رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

چشم‌انداز واردات در 1400؛ سید محمد جعفری

حوزه واردات به تغییر ادبیات گفتاری نیاز دارد

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران معتقد است برای پیشبرد اهداف تجاری باید ادبیات جاری در حوزه واردات تغییر کند.

سارا ترابی

خبرنگار
02 فروردین 1400
کد خبر : 37467
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران استفاده از عباراتی چون ممنوعیت واردات یا کالاهای دارای اولویت وارداتی را بی‌معنا و ناشی از جریان تجاری غیرآزاد در کشور دانست. به باور او برای تحقق اهداف تجاری کشور باید ادبیات و نوع نگرش سیاست‌گذاران نسبت به این موضوع تغییر کند.

سید محمد جعفری، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، واردات را یکی از بال‌های تجارت دانست و تصریح کرد: در هر کشوری، تجارت مبتنی بر اصول و سیاست داخلی و خارجی آن کشور در جریان است و در واقع این سیاست‌ها، خط مشی و مسیر تجارت را مشخص می‌کند. گفتمان دولت ‌ها در تبیین سیاست‌های کلان تجاری بسیار اثرگذار است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، تولید بدون تجارت را غیرممکن توصیف کرد و گفت: شاید کشوری مانند امارات بتواند تجارت بدون تولید راه بیاندازد؛ اما تولید بدون تجارت هیچ معنا و مفهومی ندارد.

او سال 1400 و تصمیم‌گیری درباره انتخاب استراتژی کلان کشور را در حوزه تجارت، موضوعی مهم برشمرد و تصریح کرد: اولویت گفتمانی که در سال 1400 تعیین می‌شود باید اقتصادی باشد.

جعفری معتقد است: آنچه در حوزه واردات باید روی دهد، تغییر ادبیات گفتاری است. ادبیات جاری کشور درباره واردات با ادبیات اقتصادی و تجاری دنیا همسو نیست. اینکه از عبارات واردت بی‌رویه یا کالاهای بااولویت واردات استفاده می‌شود، نشان می‌دهد که در ایران نظام تجاری غیرآزاد و ناسالمی حکم فرماست.

این فعال اقتصادی معتقد است در تجارت سالم، تاجر با شناخت از بازار و فرهنگ مصرف‌کننده درمی‌یابد که چه کالایی را در چه حجمی وارد کند؛ در واقع بازار، تعیین‌کننده اصلی است و نه دولت‌ها. برای توسعه تجارت اولین قدم تغییر نگرش و اصلاح رویکردهاست و پیش از این نمی‌توان قدم جدی برای توسعه تجارت برداشت.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران اصلاح سیاست خارجی کشور، تغییر نگرش نسبت به واردات و در نظر گرفتن فرصت تصمیم‌ گیری برای تاجر را سه شاخص اصلی برای بهبود وضعیت تجارت خارجی ایران برشمرد.

او اظهار کرد: برای تجارت خارجی، پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد حداقل برای شش ماه تا یک سال آینده بسیار اهمیت و ضرورت دارد. در غیر این صورت نمی‌توان قدمی دراین مسیر برداشت. تاجر باید برنامه‌ریزی کند و طبق مسیر تعیین شده گام بردارد، اینکه هر روز با دستورالعمل و بخش‌نامه جدید و ناگهانی مواجه شود به معنای متزلزل بودن میحط کاری بوده و امکان فعالیت را از او می‌گیرد.

در همین رابطه