رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان مرکزی اعلام شد

اتاق اراک، تسهیل پروسه بورسیه دانشجویان را دنبال می‌کند

رئیس اتاق اراک با اشاره به اهمیت نیروی کار در اقتصاد و جامعه و دغدغه بخش خصوصی در مهاجرت نیروی کار ماهر، گفت: اتاق اراک، به کمک بنیاد نخبگان و دانشگاه صنعتی اراک، تسهیل بورسیه دانشجویان را پیگیری می‌کند.

14 بهمن 1402
کد خبر : 4026
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به بررسی‌های انجام شده در خصوص مهاجرت نیروهای کار ماهر، گفت: ازآنجاکه نیروی انسانی کارآمد از مهم‌ترین سرمایه‌های هر جامعه محسوب می‌شود و مشکلات مربوط به این بخش تبدیل به یک دغدغه برای بخش خصوصی شده است، اتاق اراک به دنبال تسهیل پروسه بورسیه دانشجویان است و در این راستا به کمک بنیاد نخبگان و دانشگاه صنعتی اراک این مهم مورد پژوهش و پیگیری قرار گرفته است.

ناصر بیکی در هشتاد و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی، افزود: بر همین اساس دانش‌آموختگان سطوح پایین‌تر نیز مورد ارزیابی واقع شده‌اند و در کنار آن، سازمان صمت ابتکاری به کار گرفته و اتاق بازرگانی هم از آن حمایت کرده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ادامه داد: به همین منظور آماری از تعداد محصلین شاغل به تحصیل در هنرستان‌های استان به دست آورده‌ایم که مطابق آن ۴۸ درصد از محصلین استان در ۱۵۴ هنرستان استان مشغول به تحصیل هستند و این نشان می‌دهد خانواده‌ها از سنین پایین نگران آینده شغلی فرزندان خود هستند.

وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش استان و اداره کل صمت نیز با همکاری یکدیگر در حال پیگیری موضوع هستند، گفت: آموزش‌وپرورش تأمین امکانات و تخصیص فضای مناسب ازلحاظ فنی را مورد نظر قرار داده و اتاق اراک هم خود را موظف می‌داند زمینه‌های لازم برای این امر را فراهم آورد و یاری‌رسان این ایده باشد.

بیکی خواستار طرح این موضوع در شورای برنامه‌ریزی استان شد.

رئیس اتاق اراک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی و کاهش فروش که زنگ خطر کشور است، گفت: با استناد به دو آمار منتشر شده در آذرماه ۱۴۰۲ و گزارش‌های موجود توسط این آمارها افت تقاضا و ورود بنگاه‌ها به محدوده منفی فروش، مستند شده است.

وی افزود: این تنزل فروش، هم در بازارهای داخلی چشمگیر است و هم در حوزه صادرات محسوس است.

بیکی اظهار کرد: کمبود مواد اولیه، دشواری تأمین نقدینگی، سرمایه در گردش و تخصیص ارز، تعطیلی بخشی از خطوط تولید را رقم زده است.

وی ادامه داد: تورم و کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده و کاهش تقاضای صنایع واسطه‌ای، سیاست‌های دستوری و انقباضی باعث تشدید رکود فروش شده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی، گفت: پیمان‌سپاری ارزی و روند پیچیده تخصیص ارز، توان صادرات بنگاه‌ها را به‌شدت پایین آورده و در پی آن؛ رشد تولید روند نزولی در پیش گرفته است و نوسان ناخوشایند را تجربه می‌کند که بی‌تردید رشد اقتصادی ۸ درصد برنامه هفتم توسعه را ناممکن ساخته است.

رئیس اتاق اراک در بخش دیگری از این نشست گفت: در هفتاد و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگو در شهریور 1402 مصوباتی مبنی بر اخذ مالیات تحت عنوان کارمزد اعتباری از شرکت‌های تهیه‌کننده مواد اولیه آلومینیوم داشتیم. در آن جلسه، در رابطه با خریدهای اعتباری شرکت‌های مرتبط با صنعت آلومینیوم (که به علت عدم خرید نقدی، در واقع مجبور به تحمل هزینه سنگینی می‌شوند) اما سازمان محترم امور مالیاتی این هزینه را قابل‌قبول نمی‌داند مفصلاً بحث کردیم.

وی گفت: مستحضرید وقتی فروشنده کالای خود را نسیه و به قیمت گران‌تر از نرخ نقدی آن می‌فروشد، عملاً این مابه‌التفاوت وجه استحصالی از نسیه فروشی، عملاً به‌عنوان سود مشمول مالیات فروشنده، در اسناد و دفاتر وی منعکس و مالیات آن سود ایجادی را می‌پردازد. با این اوصاف، برگشت این مابه‌التفاوت از لیست هزینه‌های خریدار و افزودن آن به «سود مشمول مالیات شرکت تولیدی بعدی» قطعاً نوعی مالیات ستانی مکرر است و با عدالت مالیاتی در تضاد است.

وی افزود: در جلسه هفتاد و هشتم مقرر شد از طرف استانداری در این رابطه با وزیر اقتصاد مکاتبه‌ای صورت گیرد که این مکاتبه ۴ ماه پیش انجام شد. اتاق بازرگانی هم پیگیری‌های لازم را دراین‌ارتباط انجام داد، اما همچنان این موضوع لاینحل و بلاتکلیف باقی مانده است که نیازمند پیگیری‌های مجدد و تعیین تکلیف است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق اراک هم در این جلسه گفت: می‌طلبد رویه حمایت از تولید و توجه به فعالان اقتصادی و کارآفرینان در تمامی بخش‌های استان نهادینه شود.

سید سعید رضوانی افزود: در حال حاضر بنگاه‌های اقتصادی دچار مشکلاتی ازجمله کمبود نقدینگی هستند و برای پرداخت ارزش‌افزوده به‌صورت اقساط به حمایت بیشتر سازمان امور مالیاتی نیاز دارند.

وی افزود: این ضعف در همکاری در شهرستان‌های استان نیز به چشم می‌خورد که نیازمند دستور مدیر ارشد سازمان است.

رضوانی تصریح کرد: با توجه به اینکه واحدهای تولیدی نیز از رکود اقتصادی متأثر شده‌اند و بهای کالای فروش رفته خود را به‌سرعت دریافت نمی‌کنند و قبل از وصول وجه کالای تولیدی خود باید مالیات ارزش‌افزوده آن را پرداخت نمایند نیاز است بیشتر مورد عنایت قرار گیرند تا دچار آسیب کمتری شوند.

در ادامه این جلسه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت: در خصوص تأمین نیروی کار ماهر و فراهم آوردن شرایط مساعد جهت پرورش این نیروها برای آینده، اقدامات مثبتی در سطح استان شکل گرفته است.

حسن میرزاخانی افزود: در این رابطه دانشگاه اراک برای همکاری اعلام آمادگی کرده است و راه‌اندازی هنرستان جوار صنعت در استان از دیگر گام‌های این مسیر بوده است که از آن انتظار کسب نتایج مطلوب در این راستا می‌رود.

میرزاخانی با اشاره به اینکه تعدادی از صنایع استان هم از راه‌اندازی هنرستان در جوار واحد خود خبر داده‌اند، گفت: با حضور رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان با برخی صنایع استان به امضا خواهد رسید تا تربیت نیروی انسانی بر اساس نیاز واحدهای صنعتی استان انجام شود.

در بخش پایانی جلسه هم استاندار مرکزی با رضایت‌بخش ارزیابی کردن وضعیت اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در استان نسبت به کشور گفت: در پاییز سال گذشته متوسط نرخ بیکاری در کشور ۸.۱ درصد و در استان مرکزی ۷.۶ درصد بود.

فرزاد مخلص الائمه افزود: بی‌شک صنایع استان در دستیابی به این شرایط بسیار اثرگذار بوده‌اند.

وی افزود: اکنون بسیاری از واحدهای صنعتی بزرگ در استان وارد فاز جذب نیرو شده‌اند و تعدادی از صنایع راکد و نیمه فعال به مدار تولید بازگشته‌اند.

استاندار مرکزی با اشاره به تبصره ۱۸ قانون بودجه در رابطه با پرداخت تسهیلات، گفت: به‌منظور رفع نگرانی فعالین اقتصادی تزریق‌های مالی در دستور کار قرار گرفته و در حال اجراست.

وی افزود: اکنون استان مرکزی در پرداخت تسهیلات رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده و وصول درآمدها انجام گرفته است.

موضوعات :
در همین رابطه