رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

از سوی کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران

پیامدهای اوج‌گیری میزان مهاجرت سرمایه‌های انسانی بررسی می‌شود

در نشست کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران بر لزوم آسیب‌شناسی اوج‌گیری روند مهاجرت سرمایه‌های انسانی و مستندسازی تجارب موفق بنگاه‌های اقتصادی در فعالیت‌های اجتماعی تاکید شد.

15 شهریور 1400
کد خبر : 39466
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران در تازه‌ترین نشست خود به بررسی آسیب‌های ناشی از افزایش سطح مهاجرت نیروی انسانی پرداختند و مقرر شد طی مطالعات کارشناسی، آسیب‌شناسی این مسئله صورت گرفته و راهکارهای لازم برای مقابله با آن در اختیار تصمیم‌سازان کشور قرار بگیرد.

به اعتقاد اعضای این کمیسیون، لازم است علل اوج‌گیری میزان مهاجرت‌ها بررسی شود. چراکه آسیب‌های ناشی از این مسئله بیش از لطمه‌هایی است که خروج سرمایه از ایران به دنبال خواهد داشت.

در بخش دیگری از این نشست پیشنهاد شد که اعضای کمیسیون درباره مستندسای تجارب موفق بنگاه‌های اقتصادی در انجام مسئولیت‌های اجتماعی‌شان، فعال شده و این اقدام به منظور ثبت در تاریخ، انجام شود. واکنش اعضای کمیسیون در برابر طرح صیانت که به تازگیدر مجلس مطرح شده و موضوع محدودیت در اینترنت را دنبال می‌کند از سوی اعضا مورد توجه قرار گرفت و قرار شد پیامدهای اقتصادی ناشی از اجرای این طرح از سوی کارشناسان بررسی و نتیجه در اختیار نمایندگان مجلس قرار بگیرد.  

در این بین مسعود بنابیان، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران ضمن تبریک به اتاق شیراز که به عنوان اتاق برگزیده ماه آگوست انتخاب شده است، اقدامات اتاق شیراز در حوزه مسئولیت اجتماعی و تمرکز بر تقویت مهارت و تغییر زندگی زنان روستایی را قابل تقدیر خواند.

بنبیان این انتخاب از سوی اتاق بازرگانی بین‌الملل را بیانگر نقش راهبردی اتاق‌ها دانست که نشان می‌دهد اتاق‌ها چه نقشی در پیشبرد برنامه‌های استانی دارند.

در ادامه محمود اولیایی، نایب رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران به تدوین استاندارد مسئولیت اجتماعی و تلاش‌های زیادی که در این راستا صورت گرفت، اشاره کرد و گفت: برخی بندهایی که قرار بود برای تصویب استانداردها به صحن مجلس برود، مورد توافق اتاق و نمایندگان بخش خصوصی نبود. در این باره مذاکراتی صورت گرفت و در نهایت با رایزنی‌ها و جلسات متعدد توانستیم اثرگذار باشیم و از تصویب موضوعاتی که می‌توانست در آینده اثرات زیان‌باری برای کشور داتشه باشد جلوگیری کنیم. به زودی این استانداردها ابلاغ خواهند شد.

او همچنین از تشکیل شورای راهبردی مسئولیت اجتماعی در اتاق ایرانخبر داد و گفت: بعد از آن به دنبال ایجاد شوراهای استانی هستیم تا بدین ترتیب کار را در سطح مل پیگیری کنیم. خوشبختانه در این مسیر همدلی و هم‌افزایی موجب شد تا روند کار در راستای ایجاد شورا تسریع پیدا کند.

در بخش بعدی این نشست گزارشی از روند اقدامات کمیته حاکمیت شرکتی ارائه شد. طبق آنچه در این گزارش آمده همچنان لازم است در بحث فرهنگ‌سازی و معرفی ابعاد و زوایای مربوط به حاکمیت شرکتی در سطح بنگاه‌ها، برنامه‌ریزی کرد. در عین حال برگزاری دوره‌های آموزشی به شدت توصیه شد. در این بین تدوین چارچوب و اصول حاکمیت شرکتی در کنار نهادسازی برای اجرای الگوهای تعریف شده در این گزارش مورد توجه قرار گرفت.

طبق داده‌های این گزارش، اصول حاکمیت شرکتی همچنان جانیفتاده و یکی از دلایل عدم توفیق در توسعه پایدار بی‌توجهی به همین مفهوم است. حاکمیت شرکتی، گردش اطلاعات شفاف و به دور از فعالیت‌های رانتی را دنبال می‌کند و تحقق آن برای رسیدن به توسعه پایدار ضروری است.

در همین رابطه