهای آرایشی و بهداشتی رسوب شده در گمرکات، گفت: برای بررسی وضعیت این کالاها با اولویت کالایی گروه ۲۷ که احتمال شمولیت ماده ۱۱ قانون مقررات صادرات و واردات برای آنها متصور است، جلساتی برگزار شده است. در این راستا باید اطلاق ماده ۱۱ این کالاها توسط مراجع ذیربط مورد بررسی قرار گرفته تا متعاقباً تصمیمات لازم اتخاذ و اعلام خواهد شد.

صفدری اضافه کرد: همچنین با توجه به ممنوعیت‌های وارداتی، ثبت سفارش جدیدی برای تعرفه‌های شماره ۳۳۰۳۰۰۹۰ و ۳۳۰۵۹۰۱۰ جهت واردات کالاهای عطریات و ادوتویلت ها و همچنین فراورده‌های پاکیزگی و آرایشی مو (محصول نهایی) در حال حاضر قابل اجرا نخواهد بود.

 با توقف واردات تمام لوازم آرایشی و بهداشتی به غیر از عطریات، دست‌اندرکاران واردات این محصولات نسبت به افزایش قاچاق لوازم آرایشی هشدار دادند، چراکه به گفته آن‌ها تولید لوازم آرایشی در کشور پاسخگوی نیاز نیست و ممنوعیت واردات این محصولات باعث افزایش کالای تقلبی و قاچاق در بازار شده است.

در همین زمینه، موسی احمدزاده، عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی در گفت‌وگویی که با «پایگاه خبری اتاق ایران» داشت، تاکید کرده بود: «ممنوعیت واردات به بهانه حمایت از تولید نتیجه‌بخش نیست.»

او معتقد است: «حمایت از تولید، ادبیات و روش خاص خود را دارد و با مدیریت شایسته ممکن است. بدون آن حمایتی اتفاق نمی‌افتد. ایران در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر و ادکلن و محصولات مربوط به پوست و مو مزیت رقابتی ندارد.»

این فعال اقتصادی، میزان واردات رسمی لوازم آرایشی و بهداشتی ایران طی دو سال 96 و 97، 400 میلیون دلار اعلام کرد.

احمد زاده با بیان اینکه آمارهای جهانی حاکی از میزان بالای واردات و مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه است، تصریح کرد: کل حجم واردات قانونی، قاچاق و تولید محصولات آرایشی، یعنی کل مصرف این محصولات در ایران سالانه معادل چهار میلیارد دلار است و ایران دومین مصرف‌کننده محصولات آرایشی در خاورمیانه و در برخی محصولات اولین مصرف‌کننده است.

در همین رابطه