رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

با تاکید بر اهمیت پیوند بین صنعت و دانشگاه

رئیس اتاق ایران از دو برگزیده جشنواره دانشمندان جوان تقدیر کرد

برگزیدگان چهارمین دوره جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با اعطای لوح و تندیس از سوی رئیس اتاق ایران تقدیر شدند. این جشنواره برمبنای علوم پایه طراحی شده و به همت بنیاد نیکوکاری جمیلی در راستای حمایت از ایده‌های نو و برقراری پیوند مستمر بین صنعت و دانشگاه برگزار می‌شود.

28 بهمن 1399
کد خبر : 37022
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ایران از برگزیدگان چهارمین دوره جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان تقدیر کرد. او برگزاری این جشنواره و تشویق جوانان برای پرداختن به ایده‌های نو در راستای بهبود شرایط تولید را اقدامی ارزنده، توصیف کرد و رویکرد بنیاد نیکوکاری جمیلی با هدف حمایت از تولید و کسب‌وکارهای نو به عنوان یک گام خیرخواهانه را قابل تقدیر دانست.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران تغییر نگاه‌ها نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه‌ها و تمرکز آنها بر توانمندسازی افراد به جای پرداخت‌های اعانه‌ای را مورد توجه قرار داد و گفت: خوشبختانه توجه به فعالیت‌هایی که بتواند ظرفیت‌های بالقوه را ظاهر کند در انجام مسئولیت‌های اجتماعی فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌وکار، مورد توجه قرار گرفته و این تغییر نگرش می‌تواند به بهتر شدن شرایط تولید و تجارت کشور کمک کند.

او حمایت از کسب‌وکارها و ایده‌های نو را مهم برشمرد و تاکید کرد: در جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، برقراری پیوند بین دانشگاه و صنعت، ملاک قرار گرفته است. سال‌هاست که بخش خصوصی با تاکید بر لزوم برقراری این پیوند خواسته‌های و پیشنهادهای خود را در اختیار مسئولان قرار داده است. حال که بخش خصوصی خود پا در این عرصه گذاشته، امیدواریم بتواند قدم‌های موثری بردارد.

رئیس اتاق ایران دانشگاه را محل تولید فکر دانست و شکل دادن به مرکزی برای تولید انگیزه را وظیفه‌ای خطیر توصیف کرد و از شکاف بین ایران و کشورهای توسعه‌یافته به دلیل بی‌توجهی نسبت به برقراری پیوند بین دانشگاه و صنعت در طول سال‌های اخیر انتقاد کرد.

شافعی آسیب‌های وارد آمده به کشور ناشی از نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه را مورد توجه قرار داد و گفت: اگر بتوانیم چنین پیوند محکم و دو طرفه‌ای را بین صنایع و دانشگاه‌های خود شکل دهیم، بدون قطع سطح راندمان و بهره‌وری کاری کشور بالا می‌رود و بسیاری از مسائلی که امروز به شکل یک معضل بزرگ درآمده‌اند، برطرف می‌شوند.

بر اساس گفته‌های او متاسفانه امروز تولید ثروت بر پایه علم، ایجاد ارزش افزوده و ایده‌های نو، سهم اندکی را به خود اختصاص می‌دهد. در صورتی که می‌توان با تمرکز بر همین دانش و ایده‌ها، ایجاد ارزش افزوده کرد و تنها با فروش منابع طبیعی تولید ثروت نکرد.

رئیس اتاق ایران برای حمایت از برگزاری جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان اعلام آمادگی کرد.

ابراهیم جمیلی، رئیس بنیاد نیکوکاری جمیلی و برگزارکننده جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با بیان این مطلب که این جشنواره بر مبنای علوم پایه و از سوی بخش خصوصی واقعی برگزار می‌شود، گفت: سرمایه‌گذاری روی علم، یک اصل کلی است که در این جشنواره دنبال می‌شود. هدف اصلی کمک به رشد علم است و خوشبختانه در این 4 سال که برگزاری آن می‌گذرد به نتایج قابل توجهی دست پیدا کردیم.

او همچنین از ایجاد باشگاه ایده‌پردازان خبر داد و افزود: هدف اصلی این است که برگزیدگان هر دوره را به خانواده این جشنواره اضافه و آنها را در آینده جشنواره سهیم کنیم.

این فعال اقتصادی همکاری مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران با جشنواره را مورد تاکید قرار داد و افزود: امیدواریم این همکاری بتواند به بهتر شدن شرایط برگزاری جشنواره کمک کند. سال آینده قرار است جشنواره قرن را به مناسبت تغییر قرن برگزار کنیم و در پی آن هستیم که این مراسم متفاوت از گذشته باشد.

جمیلی همچنین از پیگیری برای ثبت این مراسم در تقویم علمی کشور خبر داد.

مهدی اقتصادی، رئیس مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران ضمن تشریح فرایند شکل‌گیری این مرکز و خدماتی که از سوی آن ارائه می‌شود، گفت: طی چند ماهی که از تاسیس این مرکز می‌گذرد توانستیم ارتباطات خوبی بین جامعه دانشگاهی، پارک‌های علم و فناوری با زیست‌بوم‌های دیگر برقرار کنیم.

به اعتقاد او برقراری تعامل دو طرفه بین کسب‌وکارهای نو و سنتی، توان تولید و رقابت در صحنه بین‌المللی را افزایش می‌دهد.

در انتهای این نشست فرزانه یوسفی‌پور و امیر زارعی دو برگزیده چهارمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان از سوی رئیس اتاق ایران تقدیر شدند.  

در همین رابطه