رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در همایش توسعه همکاری‌های تجاری همدان و ازبکستان

تفاهم‌نامه 9 بندی میان استان همدان و استان بخارا امضا شد

همایش توسعه همکاری‌های تجاری همدان و ازبکستان به همت اتاق همدان برگزار شد و در پایان تفاهم‌نامه 9 بندی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی استان همدان با استان بخارا به امضا رسید.

02 اسفند 1402
کد خبر : 38418
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان گفت: با توجه به اینکه رئیس‌جمهور ایران پس از سفر رئیس‌جمهوری ازبکستان به ایران، بر گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با این کشور تأکید کرد، ما نیز آغازگر روابط تجاری بین همدان و ازبکستان بوده‌ایم و در سفر چند ماه پیش به این کشور، یکسری تفاهم‌نامه‌ها در بخش‌های معدن، کشاورزی، خدمات و ساختمان، آموزش و گردشگری بسته شده که تجار دو کشور بر به نتیجه رسیدن تفاهم‌نامه‌ها تأکید دارند و آنها را پیگیری می‌کنند.

رحیم مرتضایی در همایش توسعه همکاری‌های تجاری همدان و ازبکستان که با حضور فریدالدین نصیرف، سفیر جمهوری ازبکستان در تهران، برگزار شد، افزود: پیوستگی فرهنگی از دیرباز بین ایران و ازبکستان وجود داشته است. اخیراً نیز تفاهم‌نامه‌های خوبی بین تجار همدان و بخارا بسته شده که امیدواریم به نتایج مطلوبی را برای استان به همراه داشته باشد.

سفیر کشور ازبکستان در جمهوری اسلامی تهران نیز با معرفی ظرفیت‌های اقتصادی کشور ازبکستان برای سرمایه‌گذاران خارجی، در خصوص قوانین سرمایه‌گذاری و تسهیلاتی که دولت ازبکستان به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه می‌کند توضیحاتی را ایراد کردند.

فریدالدین نصیرف گفت: حجم مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار بوده است که بنا داریم آن را تا سقف یک میلیارد دلار افزایش دهیم.

سفیر جمهوری ازبکستان در تهران با اشاره به فرصت‌های خوب همکاری میان استان‌های همدان و بخارا، افزود: امیدواریم بتوانیم در حوزه گردشگری، مباحث اقتصادی، فرهنگی و تاریخی ارتباطات گسترده‌ای داشته باشیم و با توجه به اشتراکات فرهنگی و اقتصادی اتفاقات خوبی بین این دو شهر خواهد افتاد.

وی با تأکید بر تمایل شرکت‌ها و کارخانه‌های ازبکستان برای سرمایه‌گذاری در ایران، اظهار کرد: با سفر رئیس‌جمهور ایران به ازبکستان تفاهم‌نامه‌های خوبی برای افزایش تبادلات اقتصادی و فرهنگی امضا شد که بر تقویت ارتباط بین دو کشور کمک زیادی خواهد کرد.

فردین نصیرف با بیان اینکه ازبکستان بازار بزرگی دارد، ادامه داد: مخصوصاً در بخش ساختمان می‌توانیم مراودات زیادی داشته باشیم و ایرانیان فعال در این عرصه می‌توانند کمک قابل‌توجهی به این بخش در ازبکستان داشته باشند.

سفیر جمهوری ازبکستان در تهران با تأکید بر اینکه بنده در سفارتخانه آماده همکاری‌های لازم هستم، گفت: دو خط هواپیمایی بین ایران و ازبکستان وجود دارد که کمک قابل‌توجهی به گسترش روابط بین دو کشور می‌کند.

سفیر ازبکستان در تهران با مهم خواندن رونق گردشگری افزود: میراث فرهنگی غنی همدان و بخارا منبع خوبی برای جذب گردشگر است و با انعقاد تفاهم‌نامه در زمینه‌های فرهنگی و گردشگری گام‌های مؤثری در حوزه تعاملات دو شهر برداشته می‌شود.

در ادامه، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان هم در این جلسه با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران کشوری مقتدر است، گفت: در سفر رئیس‌جمهوری ازبکستان به ایران در سال جاری، 18 تفاهم‌نامه امضا شد و همچنین به توسعه همکاری‌های همه‌جانبه تأکید شد.

سیدمجتبی حسینی ادامه داد: در راستای تفاهم‌نامه‌های رئیس‌جمهوری دو کشور، استان همدان هم به‌عنوان یکی از استان‌های مهم ایران اقدام به توسعه همکاری کرد.

 وی با بیان اینکه در سفر هیأت سیاسی-تجاری همدان به ازبکستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی تفاهم‌نامه امضا شد، اظهار کرد: هم‌زمان با برگزاری هفدهمین نمایشگاه گردشگری ایران، هیأت تجاری از ازبکستان به تهران سفر کرد که سفیر ازبکستان در ایران نیز این هیأت را تا همدان همراهی کرد.

حسینی ابراز امیدواری کرد: تجار ازبکستان بیشترین سطح تعاملات با استان همدان را داشته باشند.

وی تأکید کرد: همدان با دارا بودن تعداد زیادی پزشک حاذق، می‌تواند مقصد گردشگری سلامت مردم ازبکستان باشد.

معاون اقتصادی استاندار در پایان گفت: با شناختی که از تجار ازبکستان پیدا کرده‌ایم مطمئن هستیم توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله، معدن، کشاورزی، صنعت، خدمات مهندسی، گردشگری و آموزش در دسترس است و می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

در ادامه با توجه به نقاط مشترک فرهنگی و علمی استان همدان و منطقه بخارا با محوریت حکیم هزاره‌ها بوعلی سینا و به‌منظور گسترش روابط دوجانبه بین دو استان در راستای همگرایی در توسعه مناسبات با در نظر گرفتن پتانسیل‌ها و استعدادهای هر دو منطقه، تفاهم‌نامه‌ای 9 بندی با توافق طرفین و تحت مقررات و ضوابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان صادر شد.

مفاد تفاهم‌نامه استان همدان و منطقه بخارا

طرفین توافق کردند: 1- در جهت توسعه روابط فرهنگی و تاریخی بین همدان و بخارا در هر یک از شهرهای همدان و بخارا یک خیابان یا میدان را تا پایان 10 مرداد 1403 به نام شهر دیگر نام‌گذاری کنند.

2- نسبت به تبادل استاد و دانشجو در دانشگاه‌های علوم، مهندسی و پزشکی بین دو استان پایان 10 مرداد 1403 اقدام کنند.

3- زمینه و تسهیلات لازم از سوی استان همدان و منطقه بخارا برای برگزاری حداقل دو نمایشگاه صنایع‌دستی و گردشگری در هر سال در دو کشور ایران و ازبکستان فراهم کنند.

4- امکانات لازم برای ارتباط بین دفاتر گردشگری در دو استان همدان و بخارا ایجاد شود.

5- تسهیلات لازم جهت تهیه فیلم‌های تبلیغاتی مشترک و پخش آنها در تلویزیون محلی دو منطقه ایجاد و ارائه کنند.

6- با توجه به توانایی و وجود امکانات وسیع پزشکی در همدان استان همدان آمادگی خود را جهت پذیرش گردشگر در حوزه سلامت اعلام می‌کند.

7- برای ایجاد خط هوایی بین همدان -مشهد –بخارا و تلاش کنند.

8- میز مشترک تجاری بین اتاق همدان و اتاق بخارا برای پیگیری مصوبات و تسهیل تجارت سرمایه‌گذاری تا 10 مرداد 1403 دایر شود.

9- اتاق‌های بازرگانی همدان و بخارا را به‌عنوان تسهیل‌کننده و محل رجوع و پیگیری مصوبات عمل کنند.

موضوعات :
در همین رابطه